Vad skall man köpa? Skall kapa till hyllplan och liknande. Montera kök och kapa passbitar osv och tänkte att jag lika gärna kan köpa ordentliga verktyg....
 
Det självklara svaret är...båda!

Det går egentligen inte att jämföra eftersom de används så olika. Måste jag välja så hade jag tagit en bänkcirkelsåg eftersom den är så enormt bra till RAKA snitt.

Jag kan faktiskt rekommendera den de har på Bauhaus för 1400-1600 beroende på extrapris, Hercules heter den. Oerhört prisvärd, speciellt om man köper till stödborden.
 
OK. Men då tillkommer resan ;) Tack för tipset dock.
 
Eller köp en av de kalasfina som man kan svänga runt klingan på och få både en bänkcirkelsåg OCH en kap/gersåg i samma, kostar en slant dock...
 
Ta en titt på Festool´s sänksåg, en handcirkelsåg med ett finurligt rälssystem som gör att man kan klyva och kapa med kanonprecision. Man kan dessutom börja mitt i ett arbetsstycke då man som namnet säger sänker ner klingan från anslagplattan.

De är inte gratis, men jämfört med att köpa an av varje sort så sparar du förmodligen en del pengar.

www.festool.se

Nej, jag jobbar inte på Festool, ja, jag är totalt insnöad på deras maskiner ;)
 
KarlXII skrev:
Det självklara svaret är...båda!

Det går egentligen inte att jämföra eftersom de används så olika. Måste jag välja så hade jag tagit en bänkcirkelsåg eftersom den är så enormt bra till RAKA snitt.

Jag kan faktiskt rekommendera den de har på Bauhaus för 1400-1600 beroende på extrapris, Hercules heter den. Oerhört prisvärd, speciellt om man köper till stödborden.
Jag har en sådan och har hunnit göra två kap med den. Verkar funka riktigt bra. Linjaler och annat är riktigt stabilt och sågen verkar kraftig.

Såg också att Hercules har en sänksåg som verkade vettig. Tror inte att det går att snurra runt klingan men djupanslag och alla andra funktioner verkade den ha. Kostade 2000 SEK och verkade stabil.


 
OK. Tack igen. Firman har redan en DeWalt kap/gir så det kanske är bättre att köpa en som bara är bänk denna gång. DeWalt har en som kostar ca 1500 euro med ben, brutto. Inte billigt, men det var även den som mina snickarpojkar rekommenderade.
 
"Vaddå Euro?"

Du vet dendär valutan som resten av Europa använder ;), bor på Åland ser du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.