Vi tar lite bakgrund först. Bor i sthlm och håller på med en renovering av delar av vårt hus, ca 50m2, som idag värms upp med radiatorer. Under denna del av huset har vi en källare som även den värms upp med radiatorer. Övriga delar av bostaden renoverades på 90-talet och där har vi vattenburen golvvärme.

Vår shuntfördelare (heter det så? där alla rör för respektive rum/slinga kommer in/går ut med ut och returvatten) är full och behöver i så fall ersättas med en större för fler slingor. Det sitter även en ca 30 år gammal cirkulationspump som också kommer behövas bytas ut. Så tyvärr är det inte "bara" att koppla på nya slingor för ett vattenburet system.

Vi har en bergvärmepump som också börjar bli till åren, vet inte om man kan räkna på om dess KW räcker för att värma mer av huset med vattenburet system?

Förövrigt har vi en kamin som vi kan "myselda" i som står i det största rummet på dessa 50m2.

Men frågan är:
- Är det värt att lägga pengarna på att bygga ut/förnya vattenburna golvet eller ska man satsa på elektrisk golvvärme? Elektrisk har en lägre installationskostnad, men en högre driftskostnad. Men jag vet inte hur jag ska räkna riktigt för att få fram "återbetalningstiden" när båda systemen kostat samma? och elen blir troligen inte billigare i framtiden...
 
Med direktverkande el får du (i bästa fall) 1kW värme av 1kW el..

Med vattenburen värme och värmepump beror det på effektiviteten av din pump, men vissa kan ge 4kW värme av 1kW el..

Så det beror på hur stort värmebehov du har, och det vet inte vi
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
N Nacka3 skrev:
Vi tar lite bakgrund först. Bor i sthlm och håller på med en renovering av delar av vårt hus, ca 50m2, som idag värms upp med radiatorer. Under denna del av huset har vi en källare som även den värms upp med radiatorer. Övriga delar av bostaden renoverades på 90-talet och där har vi vattenburen golvvärme.

Vår shuntfördelare (heter det så? där alla rör för respektive rum/slinga kommer in/går ut med ut och returvatten) är full och behöver i så fall ersättas med en större för fler slingor. Det sitter även en ca 30 år gammal cirkulationspump som också kommer behövas bytas ut. Så tyvärr är det inte "bara" att koppla på nya slingor för ett vattenburet system.

Vi har en bergvärmepump som också börjar bli till åren, vet inte om man kan räkna på om dess KW räcker för att värma mer av huset med vattenburet system?

Förövrigt har vi en kamin som vi kan "myselda" i som står i det största rummet på dessa 50m2.

Men frågan är:
- Är det värt att lägga pengarna på att bygga ut/förnya vattenburna golvet eller ska man satsa på elektrisk golvvärme? Elektrisk har en lägre installationskostnad, men en högre driftskostnad. Men jag vet inte hur jag ska räkna riktigt för att få fram "återbetalningstiden" när båda systemen kostat samma? och elen blir troligen inte billigare i framtiden...
Så med ordet "radiator" menar du alltså EL-RADIATOR (?) Finns ju vattenburna radiatorer också som kan anslutas till bergvärmepumpen och det sparar en hel del i byggkostnad jämfört att med att bila bort betongen, gräva ur marken och gjuta ny golvvärme i t.ex. källaren. Skulle absolut satsa på något vattenburet om det finns bergvärme i huset men in framtiden kan man behöva välja ett steg större värmepump men tills dess hjälper el-tillsatsen till en del när kompressorn blir för liten.
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
J Josth skrev:
Så med ordet "radiator" menar du alltså EL-RADIATOR (?) Finns ju vattenburna radiatorer också som kan anslutas till bergvärmepumpen och det sparar en hel del i byggkostnad jämfört att med att bila bort betongen, gräva ur marken och gjuta ny golvvärme i t.ex. källaren. Skulle absolut satsa på något vattenburet om det finns bergvärme i huset men in framtiden kan man behöva välja ett steg större värmepump men tills dess hjälper el-tillsatsen till en del när kompressorn blir för liten.
Nej, radiatorerna är vattenburna. Så i dagsläget finns det vattenburna radiatorer, i både källaren och i markplan. Dessa sitter "ihop i ett system".
Men för att slippa radiatorerna på markplan funderar vi på golvvärme, vilket vi har i en tillbyggnad av huset. Men detta system är nu "fullt" och många delar behöver bytas ut för att man ska kunna koppla ihop den befintliga med en eventuellt nya slingor.
En installation av ett vattenburet golvvärme system är mer kostsamt än installation av ett el-drivet, men billigare i drift.
Frågan är vad prisskillnaden blir och när systemen når "break even", dvs när el-golvvärmen blivit lika dyr som vattenburna pga. driftskostnaderna.
Man kanske ändå vill ha el i tex hall eller badrum som är snabbare/lättare att slå på tillfälligt på sommarn?

I källaren får vattenburna radiatorerna sitta kvar.

Men då vet jag att du skulle förespråka vattenburet. Alltid bra med en second opinion :)
 
Violina Violina skrev:
Med direktverkande el får du (i bästa fall) 1kW värme av 1kW el..

