Hej

Jag har skaffat en ovanmarkpool:
https://www.exittoys.se/exit-black-leather-pool-o488x122cm-med-filterpump-svart-30-22-16-20

Nu när jag fått i gång allt så började jag fundera på hur jag ska göra i höst.

Jag vill inte plocka ner den utan ha den stående över vintern.
Har sökt runt lite och fått ner en lista på vad man ska göra men jag har några följdfrågor jag behöver hjälp med ifall någon vänlig själ har möjlighet.

Jag har sett lite varianter på det här men så här förstår jag det:
  • Chockbehandling - Chocka poolen med klor för att döda bakterier och alger.

  • Sänk vattennivån - Sänk vattennivån till cirka 10-15 cm under inloppsmunstyckena och skimmeröppningarna.
    • Ska jag tolka det som att det är under inloppet eller är det utloppet?
      • Är det utloppet som avses så kommer poolen vara tämligen tömd (säkert tillräckligt med vatten för att den inte ska röra sig under vintern dock)

  • Töm utrustningen - Töm filter, pump och eventuell värmare och förvara dem på ett frostfritt ställe.

  • Tillsätt vinterkemikalier - Använd kemikalier som förhindrar algtillväxt och håller vattnet klart under vintern.
    • Har sett att det finns att köpa på hornbach

  • Täcka poolen - Använd ett vinterskyddstäcke och se till att det är ordentligt fastsatt.
    • Har någon ett förslag på ett bra vinterskydd till en så stor pool?
      • Jag funderade på att först ta över ett skydd och sen en presenning också.

  • Övrigt:
    • Jag har sett att vissa blåser upp en kudde och lägger i, något jag bör göra också?
    • Har också sett att man lägger i typ fendrar eller läskflaskor för att motverka att isen trycker mot sidorna. Är även detta något jag bör titta på?

Finns det något mer jag bör tänka på som jag har missat?


Tack på förhand!
 
  • Gilla
KHW och 1 till
  • Laddar…
H Hedgehog_in_hat skrev:
Hej

Jag har skaffat en ovanmarkpool:
[länk]

Nu när jag fått i gång allt så började jag fundera på hur jag ska göra i höst.

Jag vill inte plocka ner den utan ha den stående över vintern.
Har sökt runt lite och fått ner en lista på vad man ska göra men jag har några följdfrågor jag behöver hjälp med ifall någon vänlig själ har möjlighet.

Jag har sett lite varianter på det här men så här förstår jag det:
  • Chockbehandling - Chocka poolen med klor för att döda bakterier och alger.

  • Sänk vattennivån- Sänk vattennivån till cirka 10-15 cm under inloppsmunstyckena och skimmeröppningarna.
    • Ska jag tolka det som att det är under inloppet eller är det utloppet?
      • Är det utloppet som avses så kommer poolen vara tämligen tömd (säkert tillräckligt med vatten för att den inte ska röra sig under vintern dock)

  • Töm utrustningen - Töm filter, pump och eventuell värmare och förvara dem på ett frostfritt ställe.

  • Tillsätt vinterkemikalier- Använd kemikalier som förhindrar algtillväxt och håller vattnet klart under vintern.
    • Har sett att det finns att köpa på hornbach

  • Täcka poolen- Använd ett vinterskyddstäcke och se till att det är ordentligt fastsatt.
    • Har någon ett förslag på ett bra vinterskydd till en så stor pool?
      • Jag funderade på att först ta över ett skydd och sen en presenning också.

  • Övrigt:
    • Jag har sett att vissa blåser upp en kudde och lägger i, något jag bör göra också?
    • Har också sett att man lägger i typ fendrar eller läskflaskor för att motverka att isen trycker mot sidorna. Är även detta något jag bör titta på?

Finns det något mer jag bör tänka på som jag har missat?

Tack på förhand!
Ja den kan stå kvar som den är men linern kan skadas när istiden har tagit över.
Vi har haft en liknande men vi monterade ner den pga "risken" för sprängning av linern (enl. säljaren)
Allt arbete före och efter den var klar för säsongen var avgörande för att vi installerade en pool från JF fritid.
Ett mycket bra beslut till en lite högre kostnad, men vi "slipper" allt arbete som den andra krävde.
(ned och uppmontering)
 
Hej!

jag plockar inte ner min, inte de jag känner heller.
Köper vinterpluggar för in och utlopp och låter vattennivå ligga en 5-10cm under överkant.

Så kör vi med pump och rening / puckar tills det är kanske runt +8°. Sen i med pluggarna, kollar över PH och värden så de är okej, i med en extra veckoklor puck i flytande doseringsbehållare och låter den stå över vintern och sätter igång allt igen när vi är åter vid +8-10°.
Vi har inte haft problem något år alls med varken alger eller andra konstigheter
 
  • Gilla
Rapps och 2 till
  • Laddar…
Det bästa är att inte skaffa en pool alls.

Mvh,
En son som alltid fick dammsuga och vårstäda.
 
