Hej!
På övervåningen i vårt radhus är planlösningen enligt bifogad bild (förutom att det är typ ett förråd där det står WC just nu, planen är att göra en liten wc där).

Tidigare har nog sovrum 3 inte funnits utan varit en öppen yta mot trappa och trappavsats och då har den inre hallen inte funnits utan dörrarna till sovrum 1 och 2 har suttit på den genomgående väggen.

Jag stör mig på den ”inre hallen” som tar yta från sovrum 2 som jag vill ha in i rummet men vill ändå ha tre sovrum med dörr från trappavsats/hall.

Kan någon komma på en bättre planlösning?

Håller tummarna att ni är listigare än jag! Clara

(Proportionerna är lite tokiga, sovrum 1 är lite större än sovrum 2.)
 
  • Handritad skiss av övervåning med tre sovrum, en trappavsats, en WC och en inre hall. Sovrum 1 och 2 delar vägg med hallen, medan sovrum 3 ligger mot trappavsatsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om det är just sovrum 2 som behöver vara större kan man ju ändra väggen mellan rum 1 och 3 i stället. Snedställda väggar med dörrar:
Skiss av husplan med sovrum 1, 2 och 3, trappavsats och WC markerade. Röd text och linjer markerar möjliga förändringar av väggar kring sovrum 1 och 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är den vågräta väggen bärande?
I så fall blir det ju mer komplicerat om man ändrar den.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är just sovrum 2 som behöver vara större kan man ju ändra väggen mellan rum 1 och 3 i stället. Snedställda väggar med dörrar:
[bild]
Är den vågräta väggen bärande?
I så fall blir det ju mer komplicerat om man ändrar den.
Tack för svar och tydlig ritning! Kan förtydliga att nej, inga bärande väggar på detta våningsplan så det underlättar ju iaf :)

Det finns ett par ventilationsrör (inbyggda förstås) som går i de inre hörnen i sovrum 2 så det finns knappt något vettigt hörn i rummet, delvis därför jag skulle vilja återta den lilla inre hallen i det rummet. Och den andra anledningen är att jag tycker att den inre hallen är dött utrymme som jag skulle vilja nyttja bättre om möjligt.

Sovrum 3 är annars det minsta rummet så vill helst inte ta utrymme därifrån heller, min önskan är ju att få dörrar till alla rum från en så liten golvyta/trappavsats som möjligt men det kanske inte är möjligt att få mindre än detta?
 
BirgitS
Du behöver en vägg i övre hallen som är mot sovrum 1 och det finns inte så många sätt att få till det utan det är nog ett val mellan sovrum 2 eller 3.

Blir sovrum 2 mer lättmöblerat om dörren dit in sätts i en snedställd vägg i stället för som nu?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver en vägg i övre hallen som är mot sovrum 1 och det finns inte så många sätt att få till det utan det är nog ett val mellan sovrum 2 eller 3.

Blir sovrum 2 mer lättmöblerat om dörren dit in sätts i en snedställd vägg i stället för som nu?
Nej tror tyvärr inte sovrum 2 blir lättare att möblera med snedställd vägg. Men som du pekar ut är det oundvikligt att det kommer behövas en vägg från sovrum 1 mot trappavsatsen för att kunna sätta en dörr där. Så enda sättet hade väl varit att förskjut väggen mellan sovrum 1 och 2 mot WC:n och på så sätt ha två dörrar bredvid varandra. Nackdelen då är bara att sovrum 2 blir mindre, vilket inte behövs.

Hoppades att någon skulle se någon mirakellösning men det kanske inte finns då 🙈😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.