chessen skrev:
Mspnse,

Några frågor till, Vad valde ni för kök hos HTH och vad fanns det för kakel och klinker att välja på?(hur dyrt fick man välja på standard)

Har du några bilder så skulle det vara kul att se dessa :)
Vet inte om du missförstod men vi har inte börjat bygga än. Vi har inte kommit alls långt, utan har precis beslutat oss för vilket hus vi vill bygga på vår tomt.. Vi har inte ens skrivit på något kontrakt med Myresjöhus än, men vi ska dit nästa vecka..
Så det här med köket kan jag inte svara på i dagsläget, så det får jag återkomma med. :)

/Mahlin
 
mspnse,

Oj då,läste lite för dåligt kanske :)
 
chessen skrev:
mspnse,

Oj då,läste lite för dåligt kanske :)
Det är ingen fara.. :)
Var ska ni bygga? Vad har ni mer för alternativa husmodeller på lut?

/mspnse
 
Vi bygger i Ljusdal,Hälsingland.

Har kollat på många husleverantörer och hittat hus hos många som vi gillar,sen får vi se vilket det blir till slut
 
I vårt fall så ingick golvvärme, platta, ryggåstak, alla sneda och höga fönster... så som det såg ut på bilderna. Dom sa aldrig att det var tillval utan sa bara att såhär ser huset ut i standard...

Kaminen ingick ju inte men vi valde en Contura C 580 och den kostar oss 39.750 kr.
Vi har valt ett garage istället med förråd 163.000 kr.

Sedan med alla våra tillval som rostfria vitvaror, tvättmaskin, torktumlare och integrerad diskmaskin (enligt exklusive paketet), fläktkåpa, vägghängda wc stolar, ytterdörr med 3 fönster i, valt lister och fönsterbrädor i ek. Plus att vi i det lilla allrummet har bytt ut fönstrerna till ett högt och en balkongdörr. Sedan gjorde vi det "stora" badrummet större och valde till höga fönster där också.

Fast det är klart att när vi va inne för att skriva på den slutgiltiga beställning så blev det att man la till fler grejjer som man inte hade tänkt på riktigt... Iaf inte vi... Som att vi ville ha 2 garderober i alla mindre sovrummen. Sedan ville vi inte ha duschkabin och handfat och badrumsmöbler som ingick utan har valt andra (i deras sortiment). Garderober i tvättstugan. Elport till garage. Klinkers i kök och hall.

Men till slut så hamnade vi på 2,600,000 kr lite drygt...

Sedan tillkommer ju tomt alla anslutningar och så...

Men jag tycker att det känns ok...

Så i Juni börjas det och till jul kanske vi kan flytta in!! :p
 
Enligt vår säljare är ryggåstak och höga fönster tillval. Jag frågade om de någonsin sålt ett Tenor utan ryggåstak, vilket de inte hade gjort. Tror slutpriset blir det samma...

Jag är lite nyfiken på vad ni fick betala extra för fläktkåpan, har för mig att den var ganska dyr.
Var drar ni gränsen för parkett/klinker mellan vardagsrum och kök, vi vill också ha klinker i köket men hittar ingen naturlig gräns. Fick ni betala extra för klinkers i kök eller är det samma pris som för parkett?

Kul att få flytta in till jul, för oss drar bygget igång tidigast i September så vår inflyttning blir nog i Februari/Mars.
 
Vi har dragit våran gräns precis efter sista skåpet i längan och sedan precis framför kyl, frys. Från hallen och in i kök har vi dragit kanten mellan dom innersta delarna av ingången... Hm känns som jag kanske beskriver lite krångligt... :confused: jag skulle kunna maila ritningen till dig om du vill... min email är:
mien(snabel-a)mejlar.nu

För fläktkåpan betalar vi 6100 den heter LC 46952 90cm

Ska ni göra några ändringar i huset?? Flytta väggar eller ändra om och så?

/Mien
 
Mien Ömar,

Vad fick ni betala för vägghända wc,ytterdörren och lister i ek?

//Chessen
 
mspnse skrev:
Hej,
Nu har vi äntligen bestämt oss för vilket hus vi ska bygga, det blir ett Tenor.
Tillval vi kalkylerar med är ryggås, stora fönster, golvvärme, braskamin, rostfria vitvaror, hörnbadkar, kraftigare flvp (Nibe 310->360) och carport. Vi hamnade på drygt 2,1 mkr, ska bygga utanför Linköping.
HarGer- Vi tar tacksamt emot tips om ni har några att dela med er av.

