Hej! Jag skall till att montera bärlina för altantak i rundat mexitegel. Har kikat på ett flertal videos och googlat runt efter olika lösningar. Bästa lösningen jag kommit fram till är att mäta fram vart reglarna är, sedan kapa/hugga ur en tegelsten, fästa distans mot regeln och sedan skruva bärlinan i denna, men vad skall man ha som distans? Har någon gjort något liknande innan? Tacksam för alla svar och input. Mvh.
 
  • En vägg med stenblock skapar skuggspel på betong under klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J49l J49l skrev:
Hej! Jag skall till att montera bärlina för altantak i rundat mexitegel. Har kikat på ett flertal videos och googlat runt efter olika lösningar. Bästa lösningen jag kommit fram till är att mäta fram vart reglarna är, sedan kapa/hugga ur en tegelsten, fästa distans mot regeln och sedan skruva bärlinan i denna, men vad skall man ha som distans? Har någon gjort något liknande innan? Tacksam för alla svar och input. Mvh.
Hej!
Hur gick det för dig, står inför samma utmaning själv. Ska jag sätta bärlinan i fogarna på teglet eller sätta plintar längst med väggen…
 
Falken123 Falken123 skrev:
Hej!
Hur gick det för dig, står inför samma utmaning själv. Ska jag sätta bärlinan i fogarna på teglet eller sätta plintar längst med väggen…
Jag funderade över hur mycket last som egentligen skulle fördelas över varje fästpunkt. Då jag skulle ha bärlina på ena sidan och stolpar på andra sidan så slutade det med att jag mätte ut reglarna i stommen på ytterväggen, borrade ca 8mm hål genom fogen, och sen drog skruv som var måttade efter bärlina + mexitegel + luftspalt + regel (har för mig det var 6x280mm träskruv). Och drog den genom bärlinan in i ytterväggens reglar. Har nu klarat en vinter helt utan bekymmer. (Byggde farstu med plasttak).
 
  • Gilla
Falken123
  • Laddar…
Inte riktigt med på planen i TS första inlägg. Men mer generellt, det är en dålig idé att fästa bärlina i tegel som ju vanligen bara är just en fasad, finns ingen bärighet här. Mycket bättre/enklare att sätta i plintar, så altanen blir helt frikopplad från huset.
 
  • Gilla
Falken123
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Inte riktigt med på planen i TS första inlägg. Men mer generellt, det är en dålig idé att fästa bärlina i tegel som ju vanligen bara är just en fasad, finns ingen bärighet här. Mycket bättre/enklare att sätta i plintar, så altanen blir helt frikopplad från huset.
Ja, detta är helt klart att föredra. För mitt bygge var detta dock tyvärr inte en möjlighet, men kom också fram till att jag skulle ha gjort så om jag kunnat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.