Har ett luftvärmesystem typ Flaktwood ACJB med luftvärmekanaler till alla rum samt en separat luft/luft värmepump för uppvärmning av vårt 1,5-plans hus. ACJB systemet har inbyggd elkassett som värmekälla och ventilationen sköts av ett Flaktwood FTX aggregat.
Normalt är det enbart värmepumpen som sköter husets uppvärmning och varmluften sprids ganska bra tack vare öppen planlösning och att insug av returluft till ACJB systemet sitter i hallen där även värmepumpens innerdelen sitter.
Elkassetten i ACJB systemet kopplas bara in när det är riktigt kallat och luft/luft värmepumpen inte räcker till.

Nu skulle jag vilja komplettera elkassetten i ACJB luftvärmesystemet med en integrerad luft/luft värmepump för att få in varmluft direkt i värmesystemet för bättre spridning men har inte hittat något som passar. Fanns tidigare ett system som hette ReFlow med integrerad värmepumpsdel baserat på ACJB systemet men värmepumpsdelen gick inte att köpa separat och eftermontera.

Det är inte aktuellt att byta ut luftvärmesystemet då det bara är cirka 5 år gammalt.

Har någon kompletterat sitt ACJB luftvärmesystem med integrerad luft/luft värmepump eller gjort/köpt någon annan lösning? Har sett några fabrikat av luft/luft värmepumpar som har kanalansluten innerdel som kanske skulle kunna användas?

Har jag ritat in tänkbar placering av luft/luft värmepumpens innedel med grönt på skissen.
 
  • Schematisk bild av ett luftvärmesystem med värmeåtervinning och olika luftflöden markerade med färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkligen inte lätt att hitta något men om du har gott om utrymme och en duktig plåtslagare kanske det går att bygga ihop något med grejer för kontor/industri:
https://mitsubishielectric.se/produkter/kommersiellt/luft-luft/sez-m
https://mitsubishielectric.se/produkter/kommersiellt/luft-luft/suz-m-va
https://www.climamarket.eu/en/mitsubishi-electric-ducted-msez-35va
Men man bör räkna lite på husets storlek och värmebehov och storlek på värmepump och så beroende på var du bor. Jag misstänker också ACJB inte har så stora kanaler och därför jobbar med ganska höga temperaturer vilket en värmepump inte ska göra. Därför kan det blir svårt att få till en riktigt bra lösning på ditt önskemål.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja husets storlek, luftflöde m.m. måste tas med i beräkningen och storleken på nuvarande luft/luft värmepump ger en fingervisning om effektbehovet, men nuvarande värmepump är ju också kvar som värmekälla.
Luftvärmeaggregatet har två 125mm rör för utgående varmluft och jag ska plocka fram mätprotokollet från flödesjusteringen som gjordes när vi bytte aggregat. Bör hitta använt luftflödet där. Vad gäller lufttemperaturen har du rätt i att den är varmare från luftvärmeaggregatet och varierar upp till cirka 45-50 grader när man vrider upp temperaturen men ligger normalt kring 25-35 grader vid underhållsvärme så det är också något att ta hänsyn till. Inte helt enkelt det här med många parametrar som påverkar...
 
Ok, det är ju inte så farligt höga temperaturer ut från luftvärmeaggregatet. Rent systemmässigt borde innerdelen till luftvärmepumpen sitta efter ACJB på de 125 mm utgående kanalerna för att ha så stort luftflöde som möjligt att arbeta med. I din ritning värms ju bara cirkulationsluften och inte den nya tilluften som också är ett ansenligt luftflöde som behöver värmas. Men blir det då så kallt att luftvärmepumpen inte räcker till och man måste sätta på el-batteriet i ACJB finns det en risk att luftvärmepumpen tycker det är tillräckligt varmt och går ner i viloläge och man tvingas köra 100% el-batteri i ACJB som bara flödar igenom luftvärmepumpens innerdel. När det är kallt kan det bli mycket manuellt reglering för att få precis lagom värme från el-batteriet i ACJB men inte så mycket att det stoppar luftvärmepumpen...
 
Du har en bra input som jag inte tänkt på, att värmepumpens temperaturgivare blir lurad när el-batteriet värmer. Tyvärr finns det inte plats att montera någon värmepump innerdel på de två utgående kanalerna mellan ACJB och där rören med varmluft försvinner upp i innertaket och vidare till rummen då det bara är drygt 30cm långa rör.

Ett annat alternativ skulle vara att låta en vanlig värmepump innerdel blåsa in varmluft i ACJB'n via en anpassad luftanslutning, istället för att värma returluften som går in i ACJB med en kanalanpassad innerdel.
Då tillför jag visserligen extra luft till värmesystemet som har injusterat flöde idag men det kanske inte gör så mycket med lite extra luft i rörelse. Vad som dock måste lösas i så fall är hur man undviker att ACJB aggregatet suger luft via innerdelen och sätter friskluftintaget via FTX'en ur spel.

Inte helt lätt att hitta någon bra teknisk lösning...
Får hoppas på att Flaktwood eller någon annan tar fram en anpassad innerdel som kan monteras inne i ACJB'n, parallellt med el-kassetten, för att få ett värmesystem som fungerar med integrerad luft/luft värmepump.
 
  • Gilla
Masc75
  • Laddar…
Följer med intresse då jag är ute efter en liknande lösning. Jag har funderat på en Daikin luft/luft golvmodell Origo 1,5m framför ACJB återcirkulation insug för att slippa använda ACJB inbyggda elelement. Inte helt optimalt men "bara" 30tkr i investering.
 
