Hej! Vi är nyblivna ägare till ett torp där taket läcker och behöver bytas. Det är ett åstak med inredd vind. Det såklart i sämre skick än vi trott och det är hål i spånt och papp på minst två ställen. De direkta läckorna sitter ovanför kattvindar ungefär mitt på långsidan på båda sidor om takfallet. Finns inga inspektionluckor till kattvinden men där är med all säkerhet vått. Och det har det nog varit ett längre tag så skick på hanbjälkar och hammarband vid läckorna är okänt.

Vi har kontakt med två (konventionella) byggare.

Den ena kan påbörja jobbet om någon vecka(nu innan semestern) men vill då lägga nytt tak direkt och låta det som är vått torka under semestern och isolera senare ifrån luckor i den lilla kattvinden (om man kommer åt??)

Den andra kan komma efter semestern. Han förslår att man nu i dagarna tar bort lite pannor och den ruttna delen av spånten och inspekterar skador, sen täcker med presenning under 2 månader fram till Augusti.

Jag lutar åt alt 2 men undrar om de kommer kunna täcka in talet på ett bra sätt. Byggare 2 är också ca 25% billigare sett till offerterna. Hjälp! Hur skulle ni göra?

Vidare är frågan om takkonstruktionen. Helst skulle jag vilja lägga träfiber, då kan man skippa luftspalt om det inte finns plats för detta vad jag förstår? Men isf behöver man diffusionsöppen duk? Och den verkar inte godkänd av Vittinge där vi ska köpa pannorna. Ingen av byggarna verkar vara byggnadsvårdsproffs utan konventionella byggare men de har goda vitsord från grannar båda två.

Idag ligger, vad det verkar, kutterspån på bjälklagets golv och glasull som isolering ovan paralelltaket. Huset är ett sommarhus och kommer antingen vara kallställt eller ha underhållsvärme vintertid. Uppvärmd med vedspis och el-element.

Till frågorna:

1) Täcka med presenning över sommaren och ha mer tid för avväganden och inköp av hygroskopiskt material eller påbörja takebytet direkt och skynda innan de går på semester om 3,5 v och torka/isolera sedan men då förmodligen med tät takduk då detta var vad byggaren kunde få tag på snabbt.


2) Hur göra takkonstruktionen? Måste man ha luftspalt om det inte finns idag? Vilka material bör vi använda och vad är för/nackdelar med dessa?

Stort tack på förhand!!
 
  • Tak med tegeldäckning på ett rött torp, visar ett område med mossbeväxt och potentiellt skadat tak ovanför kattvindarna mitt på långsidan, markerat med en blå cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött torp med läckande åstak belägen på en grönskande tomt, omgiven av träd och blommor, under en mulen himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött torp med trappa på utsidan, mörkt tak och en genomskinlig dörr på övervåningen. Ett blått märke indikerar en läcka i taket. Träd och gårdsbyggnader syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavsett metod skulle jag undvika att skynda så att man kan tänka i lugn och ro.

Dessutom funderar jag på offerternas upplägg, för detta är ju mycket svårbedömt vad det kostar.

Att pannorna sjunktit ned låter en förmoda att det är rätt mycket hål bakom.

Jag skulle nog betala för att inspektera men sedan köra en offertrunda när omfattningen är tydlig eller köra takbytet som fast pris och resten på löpande räkning eller så...
 
Jag skulle överväga att använda oljeboard som undertak, (läktat ovanpå befintligt brädtak). Då är det en fuktöppen konstruktion där det går att isolera utan luftspalt mot taket.

Och som tidigare talare - jäkta inte.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
N nb. skrev:
Oavsett metod skulle jag undvika att skynda så att man kan tänka i lugn och ro.

Dessutom funderar jag på offerternas upplägg, för detta är ju mycket svårbedömt vad det kostar.

Att pannorna sjunktit ned låter en förmoda att det är rätt mycket hål bakom.

