Viktor.J Viktor.J skrev:
Den grovbetongen jag använt får du inte ner i några hål med armeringsjärn. Ballasten är för stor och pluggar igen. Kanske funkar det om man kör med finbetong alt. Blandar cement och sand själv, har man det så är det ju smidigt att testa. Expanderbetong vit jag funkar, men även den kan vara svår att få ner om hålet är för tight runt järnet. Där har ankarmassan en klar fördel då det inte behövs lika stora hål och härdar mycket snabbare.
Jag kanske får borra några ”fulhål” och experimentera lite 😁
 
B Bobbobula skrev:
Jag kanske får borra några ”fulhål” och experimentera lite 😁
Tycker det blir onödigt stora hål. Har du 20mm hål och 12mm järn så är det 4mm utrymme runtom. Har du då ballast som är så smått som 2-4mm sätter det snabbt stopp, blir inte mycket cement ner i hålet.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tycker det blir onödigt stora hål. Har du 20mm hål och 12mm järn så är det 4mm utrymme runtom. Har du då ballast som är så smått som 2-4mm sätter det snabbt stopp, blir inte mycket cement ner i hålet.
Ja skulle jag köra med ankarmassa så kanske jag kör 16 järn istället, alt. köper på mig ett nytt borr 😁
 
Om man borrar 10 cm djupa hål med 15 mm borr och slår i 15 mm armeringsjärn, finns det då verkligen någon risk att gjutningen kan glida?
 
B Bobbobula skrev:
Ja skulle jag köra med ankarmassa så kanske jag kör 16 järn istället, alt. köper på mig ett nytt borr 😁
När jag har kört stolpskor i berg och vill kunna justera den har jag kört ner stolpsko direkt i berget. Men då är järnet 16mm och mitt hål 28, jag använder ändå expanderbetong. Men 28mm hål tar mycket längre tid. Kör BILTEMA kemankare annars, det är billigt. Men det beror på hur många hål du har (kemankare dyrare än betong) och hur stressad du är (betong behöver större hål och längre tid att härda). I en stödmur jag byggde behövde jag dubba ner 60-70 järn. Det var inte tal om att borra några 28mm hål då 😂
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
När jag har kört stolpskor i berg och vill kunna justera den har jag kört ner stolpsko direkt i berget. Men då är järnet 16mm och mitt hål 28, jag använder ändå expanderbetong. Men 28mm hål tar mycket längre tid. Kör BILTEMA kemankare annars, det är billigt. Men det beror på hur många hål du har (kemankare dyrare än betong) och hur stressad du är (betong behöver större hål och längre tid att härda). I en stödmur jag byggde behövde jag dubba ner 60-70 järn. Det var inte tal om att borra några 28mm hål då 😂
Ja det är nog lättare för en glad amatör som mig att köra kemankare låter det som. Behöver man trycka hela tuben när man väl öppnat den, eller klarar den sig ett tag och man bara byter ”blandstruten”? 28 mm hål låter rätt rejält, det hade nog tagit sin tid i våran svinhårda granit vi har hos oss 😅
 
N
Räcker med att byta blandarstruten, sen om tuben inte är tom.
Men se till att det blandar sig i pipen, innan du börjar.
Om det inte blandas, härdar det inte.
Ska bli mörkare, man får pumpa lite, och blås ur damm ur hålen som redan sagts.
 
  • Gilla
Bobbobula
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.