Jag har problem med diskmaskinen i lägenheten vi precis flyttat in i, en Ikea Medelstor, tror den är ganska gammal. Det blir felkod 30, pumpen står och går och några dl vatten hamnar på bottenplattan.

Nu när jag torkat upp vattnet och körde maskinen igen så ser jag till min förvåning att vatten rinner rakt ut genom två små svarta slangar som sitter under avloppspumpen och är öppna i ändarna, se bild.

Det är lite svårt att fota, men de två svarta slangarna som syns på bilden är alltså öppna i ändarna och det är ur dem vattnet rinner ner på bottenplattan. Röd ring markerar den ena öppningen.

Varför blir det så här? Vad kan jag göra?

• Inuti en diskmaskin, svarta slangar med öppna ändar under avloppspump, vatten på bottenplatta med röd markering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av Ikea Medelstor diskmaskin med synliga svarta slangar och en röd cirkel som markerar en öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, har du fått någon hjälp med detta problem? Då jag har fått samma problem.

Megmanovish Megmanovish skrev:
Hej, har du fått någon hjälp med detta problem? Då jag har fått samma problem.
Jag fick svar från en snubbe här på forumet som sa att kretskortet förmodligen var trasigt. Så vi bytte hela maskinen. Garantin hade gått ut för länge sedan och jag ville inte betala för att ta hit en expert. Den nya maskinen funkar bra, så jag antar att den gamla faktiskt var defekt. Hoppas att det löser sig för dig!

Tack för snabbt svar. Jag göra nog lika dig, denna maskin har gjort sitt.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.