Jag skulle nog betala för att inspektera men sedan köra en offertrunda när omfattningen är tydlig eller köra takbytet som fast pris och resten på löpande räkning eller så...
Tack för ditt svar! Det var också det svar jag ville ha :) att vi inte skyndar fram ett takbyte utan temporärt hindrar vatten att ta sig in i konstruktionen medan man inspekterar och gör research.

Offerterna jag bett om gäller själva takbytet så får evt lagningar av högben/hammarband el annat (fingers crossed) gå på löpande. Var det så du menade?
 
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
Jag tycker det ser lättåtkomligt och enkelt ut, inte funderat på att laga taket själv på semestern?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Jag skulle överväga att använda oljeboard som undertak, (läktat ovanpå befintligt brädtak). Då är det en fuktöppen konstruktion där det går att isolera utan luftspalt mot taket.

Och som tidigare talare - jäkta inte.
Tack Oldboy! Skönt att ni säger att inte jäkta.

Jag ska göra lite research på oljehärdad board!

Vi kommer ta bort brädtaket helt tror jag då vi gissar det är ruttet på flera ställen. Så det blir ny spånt. Jag hade tänkt träfiberskivor och diff.öppen duk eftersom jag gissar att det inte finns ngn luftspalt och jag vill helt inte öka takets höjd.

Byggaren avråder från diffusionsöppen duk. Säger att det inte håller tätt. Han vill lägga vanlig tät papp och lägga tunnare isolering för att kunna bygga luftspalten neråt i taket. Är det någon som har hågen tanke om detta?
 
Drömminge Drömminge skrev:
Tack för ditt svar! Det var också det svar jag ville ha :) att vi inte skyndar fram ett takbyte utan temporärt hindrar vatten att ta sig in i konstruktionen medan man inspekterar och gör research.

Offerterna jag bett om gäller själva takbytet så får evt lagningar av högben/hammarband el annat (fingers crossed) gå på löpande. Var det så du menade?
Ja, precis. Men även råsponten skulle kunna vara löpande, så att entreprenören inte behöver planera för överraskningar.
 
Drömminge Drömminge skrev:
Byggaren avråder från diffusionsöppen duk. Säger att det inte håller tätt. Han vill lägga vanlig tät papp och lägga tunnare isolering för att kunna bygga luftspalten neråt i taket. Är det någon som har hågen tanke om detta?
Den traditionella lösningen som byggaren föreslår har ju visat att den fungerar i ca 100 år. Att bygga med fuktöppen duk utan luftspalt är nytt och obeprövat, dvs den lösningen har inte funnits i >40 år så det finns ingen som vet om den fungerar över tid, och/eller hur bra/dåligt den fungerar. Personligen är jag så tveksam till att metoden fungerar så jag skulle aldrig bygga tak utan luftspalt. Vill minnas ngn studie där lösningen föreföll kunna fungera på södersidan av taket men inte norrsidan. Kommer tyvärr inte ihåg var jag sett den.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker det ser lättåtkomligt och enkelt ut, inte funderat på att laga taket själv på semestern?
Hej! Jo jag har tänkt tanken men är lite för ovan vid den typen av jobb för att klara det på semestern med barn och familj osv. Kommer lägga om taket på boden, känns lite mer överkomligt.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Den traditionella lösningen som byggaren föreslår har ju visat att den fungerar i ca 100 år. Att bygga med fuktöppen duk utan luftspalt är nytt och obeprövat, dvs den lösningen har inte funnits i >40 år så det finns ingen som vet om den fungerar över tid, och/eller hur bra/dåligt den fungerar. Personligen är jag så tveksam till att metoden fungerar så jag skulle aldrig bygga tak utan luftspalt. Vill minnas ngn studie där lösningen föreföll kunna fungera på södersidan av taket men inte norrsidan. Kommer tyvärr inte ihåg var jag sett den.
Ja, det är en bra poäng! Verkligen tänkvärt. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.