Vår tomt är upphöjd och avgränsas med en gammal "stenmur/grund". Jag skulle vilja plantera växter/buskar/häck precis innanför staketet som skapar en inramning till trädgården. Som det är nu är det ett staket och inte så mycket växter, på ett ställe har vi dock gamla syrenbuskar som stått länge.

Min fråga och fundering är;
Jag har blivit varnad från att plantera växter nära staketet eftersom rötterna till de nya växterna skulle kunna förstöra stenmuren. Muren är grunden till hela tomten så det är centralt att den inte skadas.

1. Stämmer det att rötter kan förstöra muren/grunden?
2. Isåfall, finns det några växter och isåfall vilka skulle funka som inte förstör? På stället som vi redan har syren så ser jag inga skador på muren. Stilen jag vill ha är något som passar till klassiskt 1920-tals hus. Inga barrväxter, tujor och liknande. Typ syren eller kanske någon enkel häck med grönt.
 
  • Upphöjd tomt avgränsad med en stenmur och ett trästaket ovanpå. Växer några växter vid murens bas. Spretig ödslig mur utan tätschad beväxning ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du konstaterar så har dina syrener idag inte förstört muren. Det finns också idag avlade syrener som inte sprider sig så lätt med rötter. Titta även tex på dvärgsyren. Andra traditionella buskar som fanns i dessa 1920 tals områden är ex fläder, doftschersmin, häggmispel, rosor och olika spireor. Kanske en blandning av lite olika längs muren?
 
Visst kan rötter förstöra stenmurar men att den står emot syrenen tyder på att muren är välgjord och klarar sig bra.

Nu säger du inte vilken zon du bor i men det finns mycket fint som skulle passa in i den miljön. Jag är förtjust i klippta gröna häckar och tipsar om måbär. Frisk och enkel häckväxt. Behöver klippas ordentligt på våren och putsas ett par gånger till om man vill ha den helt stram.

Annars kan man tänka sig spireor eller varför inte Spinossima rosor. Sorten Valdermarsvik är gammal och mycket vacker som friväxane häck.
 
Min rekommendation är att du undviker tujor. De har hemska rötter.

I övrigt instämmer jag vad gäller fläder och jasmin, de andra har jag inte direkt någon erfarenhet av.
 
G
K Klass0n skrev:
Min rekommendation är att du undviker tujor. De har hemska rötter.

I övrigt instämmer jag vad gäller fläder och jasmin, de andra har jag inte direkt någon erfarenhet av.
Jag antar du menar schersmin.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Jag antar du menar schersmin.
Helt rätt men hade inte koll på att det stavas så!
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Okej det låter som ingen avråder från att börja plantera då. Vad är det värsta som kan hända? Om det mot förmodan skulle börja skada muren på sikt, så kan man gräva upp växterna och på så sätt göra att det inte blir värre?
 
K Klass0n skrev:
Helt rätt men hade inte koll på att det stavas så!
Schersmin och jasmin är olika växter. Schersmin klarar den svenska vintern bättre än jasmin och det är därför troligare att det är den som växer i trädgården. Vinterjasmin går dock bra i delar av Sverige med.
 
Jag skulle i kanten sätta en enkel måbärshäck eller liguster som hålls klippt. En bit innanför den skulle jag sätta en lite oregelbunden rad av buskar som blommar vid olika tider. På det viset får jag både en snygg inramning och en omväxlande färgpalett. Framför allt skulle det ge ett säkerhetsavstånd mellan mur och de stora buskarnas rötter! Att syrenrötter kan bryta sönder en mur har jag sett exempel på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.