Jag är mitt i att renovera hallen i vår lägenhet och efter att ha rivit upp det både fula och dåligt lagda klinkergolvet och slipat bort limrestesterna står det klart för oss att vi måste flytspackla för betongen är grymt ojämn. Det skiljer sig 4mm från lägsta till högsta punkt. Vi har inte supermycket marginal om vi vill ha det någorlunda jämnt med resten av lägenheten och att bygga på 5mm med spackel gör det svårt att få in ett golv ovanpå. Vilka alternativ på flytspackel bygger på minst? Jag har hittat något där 3mm är lägst, finns det något bättre alternativ?
 
Ardex K14 0-3mm vill jag mena, är som lortigt vatten.

Edit: verkar ha utgått så det är K15 0-10mm
 
  • Gilla
Lghfixare
  • Laddar…
Vad ska du lägga ovanpå?
 
Tack för ditt svar! Det är en pågående diskussion med min fru kring vilket golv det blir. Jag vill lägga klinkers, min fru vill ha trägolv eller vinylgolv i trä utförande. Så det lutar åt vinylgolvet.
 
Med vinylgolv måste det bli väldigt, väldigt jämnt, eljest går det åt skogen kan jag säga. Och förstagångsflytspacklaren får ligga i för att få till det.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Med vinylgolv måste det bli väldigt, väldigt jämnt, eljest går det åt skogen kan jag säga. Och förstagångsflytspacklaren får ligga i för att få till det.
Dina ord var profetiska. Jag har fått lägga på extra flytspackel i efterhand samt slipat ner en del kullar för att det ska bli någorlunda jämt. Nu har vi beställt golvet och det blir ett vinylklick. Hur känsliga brukar de vara för smärre ojämnheter?
 
BirgitS
L Lghfixare skrev:
Hur känsliga brukar de vara för smärre ojämnheter?
Det brukar stå i golvens läggningsinstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.