Hej! Jag och min sambo är i färd med att renovera en lägenhet och har kommit till momentet golv. Vi har lagt ett obehandlat furugolv som vi sedan slipat med fint papper och därefter lutat. Så långt är allting väl, golvet fick en ljus och lätt gråaktig nyans som vi var nöjda med. Därefter beslutade vi oss för att olja golvet med vitpigmenterad olja. Skakade och rörde om oljan väl innan applicering då vi hört en del om att pigmentet kan fastna i botten. Vi har kört två vändor men resultat lämnar en del att önska, den gråa tonen har istället blivit nästan rödaktig med inslag av grön/gul på de ljusa partierna.

Nyinstallerat furugolv med vitpigmenterad oljebehandling som fått en oönskad rödaktig och gulaktig ton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis synligt obehandlat furugolv och vitpaneled vägg i ett renoveringsprojekt, med fönster och tak i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har mer eller mindre lusläst varenda inlägg som finns och har så vitt vi förstår inte gjort något annorlunda. Kanske kan någon här svara på vad som kan ha gått snett och vad det finns för alternativ om vi vill åtgärda detta. Kan man förvänta sig att det grånar med tiden? Skulle såpa kunna vara ett alternativ som efterbehandling?

Resultatet vi var ute efter var snarare något i stil med följande: Obehandlat, slipat och lutat furugolv med en lätt gråaktig nyans nära vit stol och vit sockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket tacksam för hjälp!
 
Det är furens rödtonade kärna. Den kommer fram bättre vid oljning, (eller lackning för den delen). Tanken med vitpigmenten är att dämpa det.
Tror att det finns oljor med olika mkt färgpigment/toning. Ni kanske fått en med svag pigmentering,
Gissar att det går att lägga på flera ggr för att få mer pigmentering som tonar ner det röda. Ev kanske ni behöver en olja med kraftigare pigmentering.

Såpskurning med kallt vatten ger gråtonade golv. Tar bara lite längre tid.
 
...eller vänta ett år så skall ni att det ser bra ut. Oljar själv med med naturell olja på lutade golv och det är råguöt de första månaderna och fint ett år senare.
 
Tack för svar! Då låter vi det ligga som det är och kör några vändor med såpa och sedan rengöring med såpa efter behov.

Tveksam till pigmentet då vi köpte flera förpackningar (har oljat över 75kvm). Kanske är själva fabrikatet svagt i så fall, Herdins körde vi med den här gången. Vet inte om någon här kan uttala sig om deras oljor och resultatet av kombinationen lut och deras vitolja.
 
En fråga dock. Hur stor effekt har såpan på ett oljat respektive obehandlat golv?
 
Det är nog detsamma. Oljan "försvinner" efter ett tag och då är det såpan som står för skyddet. Så, på 1-3 års sikt går det på ett ut, bortsett från att lite pigment fortfarande finns kvar. På det sättet kan man säga att den pigmenterade oljan ger golvet ett utseende redan från start som påminner om såpskurat.

Såpan ger golvet med tiden en alltmer smutsavvisande yta.
 
För den som hamnar i en liknande sits så kan jag meddela att vi valde att luta om våra golv med Gammeldags vitpigmenterad lut. Det gjordes ovanpå den redan behandlade ytan men bet bra ändå. Golven gick verkligen åt det ljusare hållet. Efter 24 timmar slipade vi av golven med röd rondell (vi använde maskin pga många kvm). Därefter såpade vi golven med Herdins vitpigmenterade golvsåpa och efter ett par omgångar började golvet gå åt det hållet vi önskade.
Trägolv behandlat med vitpigmenterad lut som ger en ljusare finish, efter slipning och såpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mariaekstrand
  • Laddar…
Albin Martinsson Albin Martinsson skrev:
För den som hamnar i en liknande sits så kan jag meddela att vi valde att luta om våra golv med Gammeldags vitpigmenterad lut. Det gjordes ovanpå den redan behandlade ytan men bet bra ändå. Golven gick verkligen åt det ljusare hållet. Efter 24 timmar slipade vi av golven med röd rondell (vi använde maskin pga många kvm). Därefter såpade vi golven med Herdins vitpigmenterade golvsåpa och efter ett par omgångar började golvet gå åt det hållet vi önskade.
[bild]
Jag är i en liknande sits just nu, efter att vi lutat med ett lut utan både kalk och vitpigment så ser det nästan ut som tryckimpregnerat virke i färgen åt grön.
tolkar jag det rätt att ni lutade med vitpigmenterad lut direkt ovanpå det första lutet?
det är svårt att tyda en bild, men är slutresultatet ljusare/vitare än ett nyslipat golv?
Vi är ute efter ett nyslipat utseende, med så mycket träkänsla som möjligt.

tacksam för svar

Mvh
 
  • Gilla
Loppanleker
  • Laddar…
Hej! Vi behandlade golvet med vanligt lut och vitolja i hopp om att vitolja skulle göra golven ljusa. Det blev snarare grönaktigt och inte alls speciellt ljust.

