Jag renoverar köket en aning och kommer snart till byte av blandare. Tänker att det kanske är smidigt att sätta dit kulventiler då jag annars måste stänga av allt vatten.

Är det någon kunnig som skulle kunna ge lite inputs om rätt dimensioner? Det som syns på bilden är de anslutna rören från blandaren.

Tack på förhand!

//Filip
 
  • Anslutna rör från köksblandare, synliga under diskbänken, med detalj av metallkopplingar och flexibla slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två anslutna slangar från en köksblandare, kopplade till metallventiler på väggen under diskbänken, med avloppsrör synligt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Hur ofta har du tänkt byta köksblandare om du ser ett behov av ventiler till den samma?
 
GoC GoC skrev:
Hur ofta har du tänkt byta köksblandare om du ser ett behov av ventiler till den samma?
Det kan vara guld att kunna ha vattnet i köket avstängt under tiden man bygger köket så resten av bostaden kan ha påslaget vatten.
 
D Dilato skrev:
Det kan vara guld att kunna ha vattnet i köket avstängt under tiden man bygger köket så resten av bostaden kan ha påslaget vatten.
Ja men nu var ju inte det TS fråga. 🙋 m inte annat så sätter man på två proppar om man nu vill ha vattnet påslaget. Men om man bor i en lägenhet så är det så klart bra om man vill byta något i blandaren om tio år.
 
GoC GoC skrev:
Ja men nu var ju inte det TS fråga. 🙋 m inte annat så sätter man på två proppar om man nu vill ha vattnet påslaget. Men om man bor i en lägenhet så är det så klart bra om man vill byta något i blandaren om tio år.
Bor man i lägenhet är det ofta inte enkelt att få vattnet avstängt när man behöver så att ha egen avstängning är jättebra.
 
D Dilato skrev:
Bor man i lägenhet är det ofta inte enkelt att få vattnet avstängt när man behöver så att ha egen avstängning är jättebra.
Ja i en lägenhet så är det så klart väldigt bra.
Men läste inte någonstans att TS bodde i en lägenhet, men om så är fallet så är det självklart inte alls dumt att installera avstängningsventiler.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Men läste inte någonstans att TS bodde i en lägenhet
TS har inte sagt varken bu eller bä i frågan 😉
 
Tack för inputs och lite roligt att det blir lite andra diskussioner också 😊

Lite olika bud nu, men jag tror att muttern till den nya blandaren är 10mm, eller 3/8, och vad jag läst mig till så brukar blandarna ha den dimensionen. Borde jag inte behöva en variant med 15mm i ena änden och 10mm i andra där jag fäster blandaren?

Gällande andra funderingar så bor jag i lägenhet, men har egen avstängning för vatten. Har dock fått för mig att det är smidigt med kulventiler men kanske är onödigt i mitt fall?

Bifogar skiss på nya blandaren:
 
  • Skiss på en blandare med måttangivelser i millimeter, inklusive totalt höjd, avstånd till vattenutloppet och installationsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du kan stänga av vattnet ändå skulle jag inte meckat med att sätta in ventil på dessa rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.