Vi har nu gipsat vårt första tak, ca 70 kvm. Under själva monteringen lyckades vi slå av ett antal hörn och dessutom sprack lite av kanten på gipset ibland när vi skruvade i kanterna.

På kortsidorna som inte är fasade har vi hyvlat ner lite, men jag såg någon annanstans att man kunde skära bort lite med en kniv istället.

Min fråga nu är om det alltid blir så här, eller om vi nu kommer att få ett h-e när vi skall spackla alltihopa. Sen undrar jag om vilket som är att föredra, att hyvla kanten, eller att skära med kniv?

Till sist, har ni spacklat rum för rum eller innan ni reglat upp för innerväggar?
 
Jag hyvlade först, men blev helt tokig på att pappen fransade sej lite. Det gör spackligen ett he***ete - eller rättare sagt slipningen då franset riskerar att resa sej.

Därefter filéade jag med kniv - ett arbete man blir minst lika tokig på, för gips slöar ner kniveggen, så många knivar köptes för ändamålet.
(http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/05_maj/05-25/web/IMG_3306.jpg)

Dessutom upptäckte jag att det är enklare att filéa en gipsskiva på långkanten (om man nu behöver kapa en skiva på långsidan. Min ovetenskapliga slutsats är att pappersfibrerna ligger i en riktning som gör arbetet enklare på långsidan...

OBS: Min kompis undrade vad jag höll på med när jag skar ner kortkanterna. Jag förklarade att det blir svårt att få en osynlig skarv annars. Han sa då "Jaha, jag satte remsa och bredspacklade bara...". Än idag vet jag inte vad som är rätt...

Spacklingen skötte min bättre halva - ett arbete som tar såpass lång tid att man bör göra det kontinuerligt. Annars blir man lika tokig på den uppgiften.

Köp pappersremsor - det rekommenderas av gipsleverantörerna. Det är krångligt att lära sej, men ska hålla bättre än glasfiber.

Var det nog omständigt svar?

 
Använde du vanliga mora kniven?!
Hoppas du hade en "gips kniv" eller vad man skall kalla dem. 10st blad 20:- eller nått på Biltema, fungerar perfa!
 
nope - ingen speciell gipskniv.

Provade mattkniv - funkade inget vidare eftersom bladet är lite för kort.

Brytbladkniv har för mjukt blad.

Jag körde morakniv - men är öppen för bättre förslag.
 
använd en hålad rasp....funkar kanon
 
El_-micke skrev:
använd en hålad rasp....funkar kanon
Menar du en surform? ???
 
Det är en sån där hålad rasp jag använt. Ibland blev det jättefint, men när jag raspade lite för mycket så trasade pappret sönder.

Ska ta till mig tipset att börja spackla lite redan nu så man inte behöver göra allt på en gång.

Men annars då, har ni spacklat ett rum i taget eller stora ytor innan ni satt upp innerväggarna?
 
Surform, hålad rasp provade jag till kökets tak. Jag tycker den funkar ok när man tagit bort pappen - annars fransar den bara upp pappkanten...

 
Du kommer antagligen att få problem när du spacklar, eftersom pappret har lossnat från gipset där gipset har spruckit. Löst papper brukar "bubbla" när man spacklar på det. Försök få bort allt löst sittande papper innan du spacklar.

Det är väl inget problem att fasa gipsskivor snyggt och prydligt med en gipskniv/"brytbladkniv". Funkar alldeles utmärkt.
 
Usch spackla tak är verkligen det absoult tråkigaste på hela byggtiden. Nästa gång ja bygger nått kommer ja leja ut spacklingen.
 
Sur form???

Ja, det blir man i av för mycket takspacklande ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.