Vi funderar på att bygga ett lösvirkeshus,platta på mark, med puts fasad och har några frågor som vi skulle vilja ha svar på.
Hur vanligt är det att det blir sprickor i en putsad fasad om det blir "sättningar" i ett nybyggt hus?
Är putsen så flexibel så att det håller om det blir sättningar i huset?
Finns det olika putssystem som fungerar bättre eller sämre än andra?
Är det någon som kan reda ut djungeln med om man ska ha cellplast, luftspalt, vilka skivor som man ska fästa putsen på, så som aquapanel m.m. ,olika sätt att putsa osv.

De vi känner till, Valbo Fasad, kör med cellplast och utan luftspalt och de säger sig aldrig ha haft problem med fukt. Är det dåliga hantverkare/ dåligt utfört arbete som orsakar fukt i putsfasader?
 
Det finns något som heter anslutningsdetaljer, dessa detaljer skall användas mot fönster, sockel, stuprör, tak mm mm. Om man fuskar/missar använda detta så blir det därefter också......
 
Vi har putsat två kompisars hus med stenullsskivor som underlag, husen är båda lösvirkes hus med gjuten platta med golvvärme. Det första av dem har vi satt dit lite nädistansbrickor på putsnätet för att få det mer mitt i putsen. Det andra huset har en fasadhöjd på ca 7 meter på gavlarna och det första är som högst ca 4 meter. Det första snutputsades hösten 2005 och det andra sent hösten 2007, det första har således hunnit sätta sig lite. Men spickbildningen är minimal. Sprickorna invändigt är nog värre än de på fasaden. :)

Sprickor blir det alltid några, inget av husen har vi ännu målat eller kalkat så det finns inga "dolda" sprickor utan man ser de som finns. De i sig är så små att när väl fasaderna målas kommer sprickorna i princip att försvinna när färgen fyller dem. Jag kan inte säga att man kan urskilja ngt mönster, t.ex. att de spricker längs med reglar eller så. Att putsa fasaden när årstiden är gynnsam (dvs lite sval) är ett bra tips, fasaden bör ju hållas lite fuktig så den brinner sakta vilket i sig motverkar sprickor. Men det får ju inte vara frysgrader.

Ett tredje hus som en kompis bygger kommer ha luftspalt och aquapanel, detta egentligen främst pga försäkringsbolagets rekomendation. Det blir både dyrare och krångligare, troligen kommar han att leja bort det jobbet för att få ett bra resultat. jag förstår helt klart "vinsten" med luftspalten, men kommer på mitt eget hus att välja stenullsskivor direkt på utegipsen. Vad jag förstått är det problem med cellplast-lösningen, så den håller jag mig borta ifrån.

Har endast erfarenhet av putsandet och resultatet, i övrigt ingen "kunskap".

Om inga andra tekniker dyker upp kommer jag själv välja stenlullslösningen, lite extra isolering och man fixar allt själv med lite medhjälpare till en sjukt billig peng.

EDIT: man fixar allt själv om man väljer snutputs (skuras med snutbräde), blandar putsen direkt på plats medelst trevliga kamrater, blandare, vatten, kalk, sand etc... Vill minnas att vi använt prylar från Paroc, ej gjort rörelsefogar, haft rätt ont i armar och ryggar men haft rätt skoj i stressen. :) Då blir det billigt och en viss Gotländsk karaktär infinner sig på fasaden. Men skall man ha det spritputsat eller sjukt plant då fick man nog utan att passera göra-själv-tanken anlita fackmän.
 
Rättar mig själv och uppdaterar med att vi troligen kommer mura med H+H-produkter, men vi kommer iaf putsa själva men givetvis modifiera cementen vi blandar putsen med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.