Hur har ni andra gjort på övervåningen planlösning av badrum mmm tacksam för bilder eller skisser
håller på att få krupp kan ej bestäma mig huset är från 2006.
mvh svempur
 
Det enda jag kan säga om badrum på övervåningen är att man inte kan ha badkar. Golvet klarar inte det. Det berättade min entreprenör för mig.
 
Det lär vara lite beroende på hus och storlek på kar. Ett vanligt kar med vatten är ju inte mer än 200-250 Kilo så det ska ett golv klara. Ett två-tre personers bubbelkar blir ju en annan vikt så där kan det vara dags för lite förstärkningar beroende på hur bjälklaget är gjort
 
Lägg till 100 kg kroppsvikt också. Det var iaf vad dem sa till mig
 
Det blir en mats det :)
 
mats_o skrev:
Det blir en mats det :)
Ojdå!!!

;) Ronnie
 
W
Måste bara skriva lite.
Vad e detta för skit hus som inte klarar ett bad på övervåningen. Är det byggt i papp eller?
Ett par hundra kilo på ca 2 kvm är ju ingen belastning alls. Är reglarna som tandpetare eller. Om det är så här
skulle jag om jag vore som dig alvarligt fundera på ett annat hus eller ändra konstruktionen rejält.
 
A
svempur skrev:
Hur har ni andra gjort på övervåningen planlösning av badrum mmm tacksam för bilder eller skisser
håller på att få krupp kan ej bestäma mig huset är från 2006.
mvh svempur
Hur går det?

Lite sent men det skulle underlätta med lite mer info, om mått, dusch eller bad osv.
 
Dem flesta hus med badkar på övervåningen är förstärkta. Det går att förstärka dem här med men det kostar ganska mycket. Min kusin har köpt ett götene hus för 3,5 miljoner och dem fick förstärka golvet för att ha badkar på övervåningen. Så det handlar inte om vilken husleverantör du väljer.
 
W
Jessica78 skrev:
Dem flesta hus med badkar på övervåningen är förstärkta. Det går att förstärka dem här med men det kostar ganska mycket. Min kusin har köpt ett götene hus för 3,5 miljoner och dem fick förstärka golvet för att ha badkar på övervåningen. Så det handlar inte om vilken husleverantör du väljer.
Jo det gör det nog (spealr roll vilken husleverantör man väljer alltså) men götenhus e tydligen oxo med på listan av tillverkare som gör hus som behöver förstärkas. Bygg med betongplatta mellan alla våningarna eller förstärk om det e det som behövs. Själv skulle jag vilja ha möjligheten att smälla in en kakeugn på andra våningen om jag ville men det verkar ju vara tvärkört med dessa husen :(
 
"Lägg till 100 kg kroppsvikt också. Det var iaf vad dem sa till mig" ...
Min kommentar: Så oförskämt !!! ;)

Men allvarligt talat: Våtrum på villans övre våning svarar fär en oproportionellt stor andel av våra försäkringsskador. Jag har tyvärr inte tillgång till exakt statistik, men fick uppgiften från en auktuarie i branschen. Man vet inte exakta orsaken till detta, men varför inte? Ett bräckligt mellanbjälklag skulle kanske indirekt kunna vålla sättningsskador i ledningar och tätskikt.
 
billy_baver skrev:
Våtrum på villans övre våning svarar fär en oproportionellt stor andel av våra försäkringsskador.
Märkligt tycker jag. Är det antal skador eller kostnad de menar då? Skulle ett våtskikt eller ett rör gå sönder mer för att det är en våning upp än om det vore i markplan? Jättekonstigt....

Att kostnaderna blir större kan jag däremot förstå. Rinner vatten ut en våning upp så blir ju våningen under också antagligen förstörd. Men antal, nej, det förstår jag inte.
 
Det är antalet som är oproportionellt stort. Självklart blir varje kostnad dessutom dyrare, åtminstone om läckaget sipprar ner till våningen under. Men det "mystiska" är alltså att våtrum en trappa upp drabbas av procentuellt fler skador än om de skulle legat på bottenvåning.

Såvitt jag begriper är det för dagen ingen som riktigt förstår orsaken, så pinebar är i gott sällskap. :)
 
Kan det bero på att en stor del av badrum på övervåningen färdigställs av husägaren i förhållande till antalet på undervåningen. samt att på undervåningen är det (oftast) på gjuten platta. Läste att i andra länder är normen att det inte får vara lättregelväggar runt badrum pga av rörelserna, och det är väl normalt mer rörelser i övervåning än undervåning. Har sett egenbyggara som murade väggarna kring badrummet just av denna anledning.
 
En fundering till i ämnet är hur stor delen kaklade badrum är kontra svetsade våtväggar. Misstänker att de senare håller tätt bättre även om stommen rör sig lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.