Lars Hillar skrev:
Återupptar tråden ingen. Idag låg jag och vred mig i sängen då det var något som kändes i huvudet. Jag ryckte till och satte mig upp. Kändes som en spindel eller fluga. Dock var det något mindre. En svart liten hoppande sak. Inget jag sett eller känt av innan. Jag testar bifoga bild. Jag fångade den lilla och la i en burk för att hitta bevis på vad det var. Jag tror inte lus, då den hoppar. Ja, min lägenhet är fuktig. Jag bor mest temporärt här men jag vill veta så jag inte drar med mig Något härifrån sedan till nästa permanenta ställe. Hoppstjärt tror jag inte heller att det är. Jag har bott här i två tre månader och vi har aldrig sett dessa/den innan. I listen utanför badrummet har jag en gång sett silverfisk om den informationen hjälper. Slumpmässigt? Kommit in utifrån och har inget med fukten att göra? Ja, under mig är en källare. Eller är det pga fukten som jag anar? Är det risk den följer med mig sen när jag flyttar?
Föreslår att du ställer exakt samma fråga till Jourhavande biolog på Naturhistoriska Riksmuseet. Det har jag gjort flera gånger. Skicka med bilden och beskriv så mycket du kan. Du får ganska snabbt svar normalt.

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
 
EndZone skrev:
Föreslår att du ställer exakt samma fråga till Jourhavande biolog på Naturhistoriska Riksmuseet. Det har jag gjort flera gånger. Skicka med bilden och beskriv så mycket du kan. Du får ganska snabbt svar normalt.

[länk]

Tack, jag gjorde detta nu.
 
Lars Hillar skrev:
Tack, jag gjorde detta nu.
Och glöm inte att uppdatera den här tråden efteråt. Alltid intressant! :)
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
S savio skrev:
Bor i ett relativt nybyggt hus.
För någon vecka sedan så såg jag några små kryp längs ena väggen i ett av rummen på nedervåningen.
Jag dammsög upp det och gick vidare.

Några dagar senare såg jag några till på samma ställe. Jag tittade lite närmre och såg att de var små jäklar och när man kom nära dom så hoppade dom till (ganska högt och långt, kanske 10cm uppåt och 10cm framåt).

När jag undersökte närmre så såg jag att dessa små djur fanns runt golvlisterna runt om hela nedervåningen.
Framförallt i vardagsrummet (som vätter mot trädgården) samt hallen på nedervåningen som tillsammans bildar en ganska stor öppen yta.
Inne i badrummet t.ex. är det ing, inte heller en trappa upp på ovanvåningen.

Har kanske totalt uppskattningsvis sett 50-70 stycken.
De är så små att man knappt ser dom, 0,5 - 2 mm långa skulle jag gissa.

Se bifogad bild.
Vad kan det vara? Det hela känns mycket obehagligt.
Dessa små kryp ser precis ut som de jag stött på här hemma i vårt nybygge.
Nu är visserligen tråden gammal men fick du svar på vad dessa kryp var?

Med vänlig hälsning
 
Återupptar tråden igen. Har exakt samma problem med små kryp längst listerna. Bor på botten våningen i ett rätt så nybyggd lägenhet ungefär 1 år gammal. Orolig att dem ska börja dra sig till min säng men hittils bara hittat dem runt listerna vid väggarna. :sick:
 
  • Litet kryp på en vägg vid golvlister i en nybyggd lägenhet.
  • Små kryp nära en golvlist i en lägenhet, vilket orsakar oro hos inläggets skribent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F ftlois1337 skrev:
Återupptar tråden igen. Har exakt samma problem med små kryp längst listerna. Bor på botten våningen i ett rätt så nybyggd lägenhet ungefär 1 år gammal. Orolig att dem ska börja dra sig till min säng men hittils bara hittat dem runt listerna vid väggarna. :sick:
Det är nog hoppstjärtar som är väldigt vanligt i nya huset, speciellt bottenvåningen när betongen tokar ännu.
Spraya lite Raid mot krypande insekter på listerna och golvet där de håller till så försvinner de snabbt.
De är helt ofarliga och kan inte bitas.
 
  • Gilla
ftlois1337
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det är nog hoppstjärtar som är väldigt vanligt i nya huset, speciellt bottenvåningen när betongen tokar ännu.
Spraya lite Raid mot krypande insekter på listerna och golvet där de håller till så försvinner de snabbt.
De är helt ofarliga och kan inte bitas.
Ok tack för snabbt svar. Ska försöka dammsuga upp dem flesta sen börja spruta raid där jag ser dem är flest i guess. hoppas dem försvinner om några dagar då. Updaterar här igen om några dagar.
 
F ftlois1337 skrev:
Ok tack för snabbt svar. Ska försöka dammsuga upp dem flesta sen börja spruta raid där jag ser dem är flest i guess. hoppas dem försvinner om några dagar då. Updaterar här igen om några dagar.
Och som sagt, Raid mot krypande insekter, inte vanlig Raid... :)
 
  • Gilla
ftlois1337
  • Laddar…
Hittat dessa kryp på golv, längs golvlister och på en tavla som stod lutad mot golvet. De hoppar när jag kommer nära med fingret. Ser inga på mina blommor, eller på eller nära balkongen osv. Vad fasiken är det?
 
V Vintergatan111 skrev:
Hittat dessa kryp på golv, längs golvlister och på en tavla som stod lutad mot golvet. De hoppar när jag kommer nära med fingret. Ser inga på mina blommor, eller på eller nära balkongen osv. Vad fasiken är det?
Hoppstjärt, trivs normalt i fuktiga miljöer så det kan vara läge att fundera kring orsaken att de kryper vid golvlisterna och i ett så pass stort antal. Nytt eller gammalt hus?
 
  • Gilla
Vintergatan111
  • Laddar…
Köp neudorff ohyra effekt och spraya längs med golvet i springan, fungerar mycket bra.
 
  • Gilla
Vintergatan111
  • Laddar…
Fast dammlöss hoppar väl inte, eller minns jag fel?
 
Jo det gör dem. Rör man fingret mot dem så hoppar dem till 😊
 
E EndZone skrev:
Hoppstjärt, trivs normalt i fuktiga miljöer så det kan vara läge att fundera kring orsaken att de kryper vid golvlisterna och i ett så pass stort antal. Nytt eller gammalt hus?
Nyproduktion. Ett år gammalt. (ej bottenplan) Ej sett detta innan. Extremt torr luftfuktighet inne. Endast 32%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.