B
Jag har funderat på att montera tex en PAX-200 fläkt på en befintlig frånluftskanal som följer skorstenen upp. Är det något man bör tänka på? Har tre st frånluftskanaler, i tvättstugan, pannrummet intill och i ett större rum utan tillluftskanaler. I det större rummet speciellt känns det som luften står stilla. det har även dykt upp lite ytligt mögel bakom ett par möbler som stått alldeles intill väggen. Väggen är tapetserad sedan många år tillbaka. (vet att det inte är bra men vill ha det kvar) Möglet var lätt att torka av och ingen lukt vad jag kan känna. Summering. Något att tänka på vid montering av frånluftsfläkt? Räcker en PAX 200 för jobbet (2 våningsvilla) Visst borde man montera tilluftsdon i et stora rummet jag beskrivit? Tacksam för alla tips och råd.:)
 
Du menar att du har ett Självdrags system?
Med ett frånluftsystem så har du en Frånluft fläkt som suger ut luft från badrumm & Tvättstuga.

Om du har ett frånluft system med en frånluft fläkt & du har problem, så kontrollera att fläkten fungerar överhuvudtaget. Du ska kunna sätta ett papper på frånluft kanalen och den ska suga fast.
 
B
Jag är inte så bekant med termerna. Det sitter inga fläktar i systemet från början, så det är väl självdragssystem då.
Fast det handlar ju om luft som lämnar huset och det heter väl frånluft?
 
Jo.. Men det är lättare att laga bilen om man vet vilken motor som sitter i. :)

Du kan sätta i fläktar i dina frånluftkanaler.

Frånluften har man i badrum, kök (köksfläkten), tvättstugan osv. Dvs i de rum som det blir mycket fukt i.

Till luften har man i övriga rum. Dvs sovrum, vardagsrum osv.

Till luften kan man ha en ventil i väggen, eller spaltventiler på ovansidan av fönstren.

Har du varit uppe på vinden och tittat? låter som om du har mycket fukt innomhus, vilket brukar stiga upp på vinden och kondensera och man får möggel där.
 
B
Tror inte jag har onormalt mycket fukt inne, möglet jag hittade var ytligt i tapeten och har uppstått av för dålig luftcirkulation bakom möbel. Vinden ser bra ut, har god luftväxling där och det luktar friskt och gott. Jag kommer att montera spaltventiler i två fönster i det större rummet i källaren samt ett par PAX-fläktar.
 
Hejsan,

Som jag har förstått det så är rummet där du har fått lite mögel på tapeten i källaren? I så fall känns det som du ska kolla så att fukten inte kommer utifrån. Annars så borde PAX fläkt, tillufts ventiler och lite värme få ordning på källaren.

www.pax.se
www.fresch.se

/Mikael
(Absolut ingen expert men glad amatör)
 
B
Jag tror inte att fukten kommer utifrån. DVS, vad jag förstår så får man alltid räkna med viss fukt. Detta beror snarare på varm luft som kondenserar mot den kallare väggen. När detta inträffar på en tapet så blir det lätt mögel i detta organiska material. Har pratat med folk på både OCAB och Anticimex om detta och bägge parter finner det troligt att det är den dåliga cirkulationen bakom möblerna som är boven i dramat. Så ett gott råd som jag tagit åt mig och gärna förmedlar vidare är att inte sätta stora täta möbler mot väggarna i källaren. Åtminstone inte om man har god ventilation. Köpte en elektronisk hygrometer som mäter 50% luftfuktighet i det kallaste rummet, 17 grader. I de övriga rummen mäter den 33-38% och där har jag ca 20 grader varmt. Tacksam för någon som bekräftar eller har andra synpunkter.
 
B
Kan tilläggas att i det kallaste rumet har jag två tilluftsventiler, men ingen värme annat än en frysbox som står och puttrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.