R Radhussemlan skrev:
Du vill inte pendla så här långt men som jämförelse köpte vi radhus i Nyköping för några år sen, 150 kvm, två å en halv miljon, från 60-talet, hantverkare renovera badrum å källare å lite nya tapeter för säg under 300 tusen, kan tänka mig att för nåt liknande i stockholm fyra-fem ggr dyrare?
Kollade lite på hemnet, inte så mycket sekelskift till salu centralt just nu men har du 7 mille kan du bo i ett riktigt najs hus från 1700-talet:
[länk]
Nja, vi gav dryga 5milj och har ca 10-12min med bil till tullarna och 13min (+en liten promenad) med pendeln…tycker inte det är så fasligt dyrt ändå sett till att bilbehovet egentligen bara är en lyx.
 
  • Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Nja, vi gav dryga 5milj och har ca 10-12min med bil till tullarna och 13min (+en liten promenad) med pendeln…tycker inte det är så fasligt dyrt ändå sett till att bilbehovet egentligen bara är en lyx.
Jag å min fru hade inte fått låna så mycket, och tur var väl det idag när räntan är 5℅. :)
 
Redigerat:
TS!
Du har ju negativa svar och åsikter på istort sett samtliga svar och tips du fått😲.
Du vet ju vad du vill redan, agera därefter istället för att diskutera allt som inte duger.

Gnäll-Pelle, vänta tills du kommer upp i tonåren med allt vad det innebär, då blir det besvärligt på riktigt. 😀
 
K Kling 1 skrev:
TS!
Du har ju negativa svar och åsikter på istort sett samtliga svar och tips du fått😲.
Du vet ju vad du vill redan, agera därefter istället för att diskutera allt som inte duger.

Gnäll-Pelle, vänta tills du kommer upp i tonåren med allt vad det innebär, då blir det besvärligt på riktigt. 😀
Det där sista var ju både obefogat och direkt otrevligt mot TS.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Även solen har sina fläckar.

Men ärligt talat är hela Sollentuna och Upplands Väsby suspekta, även delarna öster om E4. Lite som en karantänzon mellan idyllen i Norrort och smittohärdarna i Västerort. 😉
Som boende i Sollentuna ställer jag mig lite tveksam till den analysen...

Sollentuna är ganska stort så det finns både och här. Givetvis är det inte "fintäby" eller Danderyd. men även där finns mindre roliga områden.

* Något/några badrum med utgångna ytskick [går oftast vänta med, använda badkar eller dushkabin]
* Fuktproblematik i grund [gamla hus har källare, är de inte inredda är det sällan något brådskande med detta, det kan varit så i 100 år]
* Tak som är avksrivna [Tegeltak kan hålla 50-60-70 år, om man ser efter tegelpannor]
* Avlopp original [går att relina, och ofta i sekelskifteshus ligger de under tunn betongkaka i oinredd källare = billigt att byta]
* Fönster original [Enbart en fördel!]
* Självdrag [Krånglar sällan och har gått att leva med för alla under de första 100 åren]
* Bomljud överallt i murad grund. [troligen inte alarmerande i en källare]
* Gamla avskrivna uppvärmningssystem [radiatorer håller ofta hur länge som helst, sekelskifteshus har ofta kvar rörsystemen sen originalåret utan problem. Själva "pannan" byts ändå var 20e år så den kan vara lika kass på ett "nytt" hus]

För 8-12 MSEK får du nog ett OK sekelskifteshus i Sollentuna, har inte järnkoll på marknaden men kollar när nåt sekelskifteshus i närområdet säljs. Eftersom områdena inte är "slum" så är husen väl ganska ofta inte helt körda i botten. Jag kan inte se att man måste ha 2-3MSEK att renovera för på kort sikt. På en 20-årsperiod, ja, om man kan leva med att byta lite i taget. Det är 100.000 om året, det kanske man kan "spara ihop till" samt låna upp lite till längre framåt. För 5MSEK får du bara ett litet radhus här. Kanske är det värt lite extra samt att det inte är tiptop från början för att få bo i en bättre stil med mer ponential. Radhuset går troligen inte att göra mycket mer än att bo i, dvs svårt att förbättra annat än att uppdatera kök och badrum. Allt handlar väl om vem man är, om man gillar projekt och kan leva med att allt inte är klart från början. Eller om man bara vill bo.
 
  • Gilla
Clarken37
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det där sista var ju både obefogat och direkt otrevligt mot TS.
😃= inte otrevligt menat👍
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Kolla på det protokollet och tänk att du köper till maxbudget utan en krona eller minut över att renovera
Om du inte har en krona över nu, inte vill lägga en minut och inte tror att du med den kalkylen har råd att spara till löpande renovering, säg 50-100.000 per år. Då ska du köpa nåt som är helt nyrenoverat.
Clarken37 Clarken37 skrev:
Och det är ju här skon klämmer. Mitt intresse för att låta huset ta över mitt liv är absolut noll. Medan sambon är villig att offra i princip allt för ”rätt” hus.
Om du som sagt varken kan eller vill lägga en krona eller en minut. Köp inte nåt hus. Men fundera på, om din sambo vill lägga pengar på ett fint boende och du på en fräck bil och golfresor med grabbarna... Då behöver ni nog jämka lite. Vad vill din sambo lägga pengar på?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller pendling vill jag också väcka en tanke. Att ha nära till tåget utan att behöva byta till buss sparar enormt med tid. Att ha nära till en större väg likaså. Det tar lång tid att kryssa kilometer bland villor och småvägar eller att åka buss samma sträcka.