När det inte fungerade lutade vi om golvet med vitpigmenterad lut och fick ganska så bra effekt direkt. Går säkert att testa på en liten yta för att få en känsla för hur det blir. Den här gången valde vi dock att såpa golven med vitpigmenterad såpa istället för oljan.

Golvet är dock relativt känsligt och fläckar och märken uppstår rätt så lätt. Om vi hade gjort det igen kanske någon hårdvaxolja eller liknande fungerar bättre. Blir ju helt klart dyrare men kanske lite mer hållbart.

Kan bifoga en bild när jag kommit hem.
 
Värt att nämna är att vi körde med Moelvens massiva furugolv.
 
P pfk skrev:
Jag är i en liknande sits just nu, efter att vi lutat med ett lut utan både kalk och vitpigment så ser det nästan ut som tryckimpregnerat virke i färgen åt grön.
tolkar jag det rätt att ni lutade med vitpigmenterad lut direkt ovanpå det första lutet?
det är svårt att tyda en bild, men är slutresultatet ljusare/vitare än ett nyslipat golv?
Vi är ute efter ett nyslipat utseende, med så mycket träkänsla som möjligt.

tacksam för svar

Mvh
Såhär i efterhand så blev golven helt perfekta! :D
 
Albin Martinsson Albin Martinsson skrev:
Golvet är dock relativt känsligt och fläckar och märken uppstår rätt så lätt.
Känsligheten försvinner med tiden och efter all såpning. Sedan får du successivt en skyddande yta. Jag har visserligen grangolv men jag har märkt att det är bättre att - de första åren - använda kallt vatten varannan gång och såpa varannan.
Numera såpar jag bara ett par tre gånger/året.
 
P pfk skrev:
Såhär i efterhand så blev golven helt perfekta! :D
Har du möjligtvis före- och efterbilder?

Det här är en fråga som rätt ofta kommer upp.

Jag har en misstanke om att de här metoderna behöver tid att utvecklas, precis som gulning av nytt trä håller på i >20 år. När man tänker på ett gammalt skurgolv så är det ju just gammalt och har då såpskurats många ggr under många år (typ 50-300 år). Så som det ser ut idag är inte hur det såg ut de första åren när det var nytt. Man bör också komma ihåg att de gamla skurgolven aldrig mött vare sig lut eller olja eller vax men däremot uv-strålning, fukt- och temperaturväxlingar, slitage, sopning samt såpskurning i 50-300 års tid för att få det utseende som vi känner.
 
Håller med om att många har så jädra bråttom att få till en viss utseende och dessutom förväntar sig att det behålls senare över tiden...

Trägolv som är oljad, lutat, såpad etc. utan någon plastlack över är något som hela tiden förändrar sig över tiden - får sina skavanker av livet, gulnar och blir ojämn slitage med olika 'kulörer' där man går mycket och ytor som inte används, hur solen lyser på dem (och inte lyser under tex. möbler) etc. - kort sagt ger golvet karaktär.

En smutsavvisande ytan på en skurgolv med karaktär är inget som fixas på några timmar utan vi pratar om generationers användning och regelbundet skurande i bra bit mot 3-siffrigt antal år och en typisk sak som man inte kan få till fortare genom att slänga mer pengar på det ;-)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Har du möjligtvis före- och efterbilder?

Det här är en fråga som rätt ofta kommer upp.

Jag har en misstanke om att de här metoderna behöver tid att utvecklas, precis som gulning av nytt trä håller på i >20 år. När man tänker på ett gammalt skurgolv så är det ju just gammalt och har då såpskurats många ggr under många år (typ 50-300 år). Så som det ser ut idag är inte hur det såg ut de första åren när det var nytt. Man bör också komma ihåg att de gamla skurgolven aldrig mött vare sig lut eller olja eller vax men däremot uv-strålning, fukt- och temperaturväxlingar, slitage, sopning samt såpskurning i 50-300 års tid för att få det utseende som vi känner.
Tyvärr inte till hans på denna dator.
Men golvet blev grönt och lila när vi lutade det vill jag minnas. Efter några dagar så vare sååå fint igen :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.