Jag köpte färgborttagningsmedel, och till min förvåning hade det i stort sett noll effekt, så jag tittade efter vad jag köpt, och då ser jag att det är DMSO (dimetylsulfoxid), en extremt otrevlig kemikalie som jag inte vill ha i huset.

Efter lite googlande visar det sig att diklorometan, som förr användes för färgborttagning, har förbjudits i EU. Lite ironiskt att en otrevlig kemikalie förbjudits och ersatts med en ännu värre... som dessutom inte klarar jobbet.

Men i alla fall: Finns det något färgborttagningsmedel som fungerar på trä med mycket fina detaljer, dvs där det inte går att slipa eller skrapa med färgskrapa, utan färgen måste lösas tillräckligt så den går att torka bort, eller möjligen få bort med typ en mässingborste? Eller är det kört?
 
Värme gör att färgen mjuknar, bubblar, släpper ofta från underlaget.

Vad är det för färg?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Osäker. Nån form av mattsvart sprejfärg.
 
Mässingborste på trä blir nog inte bra, du måste nog ha något som mjukar upp färgen.
Men vad är problemet med DMSO? Det är klassat som lätt irriterande och dödlig dos är det ren form på nivå med 50%-ig vodka.
 

Bästa svaret

A AskeHolst skrev:
Men vad är problemet med DMSO?
Problemet med DMSO är att det är en s.k. bärarmolekyl: den reducerar effekten av barriärer som skyddshandskar och hud, och låter molekyler från omgivningen passera. DMSO används i medicinska krämer (t.ex. kortisonkräm) för sin förmåga att tillåta ämnen som inte själva kan penetrera hud att passera genom huden. Det är alltså inte DMSO i sig själv som är problemet, utan de ämnen från t.ex. gammal färg den kan låta passera genom handskar och hud.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag misstänker att det är svårt att få bort sprayfärg från trä,
Var rädd för det. Ska se om det finns nån som kan sodablästra härikring, alternativt om det går att hyra.
 
Gammal tråd, men jag köpte Alcros färgborttagningsmedel. Funkade över förväntan, men var svindyrt och extremt odrygt.

Fick tipset om att plasta in med gladpack, tänkte att det funkar nog med en lite byggplast över byrån jag skulle ta bort färgen på. Det funkade där plasten låg emot, men betydligt sämre där det smet in luft.

380 kr för en liter. Hela burken går åt till en liten yta. Sinnessjukt. Kommer nog inte att köpa igen.
 
A Andreas12345 skrev:
Gammal tråd, men jag köpte Alcros färgborttagningsmedel. Funkade över förväntan, men var svindyrt och extremt odrygt.

Fick tipset om att plasta in med gladpack, tänkte att det funkar nog med en lite byggplast över byrån jag skulle ta bort färgen på. Det funkade där plasten låg emot, men betydligt sämre där det smet in luft.

380 kr för en liter. Hela burken går åt till en liten yta. Sinnessjukt. Kommer nog inte att köpa igen.
Hej! Hur liten yta talar vi om? Räcker en liter till exempelvis en normalstor dörr?

Mvh Erik
 
C
Demmpa Demmpa skrev:
inte ens detta företag som säljer klottersaneringsmedel
Fast vid klottersanering skall det gå snabbt, då har man inte tid att applicera gel:er, plasta in och vänta 1-3 dygn som man gör med färgborttagare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.