Håller med dig om att det inte är optimalt men det är nog bästa lösningen om det funkar med placeringen av luftvärmepumpens innedel. Har läst i något forum där andra gjort som du tänkt och har fungerat bra.
Vår återcirkulation sitter i hallen, centralt i huset, men det finns tyvärr ingen plats att placera innedelen vid insuget för återcirkulation men har innedeln placerad i trappen till övervåningen, riktad mot insuget, så det blir ganska varmt där i alla fall.
Uppdatera gärna tråden om du går vidare med din idé.
 
  • Gilla
Masc75
  • Laddar…
H Hobbyfixarn skrev:
Håller med dig om att det inte är optimalt men det är nog bästa lösningen om det funkar med placeringen av luftvärmepumpens innedel. Har läst i något forum där andra gjort som du tänkt och har fungerat bra.
Vår återcirkulation sitter i hallen, centralt i huset, men det finns tyvärr ingen plats att placera innedelen vid insuget för återcirkulation men har innedeln placerad i trappen till övervåningen, riktad mot insuget, så det blir ganska varmt där i alla fall.
Uppdatera gärna tråden om du går vidare med din idé.
Hur har det gått? Är själv i en liknande sits
 
R Rud0lph skrev:
Hur har det gått? Är själv i en liknande sits
Har inte hittat någon bättre lösning som passar vårt system och letar fortfarande efter någon typ av innedel som kan monteras som komplement till ACJB'ns elkassett. Hoppas fortfarande att Flaktwood tar fram ett alternativ/tilläggsmodul...
 
  • Gilla
Masc75
  • Laddar…
H Hobbyfixarn skrev:
Har inte hittat någon bättre lösning som passar vårt system och letar fortfarande efter någon typ av innedel som kan monteras som komplement till ACJB'ns elkassett. Hoppas fortfarande att Flaktwood tar fram ett alternativ/tilläggsmodul...
Förstår! Hoppas att du hittar något. Funderar på ReFlow men 140.000 tycker jag är för dyrt. Måste gå att bygga en sån lösning själv?
 
R Rud0lph skrev:
Förstår! Hoppas att du hittar något. Funderar på ReFlow men 140.000 tycker jag är för dyrt. Måste gå att bygga en sån lösning själv?
Ja ReFlow är ju en möjlighet om man ska byta hela värmesystemet men 140kkr tycker jag också är för dyrt. Har funderat på om det går att bygga något själv men det är svårt att göra utan att påverka luftflödet så det jag kommit fram till är att enklaste lösningen är att tillföra värme i luftvärmesystemets returluft, ACJB'n i mitt fall, eftersom den luften återcirkulerar till 100%.
Alt1. Låta luft/luft värmepumpens innedel blåsa mot returluftens luftintag.
Alt2. Montera en luft/luft värmepump med kanalansluten innedel och koppla kanaldelen i värmesystemets returluftkanal så att returluften passerar genom innedelen för att värmas upp.
Finns ganska kompakta kanalanslutna innedelar men det kräver utrymme och rörjobb.
http://blog.panasonicnordic.com/sv/...sv/panasonic-lanserar-ny-inbyggd-varmepump-2/

Har du några andra idéer på hur man kan göra?
 
Det man ska komma ihåg också är att cirkulationsluften bara utgör hälften eller max två tredjedelar av totala tilluften från luftvärmeaggregatet så det är även mycket luft från FTX-aggregatet som skulle behöva värmas upp för att få ett effektivt värmesystem. Värmebatteriet brukar därför sitta där det gör i luftvärmeaggregatet efter att de båda luftströmmarna har blandats.
 
  • Gilla
Hobbyfixarn och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det man ska komma ihåg också är att cirkulationsluften bara utgör hälften eller max två tredjedelar av totala tilluften från luftvärmeaggregatet så det är även mycket luft från FTX-aggregatet som skulle behöva värmas upp för att få ett effektivt värmesystem. Värmebatteriet brukar därför sitta där det gör i luftvärmeaggregatet efter att de båda luftströmmarna har blandats.
Bra feedback! Ska kolla om jag har några protokoll från installationen/inställningen av FTX och ACJB aggregaten.
 
H Hobbyfixarn skrev:
Ja ReFlow är ju en möjlighet om man ska byta hela värmesystemet men 140kkr tycker jag också är för dyrt. Har funderat på om det går att bygga något själv men det är svårt att göra utan att påverka luftflödet så det jag kommit fram till är att enklaste lösningen är att tillföra värme i luftvärmesystemets returluft, ACJB'n i mitt fall, eftersom den luften återcirkulerar till 100%.
Alt1. Låta luft/luft värmepumpens innedel blåsa mot returluftens luftintag.
Alt2. Montera en luft/luft värmepump med kanalansluten innedel och koppla kanaldelen i värmesystemets returluftkanal så att returluften passerar genom innedelen för att värmas upp.
Finns ganska kompakta kanalanslutna innedelar men det kräver utrymme och rörjobb.
[länk]

Har du några andra idéer på hur man kan göra?
Bra spaningar. För hur har de konstruerat ReFlow, känns som att de byggt det utifrån alternativ 2? Eller vad säger du Josth?
 
De flesta tillverkare har ju luft/luft för inkoppling direkt till batteri i ventilationssystem. Har monterat Panasonic för ett matrum i fabrik. Stort som en liten villa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.