Hej på er!

Jag är ju totalt rudis på detta. Vi ska installera laddbox i garaget nu och jag undrar om vi kan koppla laddboxen direkt till centralen i garaget (se bild) eller måste jag gräva kabelrör till skåpet som sitter på huset för att det ska funka så bra som möjligt? Finns det några för/nackdelar?
 
  • Elcentral i garage med märkningar för huvudbrytare, jordfelsbrytare och olika uttag inklusive 3-fasuttag och belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det är samma sorts ström på båda ställena.
Protte
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag tror det är samma sorts ström på båda ställena.
Protte
så det borde funka då? men du skrev tror?
 
S Simpel skrev:
Hej på er!

Jag är ju totalt rudis på detta. Vi ska installera laddbox i garaget nu och jag undrar om vi kan koppla laddboxen direkt till centralen i garaget (se bild) eller måste jag gräva kabelrör till skåpet som sitter på huset för att det ska funka så bra som möjligt? Finns det några för/nackdelar?
Allt beror på hur infrastrukturen ser ut, kabelarea, säkringar etc. Men en ev lastbalansering måste anbringas innan ledningarna går åt olika håll. En kvalificerad elinstallatör reder snabbt ut detta.
 
E Elajomannen skrev:
Allt beror på hur infrastrukturen ser ut, kabelarea, säkringar etc. Men en ev lastbalansering måste anbringas innan ledningarna går åt olika håll. En kvalificerad elinstallatör reder snabbt ut detta.
Hej! Tack för svaret, frågar för jag måste fylla i ett formulär för installationen
 
S Simpel skrev:
Hej! Tack för svaret, frågar för jag måste fylla i ett formulär för installationen
Jaha det var ju konstigt. När någon ringer till mig och vill ha en laddbox så börjar jag alltid med ett kort platsbesök, just därför att svennebanan i regel inte har den kunskap som krävs för att bedöma lämplig box tillsammans med lämplig installation.
Den kunskapen har däremot jag.

Sedan skickar jag ut ett mail där de får fylla i lösenordet till wifi om det nu är en sådan lösning inblandad.

Men det är ju jag det.
 
E Elajomannen skrev:
Jaha det var ju konstigt. När någon ringer till mig och vill ha en laddbox så börjar jag alltid med ett kort platsbesök, just därför att svennebanan i regel inte har den kunskap som krävs för att bedöma lämplig box tillsammans med lämplig installation.
Den kunskapen har däremot jag.

Sedan skickar jag ut ett mail där de får fylla i lösenordet till wifi om det nu är en sådan lösning inblandad.

Men det är ju jag det.
Låter klart rimligt….
 
Går väl ypperligt, men har du bara garaget avsäkrat 16A i centralen inne eller vid fasadskåpet så blir det väl inte så mycket ström över till annat om du laddar fullt. Så de kanske man ska kolla om matningen är större än 2.5kvadrat
 
K _KirderF_ skrev:
Går väl ypperligt, men har du bara garaget avsäkrat 16A i centralen inne eller vid fasadskåpet så blir det väl inte så mycket ström över till annat om du laddar fullt. Så de kanske man ska kolla om matningen är större än 2.5kvadrat
Om det hjälper så ser det ut så här i elskåpet på huset. Mellan de båda skåpen är det ca. 25meter
 
  • Elskåp med elmätare av märket Landis+Gyr samt tre säkringar. En svart elkabel hänger från skåpet och en etikett markerar "Kundens strömbrytare".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elsäkringsskåp med flera säkringar och märkningar, inklusive en etikett märkt "Garage", samt huvudströmbrytare från Garo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser lite mörkt ut att det skulle vara grövre än 2.5 funkar det med men det blir svårt att få över något när du laddar.
 
K _KirderF_ skrev:
Ser lite mörkt ut att det skulle vara grövre än 2.5 funkar det med men det blir svårt att få över något när du laddar.
Då blir det att gräva kabel! Hurra! :) tack för hjälpen!
 
Gräv och lägg slangen slälv så kopplar och drar säkert elaren resten. Så sparar du en slant.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.