Hej,
Jag planerar mitt badrums renovering.
Är den nån som kan upplysa mig om tätskiktsuppvik vid tröskeln i badrummet steg för steg?
Tack på förhand!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du får nog beskriva vad du tycker saknas i branschreglerna för att du ska förstå.
[länk]
sidan 23-24
samt ev. ytterligare instruktioner i anvisningarna från
BirgitS BirgitS skrev:
Du får nog beskriva vad du tycker saknas i branschreglerna för att du ska förstå.
[länk]
sidan 23-24
samt ev. ytterligare instruktioner i anvisningarna från tätskiktstillverkaren.
Jag tittar noga på "figur 11" och "figur 13".
Där står det att "Försegling ska utföras KONTINUERLIGT mellan tröskel, karm och vägg".
Min fråga är : Remsan (försegling) ska skjutas in mellan blindtröskel och tröskel???
Tack på förhand!
 
BirgitS
Man har antingen tröskel eller blindtröskel, se texten. Blindtröskel har man bara när tröskeln inte är på plats än.

Om du med blindtröskel menar den lodräta delen av tröskeln och med tröskel bara den vågräta delen så ska tätskiktet inte skjutas in emellan. Tätskiktet avslutas i höjd med överkanten av klinkern och kanten förseglas med silikon enligt figur 13.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man har antingen tröskel eller blindtröskel, se texten. Blindtröskel har man bara när tröskeln inte är på plats än.

Om du med blindtröskel menar den lodräta delen av tröskeln och med tröskel bara den vågräta delen så ska tätskiktet inte skjutas in emellan. Tätskiktet avslutas i höjd med överkanten av klinkern och kanten förseglas med silikon enligt figur 13.
Tusen tack, din information är till stor hjälp!
 
här har du en godkänd tätning mot karm och tröskel. Så gör jag.
 
  • Bilden visar en nyinstallerad dörrkarm och tröskel med tätning. I bakgrunden syns arbetsutrustning och en stege, belyst av en bygglampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
här har du en godkänd tätning mot karm och tröskel. Så gör jag.
Tack så hemskt mycket,
glad midsommar!!!
 
  • Gilla
Fjonken
  • Laddar…
Det viktiga är att bygga på tröskel och karm så de livar med gipsen i badrummet för att tätskiktet ska kunna gå i en rak linje förbi dörrhålet och inte in vid tröskeln.
 
  • Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
R
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det viktiga är att bygga på tröskel och karm så de livar med gipsen i badrummet för att tätskiktet ska kunna gå i en rak linje förbi dörrhålet och inte in vid tröskeln.
Jag har lite förståelse för detta, med dagens färdiga inner och ytterhörn är det inga som helst problem att tröskeln är införskjuten..
 
  • Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag har lite förståelse för detta, med dagens färdiga inner och ytterhörn är det inga som helst problem att tröskeln är införskjuten..
Problemet är ju om det bara är lite skillnad för då blir det inte bra med inner och ytterhörn heller som dessutom måste skäras ner för att fungera så jag tycker det är en bra ändring än om man måste bygga specialtrösklar i alla badrum för det blir ju mer safe ju mindre skarvar där blir. 😉
 
  • Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
här har du en godkänd tätning mot karm och tröskel. Så gör jag.
Regel synlig i hörnan eller vad händer där 🤔🙈
 
  • Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
R
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet är ju om det bara är lite skillnad för då blir det inte bra med inner och ytterhörn heller som dessutom måste skäras ner för att fungera så jag tycker det är en bra ändring än om man måste bygga specialtrösklar i alla badrum för det blir ju mer safe ju mindre skarvar där blir. 😉
Som tur är det bara rekommendationer så att man kan göra annorlunda för utseendets skull😉
 
  • Gilla
  • Haha
Anton Arvanitis och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Regel synlig i hörnan eller vad händer där 🤔🙈
Trumma
 
  • Gilla
Anton Arvanitis och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Som tur är det bara rekommendationer så att man kan göra annorlunda för utseendets skull😉
Orkar egentligen inte ens svara dig men alla gör som de vill. Själv bygger jag enligt BBV och då ska det göras för att kunna kallas fackmässigt.
 
  • Haha
  • Gilla
Anton Arvanitis och 1 till
  • Laddar…
R
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Orkar egentligen inte ens svara dig men alla gör som de vill. Själv bygger jag enligt BBV och då ska det göras för att kunna kallas fackmässigt.
Klockan är ju inte mycket såhär på midsommarafton och orken tryter redan😂
 
  • Haha
  • Gilla
Anton Arvanitis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.