Hej!

Jag och min fru köpte för drygt ett år sedan en bostadsrätt från 60-talet. Köket är ganska litet och kompakt. Vi har just nu enbart designerad plats för en kombinerad kyl och frys.

Vi hade istället tänkt att köpa en stor kyl och en stor frys. Den nya kylen ska ta den kombinerade vitvarans plats. Tanken är sedan att frysen ska stå "fritt" i en hörna i köket.

Min fråga är, går det att koppla in frysen i de ojordade eluttag som finns där vi tänkte ha frysen? Det i andra delen av köket (ovanför diskhon) finns två jordade eluttag, men det hade varit opraktiskt såklart att ta elen därifrån. För övrigt, finns det andra risker/problem med att ha frysen stående fritt?

Tacksam för svar!
 
  • Ett ojordat dubbeluttag på en vit vägg i ett kök, med ELJO-märkning på det undre uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två ojordade eluttag med en switch, monterade på en vit yta, fotograferade på nära håll och delvis täckta av smuts eller slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det bör gå bra att använda ett ojordat uttag om det är så att man inte samtidigt kan ha en hand på frysens metalldelar och en hand på något som är anslutet till det jordade uttaget ovanför diskbänken eller på själva diskbänken.

Däremot den typen av grunda uttag är farliga och bör bytas ut.
Om det inte finns någon jordfelsbrytare i lägenheten bör det installeras.
 
Det kan också vara bra att ha frysen på egen säkring (eller samma som kylen) då den ofta löses ut i köket och man inte vill att frysen ska bli varm (lätt att tro att vattenkokaren är klar även om säkringen löser ut)
 
om det är elektronik i frysen så bör du ha jordat uttag tex frekvensstyrd kompressor (vanligt idag)
 
Tack för era svar.

Innebär detta att jag har en jordfelsbrytare installerad i lägenheten?
 
  • En AEG Elfa EHFI jordfelsbrytare och en AEG Elfa E91 automatsäkring installerade i en elcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ja, det ser det ut att vara så.
Man bör pröva 2 ggr om året att den fungerar genom att trycka på testknappen, då ska alla eluttag som är anslutna till jordfelsbrytaren sluta att fungera.
 
Det är ju en enfas jordfelsbrytare, täcker den verkligen hela lägenheten (de ojordade uttagen) eller bara några uttag?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Det är ju en enfas jordfelsbrytare, täcker den verkligen hela lägenheten (de ojordade uttagen) eller bara några uttag?
Kanske bara är kopplad till säkringen bredvid, badrummet?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.