I juni månad har t ex mina svärföräldrar (som bor i samma klimatzon) för länge sedan stängt sin LLVP. Mitt system är vattenburet och svårare att stänga av. Tänker att det borde styras av termostaterna och inte borde behöva gå, då elementen är kalla. Dock går den även t ex juni och ca 300 kWh hittills. Jag har ställt in en lägsta temperatur på framledning för vattenburen golvvärme i källarplanet så det skulle kunna vara det…?

Diagram som visar elförbrukning i kWh inklusive laddning av elbil (324), beteende (314), uppvärmning (290) och alltid på (181).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sepani skrev:
I juni månad har t ex mina svärföräldrar (som bor i samma klimatzon) för länge sedan stängt sin LLVP. Mitt system är vattenburet och svårare att stänga av. Tänker att det borde styras av termostaterna och inte borde behöva gå, då elementen är kalla. Dock går den även t ex juni och ca 300 kWh hittills. Jag har ställt in en lägsta temperatur på framledning för vattenburen golvvärme i källarplanet så det skulle kunna vara det…?

[bild]
Det kan inte vara så att din värmepump även värmer varmvattenberedaren?
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
J
Vad har du för VP? Om du inte har en separat varmvattenberedare så värmer den ju fortfarande tappvattnet under sommarhalvåret. Hur mycket som går åt där beror på hur många ni är i hushållet och hur mycket ni duschar/badar. Sen undrar jag vad det är för bild? Vet du att ”uppvärmning” endast är VP:n? Annars kan det ju finnas andra förbrukare som drar el. Elgolvvärme i badrum?
 
Skulle inte alls lita på tibbers gissning av förbrukningsfördelningen, eller har du separat mätare på lvvp så du vet vad den förbrukar?
Sen kanske den gör vv och har en cp som drar lite.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
S sepani skrev:
I juni månad har t ex mina svärföräldrar (som bor i samma klimatzon) för länge sedan stängt sin LLVP. Mitt system är vattenburet och svårare att stänga av. Tänker att det borde styras av termostaterna och inte borde behöva gå, då elementen är kalla. Dock går den även t ex juni och ca 300 kWh hittills. Jag har ställt in en lägsta temperatur på framledning för vattenburen golvvärme i källarplanet så det skulle kunna vara det…?

[bild]
Vår förbrukning är typ aldrig under 750 kWh någon månad.. den är faktiskt oftast bara under 1000 kWh ..en gång/en månad om året! 🤔

Men värmen stänger av sig själv vid xx grader.. så den är sällan igång alls de varmaste månaderna.. men ja varmvattnet behöver både värmas upp.. och ”toppas” (för/ mot bakterier.. ) och då verkar den anv elpatron delvis (om jag inte minns fel.. vet dock inte varför - men enligt servicenisse såg allt bra/korrekt ut)
 
Som flera redan sagt så värmer den väl varmvatten, periodvis med legionellahöjning.
Sedan är det ju inte säkert du har "sommarläge". Själv har jag stängt av det med flit eftersom det ibland kommer så kalla perioder att det behövs lite uppvärmning.

Man ska inte ha termostater i ett värmepumpsystem, i så fall bara på någon enstaka radiator.
Kondensorn behöver bli av med sin energi mot lägsta möjliga temp på värmesidan. Annars minskar verkningsgraden och i värsta fall får du pressostat- eller övertemperaturtlarm.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J Johan Matsson skrev:
Det kan inte vara så att din värmepump även värmer varmvattenberedaren?
Jo så är det absolut! Men jag har uppfattat att den förbrukningen hamnar i kategorin ”beteende” då det är mer oregelbundet?
 
optimizer optimizer skrev:
Skulle inte alls lita på tibbers gissning av förbrukningsfördelningen, eller har du separat mätare på lvvp så du vet vad den förbrukar?
Sen kanske den gör vv och har en cp som drar lite.
Kan ju inte vara helt säker, men förbrukningsmönstret är nog ganska bra fångat
 