Självklart. Hör bara av er till oss så kan ni fråga så mycket ni vill. Vi flyttade in i torsdags och är mycket, mycket nöjda med huset!
 
mspnse skrev:
Vet inte om du missförstod men vi har inte börjat bygga än. Vi har inte kommit alls långt, utan har precis beslutat oss för vilket hus vi vill bygga på vår tomt.. Vi har inte ens skrivit på något kontrakt med Myresjöhus än, men vi ska dit nästa vecka..
Så det här med köket kan jag inte svara på i dagsläget, så det får jag återkomma med. :)

/Mahlin
Hur har det gått för er? Jättenyfiken :)

Själv håller vi på att bli tokiga,kan inte riktigt bestämma vilket hus vi vill ha,men det blir kanske bättre bara man har träffat en säljare

//Anette
 
chessen skrev:
Hur har det gått för er? Jättenyfiken :)

Själv håller vi på att bli tokiga,kan inte riktigt bestämma vilket hus vi vill ha,men det blir kanske bättre bara man har träffat en säljare

//Anette
Vi har varit hos Myresjöhus ännu en gång för att få svar på alla frågor vi kommit på. Har oxå bokat en visning av ett Tenor-hus här i närheten, måste titta och känna efter än en gång på alla utrymmen, samt höra med dom som bor där om de har några tips/saker vi ska tänka på.
Därefter ska vi kontakta Myresjöhus för ett möte där vi tänkt påbörja kontraktet.. så visst går det framåt :D

Mycket kommer falla på plats när ni väl besöker de olika husbolagen och kalkylerna trillar in en efter en. Men visst är det förvirrande/frustrerande med alla husritningar man har i skallen. Jag vet att jag ändrade mig hela tiden.. ena stunden kändes Eksjöhuset perfekt och dissade alla andra vi hade tankar på.. Sen nästa stund var det Myresjöhus och då dissade jag Eksjö osv... Det känns skönt nu att vi äntligen bestämt oss faktiskt!
Fast samtidigt kommer nästa beslut.. hur vi ska inreda.. vilka köksluckor? Fläktkåpa el vanlig fläkt? Klinker i kök? Isolerade innerväggar? Vitlaserlad panel i åstaket el slätt vitt? Ja listan kan göras hur lång som helst..... så vi kommer nog känna oss tokiga ett bra tag till :confused:
Men samtidigt är det ju en enormt rolig process som vi säkert kommer minnas länge framöver, så egentligen ska man nog passa på att njuta lite av situationen oxå. Det är inte många gånger i livet man bygger nytt hus!!

Lycka till med era val.. ;)

/Mahlin
 
Hej,

Vi har också varit inne på ett Tenor och har varit hos Myresjöhus och fått en första offert. Jfrt med de priser man ser är verkar vårat dock vara väldigt dyrt. Dock är tomten lite udda så jag antar att schaktarbetet är dyrare än i normala fall. Tomten lutar så det blir en förhöjd grund på ena långsidan där det kommer byggas ett förråd. Priset som sades för huset var då ~2,4 miljoner utan några andra egentliga tillval vilket ju känns lite sådär om man jämför med de priser som folk har fått här annars. Och sedan tillkommer tomt och anslutningar. Själva schaktningen går på 520000. Vad har ni andra fått betala för det? Antar att det inte borde bli speciellt mycket om man har en "normal" rätt plan tomt.

mvh
Erik
 
Hej,

I vår offert är schaktningen inbakad i entrepenaden, antar att priset bygger på nån form av schablon. Däremot bad vi vår säljare att lägga in 100 000 :- som oförutsedda kostnader, exempelvis extra fyllnadsmaterial osv. Vår tomt ligger på en åker och är helt plan, vilket förhoppningsvis betyder billigare markarbete (bara att hålla tummarna!!).

/Magnus
 
Vi fick våran kostnad för grunden+fyll under, till 125 000:- Vi kunde också välja på löpande kostnader men max 150 000:- då.
Vi valde en fast kostnad. Hoppas det är rätt.

Området består av ordentligt berg.
 
Hej Herger
Får jag fråga denna frågan.
Hur mycket betalade ni för bygg ström efter huset är färdigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.