Hej!

Kollar på ett nytt (gammalt) hus. Det har s.k. parallelltak. "platt" tak med lite lutning.
Hus med parallelltak, svagt sluttande tak med ventilationsskorstenar. Taket är nyligen renoverat men har vissa anmärkningar enligt besiktning. Rött tvåvåningshus med vitmålade fönster och ett parallellt sluttande tak med liten lutning. Huset har en tegelgrund och en blå dörröverbyggnad.

Ska vara omlagt -22 men har fått några anmärkningar på besiktning. Ska dock finnas "garantipapper" för taket.


Hur pass rädd ska man vara för sådana här tak? Behöver man skotta på vintern? Verkar ju som att allt bara kommer rinna ner till ena sidan och vad händer då? ska det bara dunsta av sig själv när allt smälter eller hur funkar sådana här tak? Eller är det där brunnen är (inte varit upp på taket än men den verkar ju var i mitten på bilderna?)

Några anmärkningar är att ventilationsskorsten är inte korrekt utfört, något om att det ska vara pappuppvik kanske? Hur pass allvarligt är det och går det att åtgärda? Står även att takbrunn är en känd riskkonstruktion, och det fattar jag ju att det inte går att hålla koll så bra inuti huset. Men hur rädd ska man vara och hur håller man koll?
Två bilder visar ett parallelltak med potentiella problem: en otät ventilationsskorsten på vänster sida och en potentiell takbrunn i mitten av höger bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Slutligen, några tips för hur man ska tänka kring dessa slags tak? Mycket annat på detta hus som kanske kommer i andra trådar också, men det är väldigt fint på många sätt så jag funderar lite på om det är något man klarar av.

Tack på förhand!
 
Rickard.
Jag tycker inte man behöver vara särskilt rädd för dom men man får ha lite diciplin och underhålla och inspektera lite mer än andra bara.
Om allt är korrekt byggt ska man inte behöva skotta villatak i Sverige och troligtvis behövs inte ditt heller men det kan ibland behövas runt brunnar för att hålla dom öppna eller om det är extremfall med snö, kolla vad grannarna gör som bott där länge 😉

Vatten ska ner i brunnarna så dom bör väl vara u lågpunkten.

Ventilationsröret är inte korrekt men jag hittar också fler saker som är lite fuskade bara utifrån bilderna så jag skulle nog inte våga lita på taket helt. Troligtvis behövs det inte göras om allt utan en fördel med papp är att det är lätt att fixa till och göra om så kanske räkna med en dag eller i värsta fall två av ett proffs så TROR jag taket skulle hålla många år till. Lite trist att det ska behövas på ett så nytt tak men det är vad det är.

Finns det garantipapper bör väl säljeren kunna kräva att det fixas till av den som gjort taket.

Alla tak är riskkonstruktioner och brunnar är inte någon överdriven risk enligt mig men det är väl inte dumt att besiktiga av avloppsröret och se så allt står rätt till där, det viktigaste är att taket och brunnen ska städas minst två gånger per år, vår och höst.
 
Redigerat:
Mycket bra tips, tack!

Vad är det som verkar fel med taket tycker du? Känns ju märkligt att det skulle vara några större fel om nu det är någon firma som har lämnat garanti tänker jag (och det gjordes 2022).

Men annars låter det ju bra, bra att veta att man måste städa varje år också. Antar att besikta rören handlar om att man för ner en kamera eller? Relinar man sådana typer av brunnar/rör eller byter man de helt efter ett tag? Tänker att det kan vara lite meck att öppna upp väggarna och det kanske man bör fundera på direkt i så fall.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Alla tak är riskkonstruktioner och brunnar är inte någon överdriven risk enligt mig men det är väl inte dumt att besiktiga av avloppsröret och se så allt står rätt till där, det viktigaste är att taket och brunnen ska städas minst två gånger per år, vår och höst.
Börjar ju bli lite mör av alla visningar och besikningsprotokoll jag har sett. Det är ju riskkonstruktioner och risker överallt med alla hus verkar det som :D
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Det är inga stora fel utan lite slarv som säkert är tätt nu men skulle kunna bli svagpunkter allteftersom pappen åldras, det sättet dom gjort uppviken på krönbrädan (den bräda som är runt taket) och mot väggen vid brunnen är inte rätt, man får inte med samma våd som ligger platt på taket även göra vertikala delar. Det skulle alltså behövas kompletteras med lite mer papp för att det ska bli 100%.

Precis, en besiktigtning skulle i princip innebära visuellt uppifrån samt med kamera så att allt ser rätt ut och inga stopp, början till stopp eller bakfall finns. Stopp på ledningar från tak kan i värsta fall leda till katastrofala vattenskador. Detta är alltså inget folk brukar göra eller så utan bara nått man KAN välja att och göra om man vill.

Man relinar nog inte utan händer det inget så räknar man med att plaströren (vilket jag antat det är) håller och brunnen byter man varje gång man byter pappen.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Det är inga stora fel utan lite slarv som säkert är tätt nu men skulle kunna bli svagpunkter allteftersom pappen åldras, det sättet dom gjort uppviken på krönbrädan (den bräda som är runt taket) och mot väggen vid brunnen är inte rätt, man får inte med samma våd som ligger platt på taket även göra vertikala delar. Det skulle alltså behövas kompletteras med lite mer papp för att det ska bli 100%.

Precis, en besiktigtning skulle i princip innebära visuellt uppifrån samt med kamera så att allt ser rätt ut och inga stopp, början till stopp eller bakfall finns. Stopp på ledningar från tak kan i värsta fall leda till katastrofala vattenskador. Detta är alltså inget folk brukar göra eller så utan bara nått man KAN välja att och göra om man vill.

Man relinar nog inte utan händer det inget så räknar man med att plaströren (vilket jag antat det är) håller och brunnen byter man varje gång man byter pappen.
Grymt, är inte så rädd längre då :) Kanske i värsta fall får man be någon gå upp och försöka fixa till det där sista på taket. Är man orolig får man väl bara kolla med kamera relativt regelbundet. Kostar väl säkert en slant men det kan det säkert vara värt för att ha lite lugn och ro. Resten på huset kan man ju kolla lite själv.

En positiv sak med sådana här tak är ju att det är ganska enkelt att komma upp på dem. Att gå på takpannor känns ju lite mer vingligt och jobbigt om man nu behöver upp och hålla koll på / rätta till pannor som kanske ligger fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.