S sepani skrev:
Kan ju inte vara helt säker, men förbrukningsmönstret är nog ganska bra fångat
Hur ska tibber veta om din vp gör värme till radiator eller varmvatten när den inte ens mäter separat hur mycket vp gör av med?
Nä, det är bakomliggande antaganden och modeller och dessa siffror duger inte alls till att dra några slutsatser med för felsökning eller justering av några driftinställningar.
Sätt systemet på sommarläge om du kan utan att källaren blir för rå. Då slipper du driva cirkulationspump i onödan. Vp gör ju billigt vv så den kommer att gå även på sommaren.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Ja, enda sättet att mäta energiförbrukningen på VP är att ha en separat mätare.
Satte själv in en när jag bytte el för 7 år sen.
Sen är jag, som sagt, ingen anhängare av "sommarläge" på värmepump.
Dels kan det vara 6 grader och precis lika ruggigt både vid midsommar och i februari, sen tenderar bara cirkulationspumpar att kärva om dom står still. Så för komfort och mindre bekymmer låter jag den gå i normalt driftläge året runt.
Närbild av en energimätare för en värmepump i en elcentral, som visar 1213,8 kWh och 2,10 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Dum fråga: hur vet den där appen eller vad det är i bilden #1 hur mycket dom olika sakerna förbrukar? Finns det mätare till alla förbrukare som pratar med appen?

Edit:
Jasså, är det bara antaganden och modeller? Då är det ju helt värdelöst. Det är som att säga: du har druckit 2 liter mjölk denna vecka även om du aldrig har druckit mjölk de senaste 10 åren, bara för att snittförbrukning i Sverige är 2 l i veckan.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Dum fråga: hur vet den där appen eller vad det är i bilden #1 hur mycket dom olika sakerna förbrukar? Finns det mätare till alla förbrukare som pratar med appen?

Edit:
Jasså, är det bara antaganden och modeller? Då är det ju helt värdelöst. Det är som att säga: du har druckit 2 liter mjölk denna vecka även om du aldrig har druckit mjölk de senaste 10 åren, bara för att snittförbrukning i Sverige är 2 l i veckan.
Såhär är snabbförklaringen, enligt tibber:

Instruktioner för kategorisering av energiförbrukning med fyra kategorier: Uppvärmning, Laddning, Alltid på och Beteende, inklusive beskrivningar och ikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite mer..
https://support.tibber.com/sv/articles/4564583-forbrukning-och-analyser
 
Självklart kan det inte vara en exakt vetenskap då det bygger på algoritmer. Jag skulle dock inte vara förvånad om estimatet ligger åtminstone i närheten av sanningen. 🙀
 
M MagHam skrev:
Man ska inte ha termostater i ett värmepumpsystem, i så fall bara på någon enstaka radiator.
Kondensorn behöver bli av med sin energi mot lägsta möjliga temp på värmesidan. Annars minskar verkningsgraden och i värsta fall får du pressostat- eller övertemperaturtlarm.
Det går alldeles utmärkt att ha termostater på alla radiatorer/golvvärmeslingor även när en värmepump är inblandad, det gäller bara att värmesystemet är rätt injusterat.

Termostaterna ska vara injusterade så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen, de ska bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

Steg1:
Injustering av förinställningen/Kv-värdet på varje radiator.

Steg2:
Injustering av centrala reglersystemet (framledningstemperaturen)

Steg3:
Montering och injustering av termostaterna
 
Om flertalet termostater stänger samtidigt så kan värmepumpen i värsta fall stanna med högtryckslarm eftersom den inte blir av med värmen någonstans utan värmen bara ackumuleras i ledningarna. Då ska den koppla till el-patronerna istället men man kan behöva starta om värmepumpen för att kompressorn ska börja jobba igen.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.