T Träpanel123 skrev:
Jo det gör dem. Rör man fingret mot dem så hoppar dem till 😊
Åh nej...så svårt att veta vad det är. Varför uppkommer dem?
 
Jag skulle kunna tänka mig att dem kommer från materialet, från brädgården.
Sen är det inte helt torrt under byggprocessen och det trivs dem i.
Spraya på, städa och fortsätt håll bra ventilation. Vad har ni för ventilationsystem i nyproduktionen? Ftx?
 
  • Gilla
Vintergatan111
  • Laddar…
T Träpanel123 skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att dem kommer från materialet, från brädgården.
Sen är det inte helt torrt under byggprocessen och det trivs dem i.
Spraya på, städa och fortsätt håll bra ventilation. Vad har ni för ventilationsystem i nyproduktionen? Ftx?
Har klagat på dålig ventilation i 11 månader. Till-luft och från-lufts flödet är starkt och bra. Men har haft en jätte konstig stickande doft fr till-luftsventilerna som gett mig rosslig hosta, extremt torra ögon. (ej mögel- sjuckat luft tester på analys) Men många grannar med mig klagar på mycket byggdam som fortfarande verkar spruta ut med tilluften.
 
T Träpanel123 skrev:
Dammlus/boklus
Dammlus hoppar inte.
Jag har haft massa dammlöss i ett hus jag bodde i. De hoppade aldrig. Men det gör Hoppstjärt om man petar på dom.
De gillar fukt o kan komma in utifrån. Ute trivs dom vid tex grunden på huset och vid plattor gärna där det är lite mörkt o fuktigt.
Vi fick in mängder med sådana en sommar i lägenheten på bottenplan vi bodde i då.
Anticimex fick spruta längs grunden på hela utsidan av huset.
Men om det är nybyggt hus och inte bottenplan så lär de ha kommit med byggmaterialet. Och byggfukt kan finnas kvar ett bra tag.
Är det nära balkongdörren.? Ser du några på betongen på balkongen eller husfasaden utanför balkongdörren.
 
Redigerat:
  • Gilla
EndZone och 1 till
  • Laddar…
V Vintergatan111 skrev:
Åh nej...så svårt att veta vad det är. Varför uppkommer dem?
Oroa dig inte bara, det kommer blir bra.
M musikhelle skrev:
Dammlus hoppar inte. Men det gör Hoppstjärt.
De gillar fukt o kan komma in utifrån. Ute trivs dom vid tex grunden på huset och vid plattor gärna där det är lite mörkt o fuktigt.
Vi fick in mängder med sådana en sommar.
Anticimex fick spruta längs grunden på hela utsidan av huset
Okej
 
G
Dammlöss/boklöss hoppar men inte vägglöss. Så det är ju bra åtminstone.
 
  • Gilla
Vintergatan111
  • Laddar…
T Träpanel123 skrev:
Kan du ta en närbild på ett djur?
 
M musikhelle skrev:
Dammlus hoppar inte.
Jag har haft massa dammlöss i ett hus jag bodde i. De hoppade aldrig. Men det gör Hoppstjärt om man petar på dom.
De gillar fukt o kan komma in utifrån. Ute trivs dom vid tex grunden på huset och vid plattor gärna där det är lite mörkt o fuktigt.
Vi fick in mängder med sådana en sommar i lägenheten på bottenplan vi bodde i då.
Anticimex fick spruta längs grunden på hela utsidan av huset.
Men om det är nybyggt hus och inte bottenplan så lär de ha kommit med byggmaterialet. Och byggfukt kan finnas kvar ett bra tag.
Är det nära balkongdörren.? Ser du några på betongen på balkongen eller husfasaden utanför balkongdörren.
Nej inte sett vid eller nära balkongdörren. Så tror ej de kommer utifrån. Sett längst ifrån balkong i klädkammaren/förråd och i kök/vardagsrum.
 
G Grannens Häck skrev:
Dammlöss/boklöss hoppar men inte vägglöss. Så det är ju bra åtminstone.
Ja man får se det goda i det dåliga.
 
  • Gilla
Träpanel123
  • Laddar…
V Vintergatan111 skrev:
Nej inte sett vid eller nära balkongdörren. Så tror ej de kommer utifrån. Sett längst ifrån balkong i klädkammaren/förråd och i kök/vardagsrum.
Kan du ta en närbild när den ligger på Bänken?inte i glasburk. Behöver zooma
 
T Träpanel123 skrev:
Kan du ta en närbild när den ligger på Bänken?inte i glasburk. Behöver zooma
Nej det går ej min kamera blir suddig. Ska försöka nästa jag ser.
 
Du behöver inte ta så nära, kanske 20-40 cm ifrån?
 
T Träpanel123 skrev:
Du behöver inte ta så nära, kanske 20-40 cm ifrån?
Detta är ca.20 cm...hår ej att ta närmare
 
Vill du ha en lösning snabbt så köper du "Myrnix" och duttar ut ett tunt lager med en pensel längs med golvlisterna. Det är ett helt ofarligt stenmjöl som nästan allt smått krypande dör av.
 
  • Gilla
Vintergatan111
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.