Säljarna har trott, av någon konstig anledning, att det inte ingår städ av fönster. Vi har meddelat detta till säljarna och även att mäklaren skickade ett svar till mig som jag bifogad till säljarna. På första meddelandet så svarade dom snabbt att det inte ingår och jag bifogade då vad mäklaren skrev. Nu har dom inte svarat på det, när ska man börja jaga do. Via sms och mejl? Hur lång tid har dom på sig att svara?

Sen har dom även lämnat bråte på gården vilket inte står i kontraktet samt att dom inte frågat oss. Så de vill vi ha bort, men jag har ingen lust att göra mig av med allt de, trotts att jag får betalt. Är det deras skyldighet att ta bort de om det går så långt som till domstol? Vad är rimlig tid att dom ska svara på hur dom gör med bråten efter att man kontaktat dom första gången?
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
RoTe
Mångmiljonaffär och du gnäller om småpengar?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Mångmiljonaffär och du gnäller om småpengar?
Va? Hur tänker du nu?
 
RoTe
Jag menar att putsa fönster och slänga lite bråte inte är värt att tjafsa om.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
C C.A skrev:
Va? Hur tänker du nu?
Bry dig inte om sådana inlägg.
Självklart ska ett hus vara flyttstädat, inkl. fönster och utomhus rensat från skräp. Sedan hur du driver det vidare låter jag andra svara på.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Mångmiljonaffär och du gnäller om småpengar?
Då swishar du då? Är ju småpengar
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag menar att putsa fönster och slänga lite bråte inte är värt att tjafsa om.
Alla har vi olika saker som är viktigt och fullständigt oviktigt. Med det sätter jag punkt för dig.
 
RoTe
Haha ja dra det till tinget vet jag. Glad midsommar.
 
  • Älska
whak och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bry dig inte om sådana inlägg.
Självklart ska ett hus vara flyttstädat, inkl. fönster och utomhus rensat från skräp. Sedan hur du driver det vidare låter jag andra svara på.
Tack för input!
 
Jag skulle ta en offert på att putsa fönster och köra bort skräp och fråga dem via mäklaren om de vill göra det själva eller om du ska skicka fakturan på jobbet till dem.

Likamycket som det är en skitsumma för köparen är det det för säljaren! Det är säljaren som borde gjort det.
Sen kan man vara sjysst och se genom fingrarna om man missat nån småsak, men detta låter inte som en miss utan avsiktligt.
 
Givet att inget annat avtalats så ingår fönster i flyttstädningen

Skicka en skriftlig uppmaning med ett tydlig krav på vad du vill att dom åtgärdar
samt ge dom rimligt tid säg 2 veckor. Får du ingen respons så putsa fönstren och släng skräpet och kräv säljarna på kostnaden.
får du inte betalt lämna till kronofogden och om dom bestrider så får du fundera på om det är värt besväret med att dra det vidare till tinget

Fattade jag det rätt att dom erbjudit sig att betala för att du tar bort skräpet?
Varför tackade du nej tom du ändå inte vill ha det kvar?
 
RoTe RoTe skrev:
Haha ja dra det till tinget vet jag. Glad midsommar.
Vilken dryg attityd du har. Har du samma resonemang när du köpt en vara eller tjänst och inte får det du betalat för? Viftar du bort det med ett leende och säger "Äsch, det gör inget, det är småpengar". I så fall, imponerande 🙏 glad midsommar ☀️
 
  • Gilla
C.A
  • Laddar…
Herr hatt Herr hatt skrev:
Givet att inget annat avtalats så ingår fönster i flyttstädningen

Skicka en skriftlig uppmaning med ett tydlig krav på vad du vill att dom åtgärdar
samt ge dom rimligt tid säg 2 veckor. Får du ingen respons så putsa fönstren och släng skräpet och kräv säljarna på kostnaden.
får du inte betalt lämna till kronofogden och om dom bestrider så får du fundera på om det är värt besväret med att dra det vidare till tinget

Fattade jag det rätt att dom erbjudit sig att betala för att du tar bort skräpet?
Varför tackade du nej tom du ändå inte vill ha det kvar?
Nej, dom har inte gått med på de ännu. Menade mer att de är så mycket att slänga så jag har ingen lust att stå med skiten om dom nu skulle kompensera mig. Så frågan är egentligen om jag kan kräva att dom tar bort det eller om dom gar rätt att betala mig så jag står med allt?
 
C C.A skrev:
Nej, dom har inte gått med på de ännu. Menade mer att de är så mycket att slänga så jag har ingen lust att stå med skiten om dom nu skulle kompensera mig. Så frågan är egentligen om jag kan kräva att dom tar bort det eller om dom gar rätt att betala mig så jag står med allt?
Ta in en offert och redovisa till säljarna vad det kostar. Det finns alltid firmor som kan hjälpa till. Du behöver inte göra någonting.

Då vi köpte vårat hus så fanns det en skrift om detta i vårt kontrakt. Ej uppstädat så står säljaren för omkostnader för att ta bort skiten.
 
S Srixon skrev:
Ta in en offert och redovisa till säljarna vad det kostar. Det finns alltid firmor som kan hjälpa till. Du behöver inte göra någonting.

Då vi köpte vårat hus så fanns det en skrift om detta i vårt kontrakt. Ej uppstädat så står säljaren för omkostnader för att ta bort skiten.
Tack för info! Då tar jag offert :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.