Hej!

Tror jag har kläm på reglerna nu, men bara så jag fattat rätt så drar jag upp ämnet ännu en gång (sorry!) - Jag tänkte lösa väggskonstruktionerna i mitt badrum som följer:

Oorganiska skivor i yttervägg samt i duschen, vanlig dubbelgips (ej våtrumsgips) på övriga ytor. Jag använder glasroc's glasfibergips som oorganisk material i tjocklek 12,5mm för att stämma med övriga gipsskivor. De väggar som får glasroc skivor reglar jag upp till cc 300mm och använder "enkelgips" på hela ytan. Där det blir dubbelgips behåller jag nuvarande regling på mellan cc450 - cc 600.

Jag använder sedan ett komplett våtrumssystem med ånggenomgångsmotstånd på över 1 milj s/m (enhet?) och klarar mig då utan en "våtrumsbesiktning" eller vad det nu kallades.

Har jag fattat detta rätt, har jag ett godkänt badrum då, sålänge det är klart innan den 1/7??

Med denna lösning så får jag då vanlig gips på ena väggen som badkaret kommer stå emot.. men jag tänkte som så att väggarna i anslutning till ett badkar inte utsätts för "ständig" vattenbejutning iom att det är främst stänk o dyl, duschar gör vi i duschen =) Det är heller ingen ångspärr bakom de "vanliga" skivorna

Frågan är egentligen ämnad till Jon_h då han rekommenderat liknande lösning i sin FAQ.. vill bara ha ett OK från nån som kan innan jag handlar skivor..

Anledningen till denna konstruktion är naturligtvis för att jag är snål (kanske dumsnål) men jag sparar in rätt mycket på detta...

MVH: Marcus
 
Jag tycker att det är vettigt att bygga så, vilket du ju anade.. Men kan du inte köra Glasroc även bakom badkaret då? Det är ju inga problem att gå över från den ena skivan till den andra mitt på en vägg. Fast du får ju förstås regla tätare på hela den väggen i så fall. Om inte blandaren ska sitta på den väggen, eller det behövs andra håltagningar, så bedömer jag det i och för sig som helt riskfritt att använda kartonggips även där.
 
jon_h skrev:
Jag tycker att det är vettigt att bygga så, vilket du ju anade.. Men kan du inte köra Glasroc även bakom badkaret då? Det är ju inga problem att gå över från den ena skivan till den andra mitt på en vägg. Fast du får ju förstås regla tätare på hela den väggen i så fall. Om inte blandaren ska sitta på den väggen, eller det behövs andra håltagningar, så bedömer jag det i och för sig som helt riskfritt att använda kartonggips även där.
Det är just det som är grejen, i väggen mot badkaret går det inkommande vatten och en jäkla massa rör så uppregling blir svårt (alltså inkommande till huset, ej badrummet)... badkaret skall även kaklas in i en nisch så genomföringen för vatten & el (bubbelkar) ligger i "skyddad" miljö.. det ev vatten som skulle bejuta denna vägg under badkaret är väl det som läcker in under mjukfogen/kaklet, varför jag bedömmer det som onödigt med glasroc även här... inga genomföringar ovan karet mao...

MVH: Marcus

EDIT: Bara för att förtydliga, det gäller alltså detta badrum:

forslag34.jpg
 
Snygg modell! Speciellt skuggor och ljus, Vilket prg?

//Patrik
 
ateist75 skrev:
Snygg modell! Speciellt skuggor och ljus, Vilket prg?

//Patrik
Hafa roomdesigner (room328)

//Mac
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.