Ok, den drar ju knappt någon ström så säkringsstorlek är nog inte problemet.

Den har 25 meter sladd, du har 30 meter till huset, hur ser den kopplingen ut och var är den?
 
E Emmasb skrev:
Installerade nyss en ny vattenpump till min stuga från 60 -talet. Den fungerade bra ett dygn, sedan försvann eltillförseln och jag hittar inte själva proppskåpet till den. Vi kopplade in den via en lång elsladd till ett uttag i vardagsrummet och det fungerade i några dagar. Sedan gick proppen. Den kunde jag byta i elskåpet i stugan. Men proppen gick direkt igen när vi satte igång pumpen. Jag kan noll om el, men antar att det är ett elfel och att det inte kommer tillräckligt med el.
Finns det någon temporär åtgärd jag kan göra för att få vatten nu under midsommar? Och vet någon vad som är för fel? Är det lätt för en elektriker att åtgärda eller blir det en fet räkning?
FÖRTYDLIGANDE: Det är en dränkbar pump 30 meter från huset. Vattnet leds till en hydrofor i badrummet som fylls upp. När den är full inga problem. När den skall fyllas går proppen. Det är härifrån vi dragit en elsladdd till vardagsrummet. Tidigare kopplade vi in den i uttaget i badrummet såsom rörmockaren installerar.
Rörmockare har installerat följande pump och hydropress:
https://se.ahlsell.se/produktblad/drankbar-universalpump-dd-1/?page=2

https://www.ahlsell.se/products/varme--sanitet/pumpar/tryckkarl/membrantankar/5608810
 
Om säkringen går så är det något fel på pumpen.
Pumpen drar under 4 ampere och normalsäkring är 10 A på vägguttag.

Av någon anledning drar pumpen mycket mera ström... kan det vara så att något fastnat i pumpen som gör att den inte kan snurra som tänkt ( då kan den dra massor av ström)?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ok, den drar ju knappt någon ström så säkringsstorlek är nog inte problemet.

Den har 25 meter sladd, du har 30 meter till huset, hur ser den kopplingen ut och var är den?
Jag misstänker faktiskt att det är där det är fel. Den är kopplad i en gammal sladd som fanns där sen förr ( nergrävd) vid brunnen och som vid tillfället verkade funka. Den sladden kopplades sedan via hydroforen i badrummet ( bild)
och därifrån en stickkontakt som jag sätter i väggen. Det var denna kontakt som jag sedan med förlängningssladd satte i vardagsrummet mm. Funderar på att pröva att koppla pumpen vid brunnen med en annan sladd imorgon för att se om det är det som är problemet. Fast den kanske måste gå via hydroforen som rörmockaren monterade?
 
  • En kopplingsdosa och en kontakt i ett badrum med synliga rör och ledningar, potentiellt kopplad till en hydrofor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blanda inte ihop hur vattnet går och hur elen går.
Elen går (om jag fattat rätt) från vägguttaget till en tryckströmbrytare (den du här mitt i din bild och är kopplad till hydroforen ) som i sin tur slår på strömmen till pumpen när trycket i hydrofortanken blir för lågt.

Sladden mellan tryckbrytaren och pumpen är suspekt, det bör finnas minst en skarv och eftersom pumpen har inbyggd tryckbrytare så känns det lite kaka på kaka.
 
D Dilato skrev:
Blanda inte ihop hur vattnet går och hur elen går.
Elen går (om jag fattat rätt) från vägguttaget till en tryckströmbrytare (den du här mitt i din bild och är kopplad till hydroforen ) som i sin tur slår på strömmen till pumpen när trycket i hydrofortanken blir för lågt.

Sladden mellan tryckbrytaren och pumpen är suspekt, det bör finnas minst en skarv och eftersom pumpen har inbyggd tryckbrytare så känns det lite kaka på kaka.
Det första du skriver stämmer ja. Sladden mellan tryckbrytaren och pumpen: sladden mynnar ut vid brunnen där pumpen är inkopplad med stickpropp. Det är alltså denna sladd jag misstänker det är fel på och bara fungerar när den har lust, ev är den helt kapput nu.
 
Emmasb,
Är elkabeln nedgrävd, alltså den från tryckbrytaren till dykpumpen i brunnen? Är den kabeln gammal, hur gammal?
Den kanske är från 1970-talet, nu 55 år gammal?
 
Redigerat:
  • Gilla
Emmasb
  • Laddar…
Kan vara pumpen som är trasig då den är kopplad via en tryckströmbrytare vid hydroforen, denna pump skall vara direktkopplad.
Med tryckströmbrytaren inkopplad kan det bli strömspikar vid frånslag + av och på med elen hela tiden och det gillar inte den elektroniska styrningen i pumpen.
 
trakker,

du har rätt. Dränkbara pumpen kan tydligen ge 3,6 bar(ca 36 meter) uppfordringshöjd och är för grävda brunnar(inte djupbrunnar). Dränkbara pumpens vattenledning ska tydligen kopplas till en hydrofor, som fungerar som vattenreservoar. Dränkbara pumpen känner via vattenledningen alltså själv trycket i hydroforen(+ rörledningens fallhöjd) som är placerad ca 30 m bort i detta fall.
Här länk till pumpen:
https://www.ahlsell.se/products/va--mark/va-pumpar/grundgravatten/5874429
Det saknas helt installationsanvisning för denna pump på Ahlsell hemsida, konstigt.

