Hej

Sonny heter jag och är alldeles färsk här på byggahus.

Jag behöver lite hjälp med att komma igång.

Vi har en bit mark vi vill bygga på, marken har ingen väg ( en gammal traktorväg finns dock)

Det har legat ett hus på marken tidigare, ett tidigt 1900 tals hus av mindre kaliber, men som nu har rasat ihop helt.

Nu till frågan, hur kollar man upp om det finns en möjlighet att bebygga på denna plats igen?

Markägaren har vi lite kontakt med, men vill inte riktigt ställa den stor frågan innan vi vet om det ens är möjligt att bygga där, vi har ju småglirat lite med honom :rolleyes:

Sonny
 
Om det är annans mark ni vill bygga på bör ni nog höra med markägaren först, innan ni frågar diverse nämnder i området om hans mark?!

//H
 
Kolla upp vad fastigheten (=markbiten) heter på kommunens byggnadskarta. Kolla sen upp vad markbiten är taxerad som, den måste vara taxerad som tomt för småhus. Är detta inte fallet (om tomten t ex är taxerad som jordbruksmark eller något annat) behöver tomten klassas om till småhusbyggnad, vilken tar tid och kostar pengar. Om tomtbiten ni vill bygga på ingår som en del av en större fastighet, måste den dessutom avstyckas, kostar en del pengar och tar tid även det.

Kolla sen med kommunens byggnadsnämnd vad som gäller. Ni behöver rivningstillstånd för den tidigare byggnaden (även om den rasat ihop räknas den som en byggnad).
 
Självklart vet markägaren om att vi är intresserade och i och med det så är det nog ok om vi kollar upp taxeringen ;)

Finns det någon tjänst på webben, där man kan få reda på taxerings värden, bygg kartor etc. eller är det så att man inte satsat på att få ut sånt.

Tycker att det vore en god ideè iallafall.
 
Börja med att sök ett förhandsbesked om bygglov. Det kan man göra utan att äga marken. Jag tror inte att taxeringen har någon betydelse just nu utan ni måste få besked från kommunen om de tycker att det är ok att bygga där. Får ni ok så kan ni fortsätta. Får ni nej så antingen överklagar ni beslutet eller letar efter en ny markbit.
 
Mikael_L
Jag tror inte att det är någon speciellt lämplig start att söka förhandsbesked eller en massa andra åtgärder innan ni vidtalat markägaren lite mer om möjligheten att köpa tomten.

Vad ni kan göra är att kontakta kommunens byggnadsavdelning och fråga vad dom tror om möljigheten att bygga där. Du får nog inte ett säkert svar, men med lite tur märker du iaf vartåt vindarna blåser. Även om dom verkar se negativt på det hela så är det ändå inte säkert att det är kört, det kanske bara blir lite mer jobb från er sida.

På flera kommuner har man möjlighet att använda deras kartlicens över ekonomiska kartan på någon dator på byggnadskontoret, i så fall behöver du endast kunna hitta på kartan för att få fram fastighetsbeteckning, taxeringsinformation osv.

Behöver tomten styckas av? Isåfall kommer det krävas ett förhandsbesked först.

Jag är på intet sätt ngn expert, men såvitt jag tror så är detta en ganska lämplig ordning.

Ni pratar med markägaren, gör i princip upp affären. I sådana här affärer är det ganska vanligt att villkora köpet med att man får godkänt förhandsbesked alternativt godkänt bygglov innan datum xx-xx-xx. Annars har köparen rätt att låta affären gå tillbaka. En annan variant är att markägaren söker förhandsbeskedet och ni gör affär efter detta är godkänt. Dock finns det ju alltid en liten risk att markägaren helt plötsligt vill höja det tidigare priset, för nu med godkänt FB så känns ju marken mer värd.

Gäller det avstyckning så är ett godkänt FB ett krav i vilket fall som helst. I denna ansökan kommer ni dessutom avkrävas att visa hur ni tänkt att lösa accessen till tomten, var ev bilväg ska dras. Måste den gå över annans mark blir det direkt mer krångligt.

Sen om tomten nu blivit eran till sist, så ska ni som redan nämnt söka både rivningslov för den gamla kåken samt bygglov för den nya.
Nu, men även tidigare vid FB, så kan ni ha nytta av att den gamla kåken står där. Ställen där man kan nekas bygglov t.ex. pga strandskydd, så kan man ändå få bygglov för att man helt enkelt byter ut en tidigare byggnad mot en nyuppförd. Detta gamla hus kan mao ibland vara ett riktigt trumfkort. Jag har för mig att det finns en term för detta att man byter ut huset. En annan variant är att söka lov för till & ombyggnad. Men då ska det kanske för sakens skull finnas kvar litegrann av den gamla åken i den nya ...

Så i alla kontakter med myndigheterna ska ni racka ner på det befintliga husets skick i onödan. Det borde räcka med att nämna att det befintliga huset är i sådant skick att nybyggnation är att föredra.

Men glöm inte att det gamla huset kan vara ett ess i ärmen. Så sök t.ex. inte endast rivningslov först och bygglov senare, om ni nu inte har god anledning att tro att bygglovet kommer vara problemfritt.
Fråga mycket på kommunen, som regel vill dom faktiskt både förklara och hjälpa till.
 
I
Enklast att du går upp på kommunkontoret och ber att få titta på ekonomiska kartan om du inte har någon fastighetsbeteckning att referera till. Då kan du pricka in läget och därifrån kan sen tjänstemännen via CFD ta fram event. uppgifter om markbiten. Är tomten inte avstyckad har ingen ny fastighetsbildning blivit gjord från stamfastigheten och då är det den stamfastighetens beteckning som gäller. CFD ger då ägaren till stamfastigheten.

Sen får du prata med denne om h*n är beredd att sälja av markbiten. (Skriv i.s.f redan här ett köpekontarkt med markägaren med villkor att: om byggnadslov ej kan erhållas, så är du löst från kontraktet.) Därefter efterhöra om byggnadsnämden är villig att låta dig bygga på den. (Eller vänd dig direkt till Lantmäteriet för att få den avstyckad och då kommer de att ta samrådet med kommunen.)

Vid avstyckningen kommer Lantmäteriet tillse att vägfrågan löses och event. servitut för väg, vatten och avlopp regleras.
________________
Byggaren
 
Tack för all hjälp!

Marken är ifrån början en egen fastighet som ägaren köpte på 50-talet, nu vet jag inte om den är tillagd hans gård eller om den fortfarande står som enskild.

Vi har luskat lite och det finns redan en utlagd väg till marken, den är iofs en gammal väg som behöver både dikas och läggas nytt på men den tillhör ju fastigheten..

Så den frågan har ju löst sig, inte sämre än att vägen går in på fastigheten där den blir perfekt till hur vi har visualiserat huset.

Det blir till att hälsa på kommunhuset nu i veckan då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.