Det har varit en del kontroverser kring citerande av inlägg när man svarar.
I reglerna står det att man inte skall citera mer än nödvändigt vilket såklart är helt ok.

Men en del användare drar det i absurdum och vägrar citera vilket kan bidra till en hel del missuppfattningar. Ibland kan man se en rättshaverist i inläggen där någon skriver att man inte får citera om det inte är absolut nödvändigt och det leder ofta till missförstånd.

Förr i tiden, i forumens barndom var det utrymme som behövde sparas men med dagens relationsdatabaser (dagens sedan 30 år tillbaka) så tar inte en citering mer än några bytes för en referens till tidigare inlägg något utrymme i fråga.

Hur ser ni admins på detta? Vill ni fortfarande ha det så eller har er plattform utvecklats till modernare teknik där man faktiskt kan citera en text för att göra kontexten mer begriplig?

Ett enkelt exempel är om man går in i en tråd och bara ser ett svar på ett inlägg utan citering så man måste klicka sig upp till ett annat inlägg för att se vad svaret bygger på?

Om reglerna säger att citering inte skall göras, är det kanske läge att revidera dessa regler?
Är citering ett stort problem här på Byggahus?
 
  • Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
D
G gaidin skrev:
Det har varit en del kontroverser kring citerande av inlägg när man svarar.
I reglerna står det att man inte skall citera mer än nödvändigt vilket såklart är helt ok.

Men en del användare drar det i absurdum och vägrar citera vilket kan bidra till en hel del missuppfattningar. Ibland kan man se en rättshaverist i inläggen där någon skriver att man inte får citera om det inte är absolut nödvändigt och det leder ofta till missförstånd.

Förr i tiden, i forumens barndom var det utrymme som behövde sparas men med dagens relationsdatabaser (dagens sedan 30 år tillbaka) så tar inte en citering mer än några bytes för en referens till tidigare inlägg något utrymme i fråga.

Hur ser ni admins på detta? Vill ni fortfarande ha det så eller har er plattform utvecklats till modernare teknik där man faktiskt kan citera en text för att göra kontexten mer begriplig?

Ett enkelt exempel är om man går in i en tråd och bara ser ett svar på ett inlägg utan citering så man måste klicka sig upp till ett annat inlägg för att se vad svaret bygger på?

Om reglerna säger att citering inte skall göras, är det kanske läge att revidera dessa regler?
Är citering ett stort problem här på Byggahus?
Jag röstar för fri citering, tänk Autobahn fast för citering.

Nu är det kanske inte demokratiskt styre här.

Men jag röstar för det ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jeg röstar för fri citering, tänk Autobahn fast för citering.

Nu det kanske inte demokratiskt styre här.

Men jag röstar för det ändå.
Det är ju en privat plattform som bygger på ägarnas regler och har inget med demokrati eller censur att göra.

Jag tänker mest att det kan vara en fördel att citera den man svarar på samma sätt som de flesta gör.
Detr mer en fråga om att vara praktisk och kanske en smula med etik att göra.
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Jag hade ju hoppats på att @Marlen Eskilsson skulle läsa och svara i tråden. 🙄
 
Jag är rätt säker på att det efterfrågats ett förtydligande på detta sedan tidigare, men Marlén svarade varken bu eller bä.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är rätt säker på att det efterfrågats ett förtydligande på detta sedan tidigare, men Marlén svarade varken bu eller bä.
Vid något tillfälle för ett tag sedan höll hon fast vid regeln men som du säger, lite svävande på hur den skall tillämpas.
 
G gaidin skrev:
så tar inte en citering mer än några bytes för en referens till tidigare inlägg något utrymme i fråga.
Jag tvivlar på att citat lagras på det sättet men håller ändå med om att lagringsutrymmet borde vara en ickefråga. Kan man lagra bilder och filmer kan man nog lagra lite citat.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Är detta verkligen ett problem på riktigt? Att citera är att undvika ett missförstånd så det är ju bara att köra på.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är detta verkligen ett problem på riktigt?
Problemet är att vissa tolkar reglerna som att citat ska undvikas och därför skapar missförstånd. Tror att trådens titel är tänkt att ge ledning…
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 5 till
  • Laddar…
Varför finns det då en citatfunktion på forumet om den inte ska nyttjas? 🤔
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
För att skapa debatt!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Vill bara gratulera TS till seklets hittills bästa trådrubrik.
 
  • Haha
  • Gilla
Jocce81 och 15 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag hade ju hoppats på att @Marlen Eskilsson skulle läsa och svara i tråden. 🙄
Det går bra att citrera när man tycker det behövs. Jag tycker inte att det är en stor fråga.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
S
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det går bra att citrera när man tycker det behövs. Jag tycker inte att det är en stor fråga.
Förutom att tydliggörasbde så är
den stora vitsen att man får en notis att någon svarat en.
 
109 😎
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.