Med vattenburen värme och värmepump beror det på effektiviteten av din pump, men vissa kan ge 4kW värme av 1kW el..

Så det beror på hur stort värmebehov du har, och det vet inte vi
Tack.

Jag frågar för jag är inte tillräckligt kunnig inom området och behöver lite mer information än jag kan hitta inom området.
 
Jag hade definitivt valt vattenburen golvvärme eftersom du beskriver att bergvärmepump och radiatorer finns på plats redan idag. Hade nog valt att installera en ny shunt för golven du vill utöka med i det här läget, i så fall kan du lämna den gamla shunten som skulle behöva byggas ut orörd.
 
  • Gilla
Nacka3 och 1 till
  • Laddar…
Ett litet tyckande från min sida - även om det inte är helt applicerbart för TS: När jag byggde nytt, litet hus, för snart 20 år sedan, valde jag elgolvvärme pga den betydligt billigare installationskostnaden.

Detta innebär att jag hellre sitter i kyligt hus än betalar elkostnaden ...😅.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Ett litet tyckande från min sida - även om det inte är helt applicerbart för TS: När jag byggde nytt, litet hus, för snart 20 år sedan, valde jag elgolvvärme pga den betydligt billigare installationskostnaden.

Detta innebär att jag hellre sitter i kyligt hus än betalar elkostnaden ...😅.
Jo, men där är ju den avgörande skillnaden att ts redan har ett vattenburet värmesystem, alltså en betydligt lägre installationskostnad än om man behöver göra allt..
 
N Nacka3 skrev:
Tack.

Jag frågar för jag är inte tillräckligt kunnig inom området och behöver lite mer information än jag kan hitta inom området.
Har du redan vattenburet ska du egentligen bara överväga elvärme på ytterst begränsad yta (ex i ett mindre badrum) för det blir snabbt dyrt i längden..
 
Violina Violina skrev:
Jo, men där är ju den avgörande skillnaden att ts redan har ett vattenburet värmesystem, alltså en betydligt lägre installationskostnad än om man behöver göra allt..
Nej, TS har redan skrivit att det nuvarande systemet bör justeras upp såvida man kopplar in ytterligare slingor. Jag tyder det som om detta skulle bli ganska kostsamt. Mitt svar är att det ändå på sikt förmodligen är lönt att fortsätta med vattenburen värme - men att elinstallation på kort sikt blir billigare. (Jag förstår egentligen inte ditt inlägg.)
 
wildeside
Ett alternativ i badrum (våtrum) är att ha både vattenburen och el golvvärme.
Men det är frågan om det är så intelligent med dagens elpriser.
 
Hur gammalt är huset? MIn "lilla" erfarenhet är att det inte alltid räcker med vattenburen golvvärme i ett äldre hus. Mitt hus är från 1946 och är av tegel. Dåligt isolerat. Jag har valt att behålla vissa element tillsammans med golvvärme. PS. och vattenburen golvvärme då.. förutom på toaletterna där vi kör el.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hur gammalt är huset? MIn "lilla" erfarenhet är att det inte alltid räcker med vattenburen golvvärme i ett äldre hus. Mitt hus är från 1946 och är av tegel. Dåligt isolerat. Jag har valt att behålla vissa element tillsammans med golvvärme. PS. och vattenburen golvvärme då.. förutom på toaletterna där vi kör el.
Vårt hus är trä från 40-talet.

Det är här jag tänker att kaminen får komma till nytta och stödja upp golvvärmen. Jag hoppas det räcker för oss, jag har tänkt byta ut fönster och eventuellt tilläggsisolera väggar och tak på denna del av huset.
 
N Nacka3 skrev:
Vårt hus är trä från 40-talet.

Det är här jag tänker att kaminen får komma till nytta och stödja upp golvvärmen. Jag hoppas det räcker för oss, jag har tänkt byta ut fönster och eventuellt tilläggsisolera väggar och tak på denna del av huset.
Med dåvarnde isolering i väggarna. Kansle spån/torv eller glasull innanför panelen. spån/torv sjunker och säkert en den hål i isoleringen. Behåll radiatorerna och lägg in golvvärme som en konforthöjning av golvtempen. att kasta ut radiatorerna är liksom kontraproduktivt i ett så gammalt hus. Så behåller du radiatorerna och gör tillägg med GV så kommer du att få ett härligt inneklimat. Radiatorer finns redan som ett system och behöver inte ändras/byggas om. Det med GV ska nu för tiden alla ha och det är en sanning med modufikation och är inte något som tillför ett hus något. Alla ska ha GV som gjutes in i plattan, det är ett otroligt trögt system och följer inte uttempen på ett bra sätt. Men klart det är upp till var och en att installera värmen. Så tänk till ordentligt med GV som enda värmekälla, inte fel att fundera lite på det. För min del skulle jag alldrig gjuta in värme i en platta, om jag byggde nytt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nacka3 skrev:
Vårt hus är trä från 40-talet.

Det är här jag tänker att kaminen får komma till nytta och stödja upp golvvärmen. Jag hoppas det räcker för oss, jag har tänkt byta ut fönster och eventuellt tilläggsisolera väggar och tak på denna del av huset.
vad har du för temp på utgående en kall vinterdag? Det visar ju vilket behov ditt hus har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.