Hej,

Jag är relativt ny husägare och skulle vilja plantera en tät lättskött buske/häck, kanske 2 meter hög ca, som är "grön" året runt (alltså inte släpper igenom insyn). Det är väl även tänkt att den ska fungera lite som bullerskydd mot en liten väg (inte superviktigt).

Frågan är vart man vänder sig för att få något sådant planterat av proffs? Jag har ingen aning och vet inte ens vad jag ska googla på. Det kan ev krävas att de måste ta bort en bit altan osv.

Några tips?
 
Kolla upp hur mycket skötsel som krävs för att utseendet ska bli som du vill. Måste du ta bort delar av altanen har du t ex antagligen inte plats för en bredare häck.
 
D
Har en bra kille i Svappavaara. Vart är häcken tänkt att stå, geografiskt?
 
  • Gilla
GordonStewart
  • Laddar…
BirgitS
Idegran kanske fungerar bra.

Om det finns någon bra trädgårdsaffär inom pendlingsavstånd kanske de har förslag på bra trädgårdsmästare etc.
 
  • Gilla
Pyka och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Idegran kanske fungerar bra.

Om det finns någon bra trädgårdsaffär inom pendlingsavstånd kanske de har förslag på bra trädgårdsmästare etc.
Är det nån trädgårdsmästarfirma man vänder sig till då? Eller gör folk sånt här själva generellt? Vad tror du om thuja?
 
Vilken växtzon gäller det?
 
yonna yonna skrev:
Vilken växtzon gäller det?
Vad betyder det? Detta är kring Uppsala.
 
BirgitS
E Erik JS skrev:
Är det nån trädgårdsmästarfirma man vänder sig till då? Eller gör folk sånt här själva generellt? Vad tror du om thuja?
Vanligen planterar folk sina häckar själva.

Tuja är inte lättskött utan måste klippas minst 2 gånger om året, särskilt om häcken bara ska vara kring 2 m hög och inte kring 5 m. Idegranshäckar går att hålla smalare än tujahäckar vilket ju kan vara bra om den nu står nära altanen.

Jag känner inte till företaget men det jag läser ger ett bra intryck: https://tradgard-uppsala.se/tradgar...tpersoner-och-foretag-bostadsrattsforeningar/
De kan hjälpa dig med val av häck också.
 
  • Gilla
Erik JS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vanligen planterar folk sina häckar själva.

Tuja är inte lättskött utan måste klippas minst 2 gånger om året, särskilt om häcken bara ska vara kring 2 m hög och inte kring 5 m. Idegranshäckar går att hålla smalare än tujahäckar vilket ju kan vara bra om den nu står nära altanen.

Jag känner inte till företaget men det jag läser ger ett bra intryck: [länk]
De kan hjälpa dig med val av häck också.
Alright, bra tips. Tack :)
 
Totte_S
Finns ju fler typer av häckväxter än barrträd , personligen tycker jag att alla varianter med någon form av blad är betydligt vackrare än barr. Avenbok kan ju bli riktigt tätt och fint om den sköts och beskärs rätt.
Näraliggande plantskolor, växtförsäljningsställen kan tipsa om lämpliga växter och sannolikt också om entreprenörer som förstår sig på att plantera. Alla med grävmaskin kan inte få dina dyra plantor att överleva. Lycka till o trevlig midsommar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Krävs det grävmaskin för att plantera t ex Tuja eller Idegran?
 
BirgitS
Nej, det går förstås att handgräva så inget krav.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Erik JS skrev:
Krävs det grävmaskin för att plantera t ex Tuja eller Idegran?
Den kan i alla fall gräva diket och delvis återfylla. Jorden grävs för att bli lucker så det ska inte kompakteras med skopan på vägen tillbaka. Den ska också grävas brett snarare än djupt, t ex 45 cm djupt och en meter brett dike. Kan vara bra att veta när man tar hem en markkille som inget kan om växter.

Och plocka block och sten från jorden måste ju göras för hand, för mycket bök att harpa jorden lokalt i en enda trädgård tror jag.
 
Man behöver inte gräva ett dike för en häck utan man kan lika gärna gräva en grop för varje planta. Utseendet på gropen bestäms sedan av vilken jord man har eller så kör man en generell form som funkar överallt. Ett kryss som ör tillräckligt djupt för att plantan ska hamna på rätt djup är sällan fel. Eftersom det är trångt gissar jag att handgrävning är lättare att komma åt med.
I Uppsalatrakten så är den enda plantskolan jag stött på den i Länna som när jag var där verkade minst lika kunnig som på andra ställen. Jag har dock inte letat efter andra plantskolor.
Åk runt och kolla på oloka plantskolor och i närområdet för att se hur olika häckväxter ser ut och hur de ser ut när de växer i en häck.
 
AXS
Om du vill dämpa ljud skulle jag även ha något plank, häck dämpar väldigt lite.

Det går att kombinera häck och plank så det blir både snyggt och bullerdämpande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.