Nu behöver jag lite hjälp..

Inflyttningen till huset börjar närma sig och tanken på hur man ska skaffa lite bild i tv-rutan har ju hoppat fram.

har försökt läsa mig till hur det funkar man man blir ju inte klok på något...

Som jag har förstått det så ska man ha följande:

- antenn (på taket?)
- abbonemang
- digital mottagare



MEN dp undrar jag vad en "Antenn för digital-TV" från philips, är som finns på siba, det står att man kan ha den inomhus och har dessutom snygg design... om man har en sådan, slipper man då antennen på taket?

Har förresten 41 km till digital sändare
 
Ja, får du det att fungera med en inomhusantenn så slipper du "riktig" antenn, men då krävs rätt så gynnsamma förhållanden.
Det normala idag är en UHF-antenn (digital marksänd TV sänds på UHF-bandet) som du sätter på taket eller möjligtvis vinden. Därifrån till förstärkare och splitter som delar signalen ut till husets olika uttag.

Vad är det för hus? De flesta byggsatshus har färdigdraget i väggarna.
 
hej!

Tack för ditt svar, det är ett a-hus, trähus. Det är draget i huset men antenn ingår inte.

Så då behövs alltså, en vanlig antenn och förstärkare och såklart digitalmottagre, boxer eller liknande?
 
Istället för att ha en antenn på taket så kan man i vissa fall ha den på vinden. Vi har också drygt fyra mil till en sändare och vi kunde ha den på vinden, kanske kan det vara en lösning? Vi har också en dekoder för de fria kanalerna på vinden. För de rum som vi vill ha betalkanaler i får vi ordna fler dekodrar från boxer eller dyligt.
 
Inomhusantenn är för de som bor i princip under masten. Ofta stör de då man rör sig i rummet etc.

Parabol är det som ger mest pang för pengarna tycker jag. Bäst bild genom att det är högsta bandbredden. Fast är man inte intreserad av tv och det "fria" duger rekommenderar jag vanlig antenn och en billig box till denna.
 
v-g skrev:
Inomhusantenn är för de som bor i princip under masten. Ofta stör de då man rör sig i rummet etc.

Parabol är det som ger mest pang för pengarna tycker jag. Bäst bild genom att det är högsta bandbredden. Fast är man inte intreserad av tv och det "fria" duger rekommenderar jag vanlig antenn och en billig box till denna.
Jag håller med, hade jag satsat på nytt idag hade jag nog valt CD:s utbud, najs med iaf några HD-kanaler, mindre najs med att de tar betalt för dem. Kan dessutom rekommendera Smartwi till boxarna oavsätt val av leverantör av tvinnehållet, så slipper man tvillingkortsavgifter mm.
 
Okej, så en ful parabol på taket är det vi borde ha eller?

CD, menar du canal digital antar jag?

Smartwi borde man ju kolla upp då vi kollar mycket på tv och har flera tv-apparater :)
 
Som sagt bäst prestanda har parabol. Canal Digital erbjuder det bästa utbudet tycker jag. Men viasat har ju 3:an och 6:an :confused:

För att få kanal 1-6 är boxer enklast.

Jag själv kör en dreambox, dock är det hög initial kostnad och en del pill. Men JAG tycker det är värt det. Bla 7-dagars EPG på alla kanaler och hårddisk. (EPG=Elektronisk Program Guide)

Parabolen går ju att sätta på en pinne i trädgården om man inte vill ha den på kåken. Detta beroende på träd/berg/häckar etc.
 
Vad du än väljer så är det ju viktigt att välja rätt, till slut står man ju med en leverantör, och en jäkla massa dyra boxar, och då vill man inte välja om!
Har man barn som vill se på simpsons hela tiden så funkar det inte att enbart ha EN boxer, och sedan köra med RF-signal ut till alla de andra. Det är svårt att samsas om rätt kanal. Själv har jag nu tre boxar, och kommer snart ha en 4:e. Blir dyrt med digitalisering!

Nyligen läste jag någonstans att Boxer förlorat sitt monopol som den enda leverantören i marknätet. Någon som vet vad det kan innebära? Snackar jag bara strunt nu?
 
Nix du snackar inte strunt.
Ensamrätten är borta juridiskt men någon mer inebörd än så har det inte fått ännu
 
Jag smällde upp en antenn på vinden för att ta in boxer. Vill inte ha en ful antenn på taket som förstör hela utseendet på vårt nya hus. Antenner är ju inte direkt hmm vackra. Sen har jag dragit ut signalen till ett kopplingsskåp där signalen sedan förgrenas ut i hela huset. Som mottagarlåda har jag byggt en egen mediacenter. Se http://parker1.co.uk/mythtv_ubuntu.php och http://www.mythbuntu.org/.
 
Vi är också på G att sätta upp TV-antenn i vårt nybyggda hus och tänkte ha en på vinden och sedan ta boxer.
Kan någon rekommendera en bra och prisvärd antenn att ha på vinden?
Tack på förhand!
 
Jag köpte en billig Biltema-antenn och lade på vinden. Inga problem alls...
/b
 
bjogul skrev:
Jag köpte en billig Biltema-antenn och lade på vinden. Inga problem alls...
/b
Tack för ditt svar!
Var den för inom- eller utomhus bruk? Vad är bäst att ha på vinden?
 
Ingen som funderar på att ha telias abbonemang och köra in tv via telelinan (koppartråden) in ?

Nackdelen är väl att dom ej stöder HD tv ännu eller ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.