Hej. Snabb fråga. Håller på att fixa lite rötskador och sätter upp ny förgrundad panel. Botten brädan sitter direkt mot vindpap. Har köpt akrylat som jag hade tänkt måla om huset med när jag var klar. Kommer det ruttna? Har fått tips om att det inte skulle vara ett problem samt även haft en fasadexpert här som sa att det skulle vara lungt med just akrylat. Har jag kastat 10lök i sjön? Saknas luftspalt?

Tacksam för svar...
 
  • Ny förgrundad panel står mot husets blå vägg med vindpap synligt ovanför fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elsparv
  • Laddar…
R
Du kan vara lugn det blir luft emellan då du har lockpanel, mängder av hus har det som du har självklart gör man luftning bakom vi helrenovering eller om man bygger nytt men om man byter enstaka brädor som du verkar göra så blir det bra som du gör..
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Bottenbrädan har ingen luftning och är utsatt för större risker för räta eftersom den ej kan torka inåt.
Så JA du bygger in samma problem igen eftersom du redan byter rötskadat virke.
 
Ludvig1987 Ludvig1987 skrev:
Hej. Snabb fråga. Håller på att fixa lite rötskador och sätter upp ny förgrundad panel. Botten brädan sitter direkt mot vindpap. Har köpt akrylat som jag hade tänkt måla om huset med när jag var klar. Kommer det ruttna? Har fått tips om att det inte skulle vara ett problem samt även haft en fasadexpert här som sa att det skulle vara lungt med just akrylat. Har jag kastat 10lök i sjön? Saknas luftspalt?

Tacksam för svar...
Ja.
Du skall ej måla en sådan fasad med akrylat.
Köpte själv en stuga från en sopa som målat med akrylat just på en sådan lockpanel, 10 år senare ruttnar ett 200 år gammalt hus. Bara att laga och renskrapa och måla med slam eller oljefärg.
Man bygger även nya hus precis så och målar med bra färg.
 
  • Gilla
Brake
  • Laddar…
Har själv ett 45 år gammalt hus med liknande konstruktion, har i och för sig bytt panel på två sidor av huset (satte då dit spikläkt, men den tredje i nordvästläge är original.
Målad med akrylat utan grundfärg - inga rötskador ännu.
 
haha5810 haha5810 skrev:
Har själv ett 45 år gammalt hus med liknande konstruktion, har i och för sig bytt panel på två sidor av huset (satte då dit spikläkt, men den tredje i nordvästläge är original.
Målad med akrylat utan grundfärg - inga rötskador ännu.
Der kommer som ett brev på posten.
 
G guggen skrev:
Der kommer som ett brev på posten.
Har sålt färgen och nu gjort färganalys och fått till mig att huset är målat 2 gånger sedan 80-talet, båda gånger med en täcklasyr. Enligt en färg butik är täcklasyren att föredra vid denna typ av konstruktion och kommer måla med det istället.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.