Emmasb, det kanske låg med en installationsanvisning i paketet med den nya pumpen, vad står där?

trakker du har helt rätt, det ska inte vara någon extern tryckströmbytare för denna dränkbara vattenpump. Den startar sig själv och stoppar sig själv. Elkabeln till dränkbara pumpen ska gå direkt från pump till ett vägguttag 230Volt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Tack alla för svar! Här kommer en summering med följdfrågor:

1. Det visar sig att den nergrävda elsladden som pumpen är inkopplad i är ojordad ( troligen från 60-talet). Det är den som leder till tryckströmsbrytaren som är inkopplad med hydroforen och därifrån sätter man i strömmen med en stickpropp. Jag antar att det är detta som skapar problem då allt annat är givetvis är jordat. Jag tycker rörmokaren borde ha sett detta och reagerat över att det kan bli problem. Eller vad tycker ni?

2. Vi har provat att koppla pumpen direkt till ett annat jordat uttag i vedboden. Det har då fungerat med vatten ( är inte där nu, så vet inte om det fungerar i längden). MEN rörmokaren sa när han installerade att han inte ville göra så, då den externa tryckströmsbrytaren isåfall måste monteras där. Och med denna lösningen så kopplas ju inte den externa tryckströmsbrytaren in! Rörmokaren hade ju ändå valt att koppla det på det sättet. Nu säger några av er att det inte behövs en extern tryckströmsbrytare till pumpen, då pumpen har en egen tryckströmsbrytare. Men tror ni ändå inte att rörmokaren borde haft en tanke med detta? ( kan inte se att han tjänat ekonomiskt på detta) Eller kan jag ha missat något här? Jag är osäker på längden från pump/brunn till badrummet där hydrofor och tryckströmsbrytare är, det kan vara 30-50 meter.

3. När vi nu kopplat pumpen till ett uttag i vedboden, och det då inte går via den externa tryckströmsbrytaren: Kan något gå sönder eller hända? Vad innebär det för pumpen och hydroforen?
 
  • Hydrofor ansluten till tryckströmsbrytare med kopparrör, en blå vattenfilterenhet och kablar i ett utrymme med blommönstrad tapet.
  • Nedgrävd pumpanläggning med elkablar och rör, omgiven av grönska och verktyg. Stickpropp och ojordade kablar synliga ovanför pumpen.
#3: Det är ju precis så tillverkaren av pumpen anser att det ska vara kopplat så vad tror du 😉
 
  • Gilla
Emmasb
  • Laddar…
EmmaB,
Din rörmockare har kanske inte tittat så noga på den nya dränkbara vattenpumpen och inte läst bruksanvisningen. Han kanske tror sig veta allt ändå, han är ju rörmok, det står ju på hans visitkort.

Är det rökmoken som har skaffat nya dränkbara vattenpumpen eller ni själva som skaffat den och rörmoken endast har kopplat in den? Grejer som rörmoken själv skaffar borde han ju känna till bra.

Fråga Nr 3:
Ni har förmodligen dränkbara vattenpumpen ansluten till vägguttag endast då ni är i stugan, när ni reser hem, drar ni väl ur stickproppen. Det står i tekniska beskrivningen, anges nedan, att den dränkbara vattenpumpen starta vid 2,6 bar och stoppar vid uppnådda 4 bar. Er hydrofor, titta på den vad den har för konstruktionstryck, ska stå på märkskylt på den. Det är säkert högre än 4 bar, kanske 10 bar. Har hydroforen högre konstruktionstryck än 6 bar, så kan inget skadas när ni ansluter pumpen direkt till ett vägguttag 230 Volt. Det ska nog vara en elkabel med jord, dvs 3 ledare, brun, blå och gröngul. Och vägguttaget ska vara jordat. Er vattenpump ska inte vara kopplad till någon extern tryckströmbrytare, det står ju också i dess beskrivning, nedan.
 
  • Artikelinformation för en dränkbar pump med specifikationer för start- och stoppt tryck i bar samt rekommendationer för användning och anslutning, inklusive artikelnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Emmasb och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
EmmaB,
Din rörmockare har kanske inte tittat så noga på den nya dränkbara vattenpumpen och inte läst bruksanvisningen. Han kanske tror sig veta allt ändå, han är ju rörmok, det står ju på hans visitkort.

Är det rökmoken som har skaffat nya dränkbara vattenpumpen eller ni själva som skaffat den och rörmoken endast har kopplat in den? Grejer som rörmoken själv skaffar borde han ju känna till bra.

Fråga Nr 3:
Ni har förmodligen dränkbara vattenpumpen ansluten till vägguttag endast då ni är i stugan, när ni reser hem, drar ni väl ur stickproppen. Det står i tekniska beskrivningen, anges nedan, att den dränkbara vattenpumpen starta vid 2,6 bar och stoppar vid uppnådda 4 bar. Er hydrofor, titta på den vad den har för konstruktionstryck, ska stå på märkskylt på den. Det är säkert högre än 4 bar, kanske 10 bar. Har hydroforen högre konstruktionstryck än 6 bar, så kan inget skadas när ni ansluter pumpen direkt till ett vägguttag 230 Volt. Det ska nog vara en elkabel med jord, dvs 3 ledare, brun, blå och gröngul. Och vägguttaget ska vara jordat. Er vattenpump ska inte vara kopplad till någon extern tryckströmbrytare, det står ju också i dess beskrivning, nedan.
Ok skall kolla detta! Och prata med rörmokaren vad han tänkt.
 
D Dilato skrev:
#3: Det är ju precis så tillverkaren av pumpen anser att det ska vara kopplat så vad tror du 😉
Att rörmokaren kanske har någon erfarenhet av att det är bäst med en extern? Skall prata med honom i veckan, så får vi se sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.