Vi ska byta till nya fönster i vårt radhus från 1979 med mekanisk frånluft. Vi inser att de nya fönsterna blir mycket tätare och är lite oroliga för att inte få tillräcklig tilluft. Därför funderar vi på spaltventiler i vissa fönster. Ett på nedervåningen i vardagsrum och i tre sovrum på övre plan. Har dock hört att man skall undvika spaltventiler på övreplan. Vi har ingen annan tillufts ingång idag vad vi vet om. Hur ska vi tänka och fundera om detta?
 
Hejsan,

Har inget svar på din fråga men varför skulle man inte kunna ha spaltventiler på övre plan? Jag har satt in spaltventiler i våra två sovrum vi har på övre plan och har inte uptäckt några komplikationer förutom bättre luft :)

/ Mikael
 
Styrch skrev:
Hejsan,

Har inget svar på din fråga men varför skulle man inte kunna ha spaltventiler på övre plan? Jag har satt in spaltventiler i våra två sovrum vi har på övre plan och har inte uptäckt några komplikationer förutom bättre luft :)

/ Mikael
Anledningen är att du har ett litet övertryck på övervåningen. Detta medför att istället för att luft kommer in via spaltventilen, åker varm luft ut den vägen. Alltså fungerar det som en frånluftsventil. Kanske bara ett problem på vintern då du inte vill få ut varm luft. Det var förklaringen jag fick från en fönsterinstallatör.
VIlle bara höra era åsikter. Men om du upplever det bra, lutar det åt att vi sätter in ventiler (De går ju alltid att stänga) för att slippa inständg lukt när man sover med stängd dörr
 
Med mekanisk frånluft så ska du ju ha ett konstant undertryck i huset. I en perfekt värld så suger det in även på övervåningen då...

mvh
 
En spaltventil i varje rum förutom kök, badrum, tvättstuga är att reokmendera. Är det bara kök och vardagsrum på nedervåningen så sätt in två i vardagsrummet. Det är ju bättre med flera ventiler då spridningen på tilluften blir större.
Bästa alternativet är ju så klart att sätta in en värmeväxlare på frånluften och få tilluften den vägen, ur energisynkunkt alltså, men det är kanske inte så lätt gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.