Swedbergs spegelskåp där lysröret bara lyser svagt i vardera ändan. Samma med nytt lysrör. Kan ej se nån glimtändare. Urtaget för armaturen är ca 59x7x2,5. Alltså djupet är strax under 3 cm. Vad kan man ersätta denna armatur med. Eller kan man laga denna
Janne
 
  • Spegelskåp i badrum med svagt lysande lysrör och verktyg synliga på hyllan. Fråga om ersättning eller reparation av lysrörsarmaturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
När ett lysrör gick sönder i köket så tog vi med det till en lampaffär och frågade vad som det kunde ersättas med. Det blev en Led-lampa formad som ett lysrör med samma typ av anslutning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När ett lysrör gick sönder i köket så tog vi med det till en lampaffär och frågade vad som det kunde ersättas med. Det blev en Led-lampa formad som ett lysrör med samma typ av anslutning.
Här är nog problemet i själva arnaturen . Det bör väl sitta en "glimtändare" i den. Kan inte få isär den
 
BirgitS
Det bör finnas ett kopplingsutrymmet någonstans där elen kommer in i spegelskåpet. Har du hittat det för där skulle kanske glimtändaren kunna sitta?
Annars bör det i princip gå att ersätta den med en aluminiumprofil med en ledlist som limmas på undersidan av skivan. Kräver väl lite håltagning, ledningsdragning och ett drivdon också.
Exempel: https://www.ikea.com/se/sv/p/mittled-led-ljuslist-foer-koeksbaenk-dimbar-vit-60528584/
 
Den armaturen har ingen glimtändare eller drossel utan ett HF-don som kan gå sönder. Tyvärr krånglar det till det om man vill byta till LED-lysrör då inte alla fungerar med HF-don.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Den armaturen har ingen glimtändare eller drossel utan ett HF-don som kan gå sönder. Tyvärr krånglar det till det om man vill byta till LED-lysrör då inte alla fungerar med HF-don.
Är det HF-donet utbytbart. Sitter det i den långa delen av armaturen.
Oh tack för tipsen jag får här
 
J jungletime skrev:
Är det HF-donet utbytbart. Sitter det i den långa delen av armaturen.
Oh tack för tipsen jag får här
Jag gissarr att den sitter i långa delen men vet inte. Ett HF-don går att byta om du hittar ett likadant vilket är svårt eftersom lysrören håller på att fasas ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.