Hej,

Har ett vattenburet värmesystem med tillhörande värmepump Mitsubishi Ecodan.
Problemet jag har begriper jag inte överhuvdtaget. Kanske ni gör?

Problemet är att när värmepumpen värmer varmvatten så bildas ett högre tryck på kallvattnet så att när jag öppnar kranen så trycker det till ordentligt från blandaren. Men problemet slutar inte där, för dessutom så trycker vattenutkastaren som sitter utanför på fasaden ut ungefär ett dricksglas med vatten under tiden som värmesystemet tillverkar varmvatten.
Vill påstå att detta enbart sker när den värmer varmvatten för har inte lagt märke till att detta sker när den tillverkar värme för radiatorsystemet.
Någon som har en idé på varför detta problem skapas?

Min tanke på något vis är om varmvatten trycks tillbaka upp genom kallvattnet som går ner till själva behållaren för varmvattenberedaren som sitter i pannan? Som sedan ökar trycket i ledningen? Men varför håller inte vattenutkastet tätt?

//Awwe
 
Varmt vatten tar mer plats än kallt vatten. Alltså ökar trycket i varmvattenberedaren när vattnet värms och säkerhetsventilen till varmvattnet brukar släppa ut lite varmvatten. Men det låter som backventilen till kallvattensidan inte fungerar som den ska? Varmvatten från varmvattenberedaren får absolut inte kunna trycka tillbaka till dricksvattnet.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J Josth skrev:
Varmt vatten tar mer plats än kallt vatten. Alltså ökar trycket i varmvattenberedaren när vattnet värms och säkerhetsventilen till varmvattnet brukar släppa ut lite varmvatten. Men det låter som backventilen till kallvattensidan inte fungerar som den ska? Varmvatten från varmvattenberedaren får absolut inte kunna trycka tillbaka till dricksvattnet.
Så med andra ord tror du att det är fel på backventilen som sitter strax innan nerloppet till pannan?
 
Ja någonstans där ska det sitta en backventil och det verkar som den inte fungerar(?)
 
J Josth skrev:
Ja någonstans där ska det sitta en backventil och det verkar som den inte fungerar(
J Josth skrev:
Ja någonstans där ska det sitta en backventil och det verkar som den inte fungerar(?)
Efter att googleat så sitter de en sådan backventil precis ovanför. Finns de någon möjlighet att denna fastnat öppet eller går det att testa den på något vis?
 
När min varmvattentank i vedpannan sprack så fick jag varmt vatten bakvägen till toastolen...
 
john68 john68 skrev:
När min varmvattentank i vedpannan sprack så fick jag varmt vatten bakvägen till toastolen...
Här bildas ju tryck på hela kallvattensidan så att även blandaren som sitter längst från pannan trycker till ordenligt när man lättar på trycket och öppnar den. Hur betedde sig när varmvattnet gick bakvägen till din toa?
 
Inget ökat tryck utan bara att hela toacisternen blev varm. Den satt närmast pannan på våningen över. Lutar mer åt backventilen som det skrevs om.
 
john68 john68 skrev:
Inget ökat tryck utan bara att hela toacisternen blev varm. Den satt närmast pannan på våningen över. Lutar mer åt backventilen som det skrevs om.
Ja precis, det känns som de mest logiska. Eftersom att de endast sker när pumpen går för att värma på de nya vattnet efter tex dusch. Så trycker den upp varmvatten bakvägen som sedan skapar högre tryck i kallvattenledningen. Men eftersom att trycket ökar så pass märkbart. Är de någon man borde oroa sig för? Hur mycket klarar ledningarna? Förstår att de inte är bra att få in varmvatten med tanke på tex legionella. Men utöver de?
Hur kan vattenutkastet släppa ut vattnet trots stängd ventil? Är de klenare än vanliga blandare?
 
Passa på att motionera säkerhetsventilen till varmvattnet och se om den verkar fungera. Den brukar vara på 9 bar så på varmvattensidan håller rören och beredaren för väldigt mycket. Kan växa diverse saker i varmvattenberedaren om man har otur och finnas annat skräp så man bör aldrig dricka varmvatten utan bara koka kallvatten.
 
J Josth skrev:
Passa på att motionera säkerhetsventilen till varmvattnet och se om den verkar fungera. Den brukar vara på 9 bar så på varmvattensidan håller rören och beredaren för väldigt mycket. Kan växa diverse saker i varmvattenberedaren om man har otur och finnas annat skräp så man bör aldrig dricka varmvatten utan bara koka kallvatten.
Om inte säkerhetsventilen fungera och trycker ut vattnet när trycket ökar, då pressas vattnet vidare upp mot backventilen per automatik antar jag? Eller varför testa motionera säkerhetsventilen? Går det att motionera backventilen med?
 
Säkerhetsventilen ska släppa ut övertrycket när varmvattnet värms upp. Du behöver sannolikt byta den
 
L lordi skrev:
Säkerhetsventilen ska släppa ut övertrycket när varmvattnet värms upp. Du behöver sannolikt byta den
Så det kanske enbart kan vara säkerhetsventilen som är dålig och alltså inte backventilen?
 
AWWENATION AWWENATION skrev:
Så det kanske enbart kan vara säkerhetsventilen som är dålig och alltså inte backventilen?
Sannolikt läcker även backventilen igenom också om trycket ökar även på kallvattnet, men det mest akuta att fixa är säkerhetsventilen. Har felet uppstått nyligen?
 
L lordi skrev:
Sannolikt läcker även backventilen igenom också om trycket ökar även på kallvattnet, men det mest akuta att fixa är säkerhetsventilen. Har felet uppstått nyligen?
Problemet med högt tryck har varit en längre tid, anledning till att jag började ta de på större allvar och tog reda på när trycket skapades var pga jag bytte vattenutkastare till en nyare modell. Som i sin tur påvisade att de trycks ut vatten från denna när problematiken uppstår. Så den tidigare vattenutkastet höll ju betydligt tätare än vad denna gör, eftersom att den på något vis lyckas släppa ut vatten trots att den är stängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.