Kan rören se ut såhär eller måste man koppla på rören på befintligt hus i bakgrunden?
 
  • Två vita hus med svart tak. Ett litet platt tak på vänster sida och ett spetsigt tak på höger sida. Tät vegetation i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Rickard.
Jag tycker röret vid trallen ser lite tveksam ut vars vattnet hamnar men det är svårt att säga från bilden, annars så kan det absolut se ut såhär. Jag är lite av ett fan av "Mr flowout" och skulle nog använda sånna för att få ut vattnet på gräset men det går att tycka olika om och är kan vara överkurs. Marken runt om ser bra ut och plattan är hög så jag tror detta kommer funka fint .
 
R
M Mariell H skrev:
Kan rören se ut såhär eller måste man koppla på rören på befintligt hus i bakgrunden?
Stupröret vid altan är fel då vattnet åker ut på trallen och kommer att skvätta på panelen, sedan det till höger bör ledas längre ifrån grunden och det finns olika lösningar för det..

Sedan ser du ut att ligga vanligt hyvlat virke oskyddat under altanen som går in under huset eller ser jag fel?
 
Hade förlängt det vid trallen med vinklar så att det hamnar längre ned mot marken.
Ska den gamla betongtrappan vara kvar? Tas den bort hade jag dragit ned stupröret som på högersidan.
 
R Rejäl skrev:
sedan det till höger bör ledas längre ifrån grunden och det finns olika lösningar för det..
Borde inte frånlut på marken vara tillräckligt, det är ganska stor höjdskillnad och även gräsmattan ser ut att luta från huset. Men man kan ju gjuta en enkel ränna i betong så vattnet hamnar nere på gräsytan.
 
  • Gilla
Mariell H
  • Laddar…
R
A AndersS skrev:
Borde inte frånlut på marken vara tillräckligt, det är ganska stor höjdskillnad och även gräsmattan ser ut att luta från huset. Men man kan ju gjuta en enkel ränna i betong så vattnet hamnar nere på gräsytan.
Det vet man inte då vi inte vet hur grunden är dränerad..men man ska inte leda dagvatten in i dräneringen utan man bör leda dagvattnet ifrån dräneringen..
Ja ett rör ned till gräsmattan antingen ovan/under mark eller som du beskriver en betongränna är en bra idé om man önskar synliga anordningar..
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Har svårt att avgöra hur marken lutar eller om det är en synvilla, men utifrån bilden och hur tillbyggnaden ser ut att fått fyllas upp så ser hela ytan ut att luta kraftigt nedåt. Så är det så bör det inte vara några problem.
Men där kan kanske ts kan fylla på med hur det är med lutning och om det finns/hur dränering är gjord.
Har svårt att se om huset är tillbyggt eller om det är en fristående sidobyggnad.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag tycker röret vid trallen ser lite tveksam ut vars vattnet hamnar men det är svårt att säga från bilden, annars så kan det absolut se ut såhär. Jag är lite av ett fan av "Mr flowout" och skulle nog använda sånna för att få ut vattnet på gräset men det går att tycka olika om och är kan vara överkurs. Marken runt om ser bra ut och plattan är hög så jag tror detta kommer funka fint .
Hej
Tack för svar!
Det är impregnerat trä.
Vad bra!
Vad är MR flowout?
 
R Rejäl skrev:
Stupröret vid altan är fel då vattnet åker ut på trallen och kommer att skvätta på panelen, sedan det till höger bör ledas längre ifrån grunden och det finns olika lösningar för det..

Sedan ser du ut att ligga vanligt hyvlat virke oskyddat under altanen som går in under huset eller ser jag fel?
Hej
Det är impregnerat trä som ligger under.
Tack för att du noterade det!
Då tar vi upp det med vår snickare.
 
A AndersS skrev:
Har svårt att avgöra hur marken lutar eller om det är en synvilla, men utifrån bilden och hur tillbyggnaden ser ut att fått fyllas upp så ser hela ytan ut att luta kraftigt nedåt. Så är det så bör det inte vara några problem.
Men där kan kanske ts kan fylla på med hur det är med lutning och om det finns/hur dränering är gjord.
Har svårt att se om huset är tillbyggt eller om det är en fristående sidobyggnad.
Det är en sidobyggnad.
Vi hade ju velat bygga altan runt hela förrådet oxå.
 
Stupröret till vänster hade jag förlängt ned till marknivå. Sedan kan man som lite extra köpa en säck grovbetong och gjuta enkla "rännor" till båda stuprören så vattnet hamnar ute i gräsytan. Om det är en sluttning så är det tveksamt om det finns en dränering med den höjden på sockel och fyll.
 
  • Gilla
Mariell H
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.