Jag tänker bygga några trappsteg från bergknallen där sommarstugan står till en lägre avsats. Har själv halkat och ramlat så pass illa att jag fick sys med sju stygn, vill gärna undvika att jag eller någon annan gör om det. Särskilt nu när det blir frost - vi använder stugan på vintern också.

Tror att jag kan använda kantstöd av betong från Byggmax, 50 x 25 x 5 cm, som steg i trappan. Och lägga dem på betong som jag förankrar med nerborrade bitar av armeringsjärn. Men jag är lite osäker på vad som är bästa sättet att se till att de fastnar på betongen och inte glider iväg när man går på dem. Kan jag "limma" med en välling av cement och vatten? Eller ska jag borra i kantstöden också och sätta i bitar av armeringsjärn som jag trycker ner i betongen?

Det här är kantstödet: https://www.byggmax.se/sten/marksten/kantstöd-trädgård-grå-p02140
Har inte sett några liknande hos andra byggvaruhus.
 
R
Borra ner järnen ca 10 cm , dom ska vara i ca 30-45 grader mot varandra ( varannat järn ) , kan med fördel vara längre och bockas åt det håll som går i betongen . antal får du tänka själv , järnen kan aldrig lyfta ur berget då , du kan även borra med 15 -16 mm stoppa ner järnen tillsammans med sluring , kallas så cement och vatten lite löst , bar att ha lite finsand i med , då kommer dom att sitta bra
Sen hur du tänker med att fästa stegen om dom är av trä så är det bra att ha materiel att fästa i , är upp till dig eller gjuta steg
 
Vill inte ha trä i stegen, kolla min länk till kantstöd hos Byggmax - borde inte det bli bra att gå på och närmast underhållsfritt?
 
Vad menar du med att lägga dem i betong? Enklast är väl att bygga en form och gjuta trappan på sedvanligt vis. Du dubbar den i berget som Rävlyan skriver
 
R
Som stegplattor då
Då behöver du lägga betong under dom , för att få dom ligga i våg , det som jag ser är att dom är blanka och kommer att bli hala
vid blött eller isigt väder
 
Lägga kantstenen betong, inte i. Om det nu är någon skillnad.
Jag tänkte det skulle vara enklare att använda kantstöden som steg, jämfört med att snickra tolv formar som ska täta något så när mot berg med diverse olika lutningar. Och så betong som står för sig själv, inga formar (och inga krav på släta ytor utom just på ovansidan, där man sätter fötterna).
 
R rävlyan skrev:
Som stegplattor då
Då behöver du lägga betong under dom , för att få dom ligga i våg , det som jag ser är att dom är blanka och kommer att bli hala
vid blött eller isigt väder
"Blanka" är kanske en lätt överdrift. I morron får jag se dem i verkligheten ...

Det är sant att betongen kan bli hal också, men inte lika hal som blött trä. Och jag saltar hellre på betong än på trä.
 
R
Har lite svårt att få in din tanke på hur du tänker , gör en enkel skiss så får du lite info här
 
Återkommer i morron. Nu ska jag åka till stugan.
 
sysmali
L Lasse Morin skrev:
Återkommer i morron. Nu ska jag åka till stugan.
Har du kommit tillbaka från stugan än? Är nyfiken på hur du löste trappan - behöver göra något liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.