Jag är säkert puckad och har aldrig fixat med sådant förut, men kan någon vänlig stjäl förklara vad jag har gjort för fel :)

Vattnet rinner ner superdåligt från zinken ner till avloppet som man ser långt nere till höger i bilden. Har det något att göra med luft eller avsaknad av luft i systemet?

Mvh Johan
 
  • Vattenledningar och rör under en diskbänk, en beige slang och avloppsledning syns. Vattnet rinner dåligt från diskhon till avloppet långt ner till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Göran Stjernberg
  • Laddar…
Rickard.
Du måste dra om flexslangen så det inte stannar vatten i den, nu har du två vattenlås och då rinner det jättedåligt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Installerade ett liknande häromdagen. Rickard har helt rätt, räta ut slangen
 
  • Instruktionsbild som visar rätt och fel sätt att installera en vattenslang under ett handfat, inklusive att räta ut en böjd slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Du måste dra om flexslangen så det inte stannar vatten i den, nu har du två vattenlås och då rinner det jättedåligt.
Tack :) och med flexslangen så menar du den grå tjocka som går ner i golvet?
 
P Perplexus skrev:
Installerade ett liknande häromdagen. Rickard har helt rätt, räta ut slangen
Tusen tack!
 
Rickard.
Ja precis, du har säkert något anledning varför det är gjort som det är men det hade varit lättare och bättre om vattenlåset kunde vara rakt under eller till höger så det blir så kort som möjligt.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ja precis, du har säkert något anledning varför det är gjort som det är men det hade varit lättare och bättre om vattenlåset kunde vara rakt under eller till höger så det blir så kort som möjligt.
Håller med, borde gå att styra bort hela vattenlåset till höger och anpassa slangens längd istället.

För en quick fix gäller det dock att räta ut slangen

Undersida av diskbänk med synliga rör och en slang. En grön pil och streck markerar borttagning och justering av slangen för att undvika böjar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Hej alla igen. Jag kortade nu slangen men det hjälper inte. När jag stoppar ner slangen till ”golvröret”. Så sluter det tätt och vattnet rinner knappt alls. När jag lossar på slangen så att det kommer in luft rinner vattnet hur bra som helst. Några idéer?
 
  • Avloppssystem och rör under köksho diskbänk, med olika slangar anslutna. Grå slang som verkar stå för vattenavlopp och en vit slang som verkar höra till diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kanske har ett stopp längre ner ?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Jag är helt nollad på kunskap i detta bara så alla vet :).

Men om det är stop längre ner. Dvs i grunden där var röret fortsätter. Varför rinner vattnet ner bra när röret inte sluter mot golvet?
 
  • Ventil och två rör vid en vägg, där ett grått korrugerat rör och ett vitmålat metallrör går genom golvet, delvis täckta med någon form av tätande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
J johan.eriksson84 skrev:
Hej alla igen. Jag kortade nu slangen men det hjälper inte. När jag stoppar ner slangen till ”golvröret”. Så sluter det tätt och vattnet rinner knappt alls. När jag lossar på slangen så att det kommer in luft rinner vattnet hur bra som helst. Några idéer?
Avloppsslangen från diskmaskinen ska gå högre upp, åtminstone över botten på diskhon, för att minska risken att avloppsvatten rinner baklänges in i diskmaskinen (med åtföljande problem) när det är stopp i avloppet.

J johan.eriksson84 skrev:
Men om det är stop längre ner. Dvs i grunden där var röret fortsätter. Varför rinner vattnet ner bra när röret inte sluter mot golvet?
För då kan luften i avloppsröret komma upp i stället för att klämmas in mellan stoppet och det nya avloppsvattnet. När du har fyllt upp hela avloppsröret fram till stoppet så kommer du se att vattnet inte rinner undan längre.
 
  • Gilla
johan.eriksson84 och 2 till
  • Laddar…
Det kan också vara stopp i avluftningen
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
är det ett nymonterat avlopp eller har det fungerat tidigare ?
 
Claes Sörmland
En grafisk förklaring på varför nästan stopp längre ned i stammen ger denna effekt. Det rinner fint utan vattenlås men så fort ett vattenlås kopplas in blir det dåligt flöde:

Grafisk illustration jämförande vattenflöde i rör med och utan stopp, där det visas hur ett hinder påverkar vatten- och luftflödet, skapar dåligt flöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.