Har en Growatt växelriktare hybrid med batteri. På dagen inträffar flera ggr att produktionen går ned till noll med felkod 301. Är det någon mer som upplever samma sak? Misstänker att det kan vara fel på VR.

Se kurva
 
  • Kurva som visar en översikt av elproduktion från en Growatt växelriktare hybrid med batteri, med flera tillfällen av produktionsnedgång till noll under dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad betyder felkod 301 då?

Är det så varje dag nu eller händer det bara någon dag då och då?

Hur var det förra sommaren, likadant?

Vad säger installationsfirman som utfört installationen det beror på och vad tänker de göra?
 
A Arnodt skrev:
Vad betyder felkod 301 då?

Är det så varje dag nu eller händer det bara någon dag då och då?
Det dyker i kurvan varje dag men VR går ned 2-3 ggr med några dagars mellanrum med felkod 301 som enligt Growatt står för ”Grid voltage outrange” vad det nu innebär?
 
Vad tänker installationsfirman göra för att avhjälpa?
 
A Arnodt skrev:
Vad tänker installationsfirman göra för att avhjälpa?
Jag väntar på svar från dem
 
Du kan ju kolla på spänningen på varje fas vad de ligger på. Jag antar att även Growatt på sin portal har sådan funktion man kan välja för att se sådan kurva. Olika kanaler, te.x. fasspänning på L1, L2 och L3, DC-spänning på MPPT1, fasström L1, L2 och L3, osv.

Spänningen för varje fas, fas - nolla, ska ligga inom min. 195,5 Volt och max. 255,3 Volt. Om går utanför, då stänger växelriktaren av sig. Det gäller för Sverige, skulle din växelriktare av misstag vara inställd på annat land, kan det vara annorlunda.

Som bifogat ser det ut på vår växelriktare Fronius Symo 17.5-3-M. Du ser att det kl. 12:30 är kring ca 237 Volt.
 
  • Visning av spänning över tid för fas AC L1, L2, och L3 på en Fronius Symo 17.5-3-M växelriktare från 20/06/2024, med kurvor kring ca 237 Volt kl. 12:30.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Du kan ju kolla på spänningen på varje fas vad de ligger på. Jag antar att även Growatt på sin portal har sådan funktion man kan välja för att se sådan kurva.

Spänningen för varje fas, fas - nolla, ska ligga inom min. 195,5 Volt och max. 255,3 Volt. Om går utanför, då stänger växelriktaren av sig.
Tack, det ska jag göra
 
Hur var det förra årets sommar, likadant?
 
A Arnodt skrev:
Hur var det förra årets sommar, likadant?
Fick den installerad i november-23 så det är första sommaren
 
Vi hade samma beteende på en Huawei växelriktare och det berodde på att några av solcellerna (Energetica) var trasiga.
 
Farsan hade samma problem, vet dock inte om det är samma växelriktare. Lokala nätbolaget justerade ner nätspänningen i lokala transformatorstationen sen dess har det fungerat.
 
jonas_da jonas_da skrev:
Farsan hade samma problem, vet dock inte om det är samma växelriktare. Lokala nätbolaget justerade ner nätspänningen i lokala transformatorstationen sen dess har det fungerat.
Intressant, då ska jag kolla upp det
 
M MWHN skrev:
Vi hade samma beteende på en Huawei växelriktare och det berodde på att några av solcellerna (Energetica) var trasiga.
Tack, det skulle kunna vara så då de tappade 4 st vid avlastningen
 
  • Wow
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
VargOlle VargOlle skrev:
Det dyker i kurvan varje dag men VR går ned 2-3 ggr med några dagars mellanrum med felkod 301 som enligt Growatt står för ”Grid voltage outrange” vad det nu innebär?
VargOlle VargOlle skrev:
Tack, det skulle kunna vara så då de tappade 4 st vid avlastningen
Hej igen

Felkoden indikerar ju att det är nätspänningen som är felkällan. Du borde kunna se nätspänningshistorik i growatten och då kunna matcha det mot när den klipper.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är redan påpekat i inlägg Nr 6.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.