El drar vi inte genom plattan.
Vatten ✔️
Avlopp / golvbrunn ✔️
 
  • Gilla
Erik50
  • Laddar…
Jag har som amatör gjutit tre separata plattor hemma vid tre olika tillfällen de senaste 7-8 åren. Varje gång med Skb (självkompakterande betong som inte behöver vibbas). Det har gått utmärkt alla gånger och jag har aldrig sett en enda spricka. Det är såå smidigt med Skb för att slippa vibba. Plus att jag upplever att den flyter ut väldigt bra. Har räckt med manuell sloda för att få tillräckligt jämn yta för plattsättning. Vid beställningen kan man beställa ”extra flyt” och då blir den nästan som ett trögflytande flytspackel.

Med de erfarenheter jag haft skulle jag aldrig gjuta med något annat än Skb. Om en dryg vecka ska jag gjuta ett bjälklag på Peva-plåtar och då blir det Skb igen.

Enligt konstruktören jag använde vid första bygget kunde man ganska enkelt förebygga sprickor genom att armera lite extra.
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Intressant, jag har läst både bra och dåligt om skb.. du har ju uppenbarligen lyckats! Är det någon härinne som har dålig erfarenhet av skb till grundplatta eller är det mest i teorin som det är dåligt?
 
  • Gilla
Whiskypinnen och 1 till
  • Laddar…
SKB är väldigt sprickbenägen, driver sedan 1992 en betonggolvsfirma. Har använt SKB en gång med mycket sprickor, skulle inte rekommendera det idag. Den har väl i stort sett försvunnit från marknaden också. Vet inga kollegor som använder den längre.
 
  • Gilla
  • Älska
johnnype och 1 till
  • Laddar…
Jag är endast hemmafixare så min erfarenhet är såklart begränsad. Men har trots allt gjutit 3 ggr med Skb med jättebra resultat varje gång. Plattorna har sedan legat ”öppna” i ett par år innan ytbeläggning har skett vilket gjort att jag kunnat se om sprickor uppstått. Och det har det är inte gjort vad jag sett.

Möjligt dock några få väldigt ytliga sprickor som kanske skulle synas om man tänker blankpolera betongen och ha den som färdig yta utan annan beläggning i en bostad. Men för ett garage där man kanske inte blankslipar eller ens belägger ytan med klinkers hade det inte stört mig i alla fall. Senaste plattan var en poolplatta som gjöts förra sommaren och den är fortfarande helt exponerad och synlig eftersom arbete pågår med allt runtomkring. Inte en synlig spricka.

Bifogar bild på betongreceptet som användes. SF2 står för Skb om jag förstått saken rätt. Beställdes från Heidelberg cement. Jag körde med pump och 60 m slang alla tre gånger som jag gjöt. Oerhört smidigt.

För mig finns det inte att beställa annat än Skb framöver eftersom det gått så bra hittills.

Jag har dock varit väldigt noga med att eftervattna ordentligt med slang i en vecka. Enkelt gjort eftersom det är hemmavid. Säkert svårare för ett proffs som gjuter och åker därifrån. Vad jag förstått är eftervattningen avgörande för att slippa sprickor. Bild på ett betongrecept för SF2 från Heidelberg cement, inkluderar specifikationer som C32/40, RED16, LU, VCT 0,45 och Poolplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
skrylten och 2 till
  • Laddar…
Slipa ska du göra när betongen börjar hårdna.
 
Har du funderat på att göra en jordslinga för armeringen? Jag fick det rådet av min elektriker när vi byggde garaget att följa nybyggnadsreglerna. En slinga i armeringsnätet runt hela ytterkanten och anslutning i varje hörn till kantbalksarmeringen, och sen dra upp till kopplingsskåpet där jordslingan förbinds med jord på en separat plint.
 
  • Gilla
Activity
  • Laddar…
R
Matti_75 Matti_75 skrev:
Slipa ska du göra när betongen börjar hårdna.
Du menar skurning och glättning?
 
