Är det någon som har den och kan säga något, bra eller dåligt?
En Tysklandsresa stundar och Lidl har specialpris €70 nästa vecka. Känns som ett rimligt pris med skenor.
Bonusfråga; gäller svenskt Lidl-plus i Tyskland?

/Höghus
 
Ingen aning om Lidl plus gäller i andra länder.

Jag har goda erfarenheter av billiga sänksågar. Jag är inne på min andra Meec från Jula, har bl.a sågat 2020 mm garderobsdörrar i mdf med mindre än 2mm diff på hela längden. Tar man bara tid på sig och är noggrann så. Den första gick sönder efter inte jättelång tid, men jag är rätt säker på att det var mitt fel; jag tog ett snabbt kliv utan att se mig för, fick sladden om foten och drog den stenhårt i golvet. Kort därefter gick den sönder (tvärdog, motorn gick inte runt) plockade jag isär den och såg att axeln hamnat snett så att rotorn skavts sönder i ena änden.

En av mina favoriter på youtube är Peter Millard, han visar verkligen vad man kan åstadkomma med en liten verkstad och en sänksåg. Han talar gott om Lidl-sågarna.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Jag har en sådan. Har inte testat någon annan. Så jag har inget att jämföra med.

Positivt: Den gör sitt jobb. Sågar rakt och lätt med vass klinga.
Negativt: Extremt högljudd. Halvtaskig damm uppsamling även med dammsugaren inkopplad.

Skulle vilja ha en längre skena. Men har inte lyckats hitta någon som passar.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Ingen aning om Lidl plus gäller i andra länder.

Jag har goda erfarenheter av billiga sänksågar. Jag är inne på min andra Meec från Jula, har bl.a sågat 2020 mm garderobsdörrar i mdf med mindre än 2mm diff på hela längden. Tar man bara tid på sig och är noggrann så. Den första gick sönder efter inte jättelång tid, men jag är rätt säker på att det var mitt fel; jag tog ett snabbt kliv utan att se mig för, fick sladden om foten och drog den stenhårt i golvet. Kort därefter gick den sönder (tvärdog, motorn gick inte runt) plockade jag isär den och såg att axeln hamnat snett så att rotorn skavts sönder i ena änden.

En av mina favoriter på youtube är Peter Millard, han visar verkligen vad man kan åstadkomma med en liten verkstad och en sänksåg. Han talar gott om Lidl-sågarna. [media]
Ser helt ok ut. Lite skumt med klyvkniv på en sänksåg, det lär ju inte fungera om man börjar såga mitt i en skiva. Men den går väl att plocka bort.

/Höghus
 
A Anderscurl skrev:
Jag har en sådan. Har inte testat någon annan. Så jag har inget att jämföra med.

Positivt: Den gör sitt jobb. Sågar rakt och lätt med vass klinga.
Negativt: Extremt högljudd. Halvtaskig damm uppsamling även med dammsugaren inkopplad.

Skulle vilja ha en längre skena. Men har inte lyckats hitta någon som passar.
Jag har ett gäng Elu/Dewalt cirkelsågar i varierande storlekar och flera långa skenor så de får ta hand om långsågningarna. Det är just sänkfunktionen jag saknar. Tror jag...

/Höghus
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Ser helt ok ut. Lite skumt med klyvkniv på en sänksåg, det lär ju inte fungera om man börjar såga mitt i en skiva. Men den går väl att plocka bort.

/Höghus
Brukar vara fjäderbelastad så den åker in i sågen om den ställs på ett underlag
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Brukar vara fjäderbelastad så den åker in i sågen om den ställs på ett underlag
Ser ut att stämma bra, hittade denna video vilken är en av få där sågen testas som en sänksåg.


@5:40 och @12:05 ser man det tydligt.

/Höghus
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Ser helt ok ut. Lite skumt med klyvkniv på en sänksåg, det lär ju inte fungera om man börjar såga mitt i en skiva. Men den går väl att plocka bort.

/Höghus
Festools har det och den är fjädrande.
 
Jag har deras performance sänksåg med batteri. Är riktigt nöjd faktiskt.
Ett tips är att parkside även säljs på kaufland
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Slut i första butiken (Burg) jag kollade på onsdag eftermiddag. Slut i Heiligenhafen på torsdag. Då tog jag en extra sväng till Oldenburg och där fick jag den näst sista.
😀

Alles klar
Höghus
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Premiärsågade igår. Jag tillverkade hyllplan av gamla garderobstommar och det var enkelt och smärtfritt. En antihalk-duk på laminatet så höll sig skenan på plats. Jag lade spånskiva ovanpå en stor frigolitskiva som sågunderlag.
Förvånansvärt lång sladd på en icke proffsmaskin ger extra plusbetyg.

/Höghus
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Premiärsågade igår. Jag tillverkade hyllplan av gamla garderobstommar och det var enkelt och smärtfritt. En antihalk-duk på laminatet så höll sig skenan på plats. Jag lade spånskiva ovanpå en stor frigolitskiva som sågunderlag.
Förvånansvärt lång sladd på en icke proffsmaskin ger extra plusbetyg.

/Höghus
Just parkside brukar ha långa kablar, har deras tigersåg (dock inte använt den på många år) den har nog en tre meter kabel
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
En negativ sak, stora insexnyckeln i handtaget sitter dåligt fast. Hittade den på backen dagen efter sågning. Får uppfinna något som håller den bättre.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.