Har skannat av detta forum, men finner inte svaret på våra frågor:

Lite information om vår värmekälla:
IVT 495 Twin med bergvärme ca 85 meter. Golvvärme i platta, 1-plan ganska öppen planlösning på 156kvm boende i Umeå


Nu över till frågorna:
- Vilken innetemperatur har ni?
Vi ligger på 17-18 grader och det verkar banne mig omöjligt att få upp den mer än så. Har värmekurvan på 3,8 och finjusteringen på +3. Övriga inställningar är fabriksinställda.

- Hur mycket törs man öka värmekurvan och finjusteringen med golvvärme i platta?

- Kan man på något sätt se om bergvärmedelen funkar som den ska?

- Vad ska varmvattentempen resp framledningsvärmen vara på normalt?
 
supermao skrev:
Nu över till frågorna:
- Vilken innetemperatur har ni?
Vi ligger på 17-18 grader och det verkar banne mig omöjligt att få upp den mer än så. Har värmekurvan på 3,8 och finjusteringen på +3. Övriga inställningar är fabriksinställda.

- Hur mycket törs man öka värmekurvan och finjusteringen med golvvärme i platta?

- Kan man på något sätt se om bergvärmedelen funkar som den ska?

- Vad ska varmvattentempen resp framledningsvärmen vara på normalt?
Det som begränsar temperaturen borde vara trägolvens yttemperatur. Många parkettgolv klarar max 26-27 grader inna ne kan ta skada. Man kan skruva upp kurvan tills man når den tempen.

Framledningstemperaturen styrs av Värmekurva och utomhus temperaturen, se värme kurvan på sid i användarhandledningen.
Den är ca 35grader vid -5, och 39 vid -10 för kurva 4.

Kolla upp att framledningstempen är korrekt (mät), kolla att flödena i respektive slinga är korrekt, Skruva upp termostaterna. säkerställ att frånluftsventilationen är injusterad så den inte är för stor.

Mvh/Abbe
 
Värmer en enplansvilla på 123 kvm+garage på 55 kvm med en 495 Twin med 200 m jordvärmeslinga. Håller ca 21,5 grader i kåken och 17 grader i garaget.

Värmekurva 2,5. Finjustering 0. Däremot har jag knäckt värmekurvan vid temperatur +5 till -5 grader då jag tycker det kändes lite för kallt med standardinställning. Samtliga rumstermostater på max (styr tempen via pumpen).

Har inga problem att hålla tempen och med tanke på att du värmer en mindre yta med högre värmekurva (bor också i Umeå) så skulle mina misstankar riktas mot ventilationen. Med fabriksinställning var det i princip korsdrag i vår villa. Efter injustering blev det avsevärt bättre.
 
Jag har 210 kvm med golvvärme i hela huset. Jag har nu satt min kurva på 0,8 (bor i Skåne) och har termostaterna på fullt. Håller 20,3 grader men det har blåst måttligt.

Jag har också en separat varmvattenberedare.
 
Någon som vet om tappvarmvattnet påverkas av vilken kurva man väljer? Dvs, ju högre kurva desto varmare tappvatten....
 
495 twin
Värmer 138 m2 21 grader
Värmekurva 3
Knäckt vid 0-5 grader
Termostater på fullt
 
Det kan vara att överhettningsskyddet har löst ut på pannan. I 490 och 495 finns en funktion som gör att varmvatten prioriteras. När varmvattentemp sjunker vid ett varmvattenuttag så sänks framledningstemp för att varmvattentemp i beredaren ska återhämta sig snabbare. Se manualen för hur du återställer överhettningsskyddet. Pannan ska också vara rätt inställd när det gäller effektvaktens storlek (om du har en effektvakt inkopplad). Är den inte satt på rätt huvudsäkring som huset har av de som installerade pannan så stryps el-patronens effekt vilket också leder till samma scenario som ovan. Att ställa in husets avsäkring ska endast göras av en fackman i serviceinställningarna. Kontrollera även att shunten (svarta "boxen" som sitter under beredaren) fungerar som den ska. Parallellförskjuter du värmekurvan under 1.2 med ex 6 grader (OBS... bara för att testa) ska shunten också reagera i princip meddetsamma för att höja framledningstemp. Glöm sedan inte att återställa parallellförskjutningen igen.
Du bör, om allt funkar som det ska, faktiskt klara dig med värmekurva 2 och en viss parallellförskjutning så nåt skumt verkar det vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.