  • Gilla
chrisse
  • Laddar…
Ja eller slipa som dom oinvigda kallar det
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
O Olaf3 skrev:
Har du funderat på att göra en jordslinga för armeringen? Jag fick det rådet av min elektriker när vi byggde garaget att följa nybyggnadsreglerna. En slinga i armeringsnätet runt hela ytterkanten och anslutning i varje hörn till kantbalksarmeringen, och sen dra upp till kopplingsskåpet där jordslingan förbinds med jord på en separat plint.
Nej det har jag faktiskt inte tänkt på… det blir tajt att få till det nu under helgen, får bli ett jordspett utanför istället antar jag
 
J Jerkab skrev:
På måndag kommer betongbilen. Då gjuter vi grunden till mitt garage / verkstad på 80m2

Grunden består av 300mm kantelement.
Min plan är att jag tillsammans med några snickare som gjutit en del plattor, med vad jag anser vara gott resultat (dom är inte supererfarna inom just det området) ska gjuta och endast sloda ytan. Nu funderar jag på om jag ska hyra en golvvibrator (sloda) från cramo, hur är dom att jobba med? Eller ska vi endast sloda 3-4 gånger för hand?

Jag har även funderat på att hyra en helikopter, men varken jag eller snickarna har använt sån förrut… känns dumt att chansa, risken är för stor att sabba ytan.. Eller?

Gjutarfrossan smyger sig på.

Tilläggas bör att snickarna jag tar hjälp av är väldigt duktiga, jag har anlitat dom tidigare. Även jag har stor erfarenhet inom bygg och hantverk (dock ej med gjutning)

/Erik
Det beror helt och hållet på vilken betong som väljs. Jag skulle använda självkompsktetande betong så slipper man vibrera och bara Skoda utan. Därefter ståla den.
 
J Jerkab skrev:
Nej det har jag faktiskt inte tänkt på… det blir tajt att få till det nu under helgen, får bli ett jordspett utanför istället antar jag
jordspett kan du ju ha men jordslingans syfte är att säkerställa armeringen är skyddsjordad. Men hinner du inte så är det inte mer med det. Jag hann med det till nybyggda garaget men bostadshuset är gammalt och har inget sånt
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
En rekommendation i all välmening från mig: Anlita ett proffs för själva gjutningen.

Allt runtomkring har kan man med fördel göra själv, formsättning, armering m.m. Men just de där få timmarna som betongen kommer är det idioti enligt mig att stå där själv och försöka få till det. Ett misslyckande innebär mycket större kostnader än att göra rätt från början. Med en duktig betongare får du färdig yta direkt av lagom blankhet beroende på vad du ska ha golvet till. De kan också göra fall direkt till golvbrunnar och rännor (jag flytspacklar ALDRIG nånting då det redan är klart vid gjutningen). Dessutom har betongfirman bättre priser på betongen så trots påslag brukar man tjäna på det.

Självklart tar de betalt för sitt jobb, men det är så värt det.
 
  • Gilla
ptlf och 3 till
  • Laddar…
Bestäm var överskottet ska ta vägen. Bilen vill antagligen inte ha en slatt kvar när den åker.
Tips ett är mindre plasttunnor som blir bra underlag för städ.
Tips två är grusplanen framför garaget, kratta ut det och vattna ner det.
Tips tre är en färdig form för mursten.
 
  • Gilla
bknu och 1 till
  • Laddar…
Nu är gjutningen avklarad! Gubbarna och betongbilen kom som planerat, formen höll och ingenting flöt upp. Plattan ser jämn och fin ut och duger nog gott för sitt ändamål, jag känner mig mycket nöjd!

Nu väntar jag bara på att den skall bli tillräckligt torr så jag kan slänga över några presenningar, ser ut att bli en solig och varm vecka så nu blir det till att vattna.

Sen får vi se om det kanske blir en vända med slipen.

Tack alla som svarat 👍🙏
 
  • Gilla
Olaf3 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.