Nedsidan är att nära tåget så är det också nära för folk som inte bor i området.

Men som sagt, räkna på restider med byten och promenader.

Om man istället är en sådan som cyklar till jobbet så är det närförorterna, då troligen på södra sidan, som nog är mest attraktiva. Norrut upplever jag att det är långt cykelväg till de områden du nämner men går hyfsat fort med bil / tåg. Söderut är det mer "stad" upplever jag, på gott och ont. Närmare med cykel. Men mer bilköer och mindre natur.

En annan faktor är vatten. Jag har växt upp utan tillgång till badsjöar. Där jag bor nu går det att bada för barnen. De gör det flera gånger i veckan. Visst går det att skaffa pool, men närhet till vatten och natur eller strövområden ska inte underskattas.

Gamla områden förlades ofta nära vatten och järnväg. Så ofta är sekelskifteshus förenat med ett läge som i det avseendet är bra.
 
  • Gilla
Clarken37
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En annan faktor är vatten. Jag har växt upp utan tillgång till badsjöar. Där jag bor nu går det att bada för barnen. De gör det flera gånger i veckan. Visst går det att skaffa pool, men närhet till vatten och natur eller strövområden ska inte underskattas.
Badplatser är ett ganska effektivt test om ett område är bra eller inte. Om det går att bada på allmänna badplatser efter klockan 12 är det ett bra område.
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Som boende i Sollentuna ställer jag mig lite tveksam till den analysen...
Man måste få retas lite. 😉

Vi pratar som sagt tumregel. Finns många delar av Sollentuna som är jättefina, men det finns ett korn av sanning i vad jag skrev. Sollentuna har alltid känts som att det ligger lite ”off”, avskuret genom att ligga på sin egen hjuleker ut från Stockholm jämfört med t.ex. Täby, och så ett steg närmare kaoset i Västerort.

När vi var yngre och inte hade råd att köpa här hemma i Täby, så var det ganska givet att söka sig utåt (norrut) mot mer lantlig idyll. Att söka sig sidledes i ”fel riktning” mot ghettona var aldrig aktuellt.
 
Täby...
 
  • Serie där två figurer pratar om svårigheten att åka till Täby, med humoristiska illustrationer av olika transportmedel och deras effekter på resan.
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Fartland och 6 till
  • Laddar…
Nu bor jag inte kvar, så jag har inte samma koll. Har ni fortfarande Täbbs i Täby? I så fall en varning för den kommunen.
En grupp unga människor poserar för ett foto på en nattklubb, med färgstarka frisyrer och utstyrslar, potentiellt relaterade till en diskussion om en kommun i Täby.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Trafikverket1 och 6 till
  • Laddar…
S
S Staffan-N skrev:
Täby...
Rätt trist.
 
Förresten, det här med lugna områden…då får du flytta. Det finns i princip inte i Stockholm. Hela stället är nerlusat med allsköns drägg. Förvisso i olika utsträckningar.

När vi bodde i Bromma hade vi ett par skjutningar precis bortom husknuten. Även i Tyresö där vi bor nu händer det en massa elände. Merparten kommer väl från granängsringen som är ett riktigt råtthål.

Summerat så låter det inte riktigt som att några av dina krav är förenliga med din verklighet och därav är kompromisser/göra avkall på vissa saker nödvändigt.
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Ja fast hon är ju betydligt mer öppen kring områden än jag är.

Hon skulle kunna köpa ett hus vartsom bara hon tycker det är fint i princip.

Hon skulle lätt kunna ta hela vårt kapital och plöja ned det i ett hus i typ Borlänge (som sen kommer vara osäljbart för de pengar vi lagt på det) bara för att det är fint.

Hon blir mest frustrerad på mig som vill bo nära Sthlm.

Bara för att poängtera, vår budget räcker väl till ett bra hus i alla områden vi tittar i. Så länge man tittar på hus byggda typ 60 och framåt.
Förstår dilemmat när du vill/behöver bo nära Stockholm pga arbetet. Det är mycket som ska stämma och kännas bra när man köper hus så mitt råd måste bli att inte stressa och titta bredare på typ av hus. Min syster + man har extremt mycket pengar men har ändå köpt ett 60-70 tals hus i storstad och gjort om det/renoverat det till deras drömhus både in och utvändigt. Så det är dumt att låsa sig på just typ av hus. Själva flyttade vi från storstaden för att få vårt drömhus men då försakar man vänner och familj till viss del men man får rätta sig efter ekonomin helt enkelt och det är olika hur man prioriterar. Vi ville absolut ha hus och trädgård och nära till det mesta osv men fick då flytta från storstad då det är extrema priser. Hoppas ni hittar något som klickar alla era boxar och känns bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.