  • Haha
  • Gilla
Emanuel01 och 7 till
  • Laddar…
Haft en stålpool sedan 2010 vi har inte i några extra kemikalier vi vinterstänger poolen när tempen är under 12° och inte riskerar att dra upp mer heller. Inget klorslöseri, det händer ändå inget när vattnet är kallt. Sånna kemikalier du har i på hösten dödar inget eftersom det ändå inte finns något att döda sedan avgår klotet till atmosfären ändå. Det kommer inte finnas något kvar till våren i alla fall. Utan pluggar u inloppet behöver du sänka vattnet under detta, jag siktar på 22-25 cm under inloppet, ändå blir nederbörden att fylla upp till typ inloppet. På våren är det vettigt att dra igång poolen innan det känns lockande att bada. Blir vattnet 12°eller varmare drar algerna igång. I år hade jag inte tid det var 15 grader i ytan och allt var tvätgrönt men misströsta inte, med ett sandfilteroch chockklor så blir det bra igen, i år tog det modiga 2 veckor innan det såg badbart ut.
 
  • Gilla
Rapps
  • Laddar…
H Hedgehog_in_hat skrev:
Hej

Jag har skaffat en ovanmarkpool:
[länk]

Nu när jag fått i gång allt så började jag fundera på hur jag ska göra i höst.

Jag vill inte plocka ner den utan ha den stående över vintern.
Har sökt runt lite och fått ner en lista på vad man ska göra men jag har några följdfrågor jag behöver hjälp med ifall någon vänlig själ har möjlighet.

Jag har sett lite varianter på det här men så här förstår jag det:
  • Chockbehandling - Chocka poolen med klor för att döda bakterier och alger.

  • Sänk vattennivån- Sänk vattennivån till cirka 10-15 cm under inloppsmunstyckena och skimmeröppningarna.
    • Ska jag tolka det som att det är under inloppet eller är det utloppet?
      • Är det utloppet som avses så kommer poolen vara tämligen tömd (säkert tillräckligt med vatten för att den inte ska röra sig under vintern dock)

  • Töm utrustningen - Töm filter, pump och eventuell värmare och förvara dem på ett frostfritt ställe.

  • Tillsätt vinterkemikalier- Använd kemikalier som förhindrar algtillväxt och håller vattnet klart under vintern.
    • Har sett att det finns att köpa på hornbach

  • Täcka poolen- Använd ett vinterskyddstäcke och se till att det är ordentligt fastsatt.
    • Har någon ett förslag på ett bra vinterskydd till en så stor pool?
      • Jag funderade på att först ta över ett skydd och sen en presenning också.

  • Övrigt:
    • Jag har sett att vissa blåser upp en kudde och lägger i, något jag bör göra också?
    • Har också sett att man lägger i typ fendrar eller läskflaskor för att motverka att isen trycker mot sidorna. Är även detta något jag bör titta på?

Finns det något mer jag bör tänka på som jag har missat?

Tack på förhand!
Ja just ja, du frågar om vintertäcke... alltså jag har en vanlig prissänkning från biltema, rätt smidigt att kunna håva ur höstlöven på våren men ja jag inser att det är meningslöst egentligen. Grannen har aldrig täckt sin pool. Hans tinar en vecka före min och vattnet är minst lika rent, men jag fortsätter att täcka. Står poolen så till att djur riskerar att hamna i den bör man vara noga med täckningen
 
  • Gilla
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
Ni som inte tömmer poolen, vilket klimatområde bor ni i? Jag tömmer och viker ihop allt... vill inte få en 10m3 isklump liksom...
 
Tack för svaret alla

Är det nån som slänger i kudde eller fendrar/vattenflaskor?
 
Hoppsan, det kommer en vinter! Denna tråd är en verklig uppmaning att tänka vad som komma skall.
 
När vi hade en liknande pool tömde jag och la undan den på vintern. Det tog inte lång tid varken att ta ner eller sätta ihop. Ingen risk för problem och minimalt arbete när det är dags att börja bada. Om man använder den leksaksfiltreringen som följer med, är det nog bara vettigt att byta ut vattnet en gång om året.
 
C Christer Bill skrev:
Ni som inte tömmer poolen, vilket klimatområde bor ni i? Jag tömmer och viker ihop allt... vill inte få en 10m3 isklump liksom...
Bor i Stockholmsområdet. Haft ovanmarkpool i > 30 år, fn 44m3. Har aldrig tömt poolen inför vintern, endast tömt slangar, filter och tagit in pumpen. Isklump ja men den tinar
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Ni som låter poolen stå ute med vatten under vintern, hur gör ni när ni drar igång på våren igen? Tömmer ni ut allt vatten och tvättar av i poolen och sen i med nytt vatten?
 
H Hedgehog_in_hat skrev:
Ni som låter poolen stå ute med vatten under vintern, hur gör ni när ni drar igång på våren igen? Tömmer ni ut allt vatten och tvättar av i poolen och sen i med nytt vatten
H Hedgehog_in_hat skrev:
Ni som låter poolen stå ute med vatten under vintern, hur gör ni när ni drar igång på våren igen? Tömmer ni ut allt vatten och tvättar av i poolen och sen i med nytt vatten?
Jag startar upp med klor och så vidare vid 8+ innan alg och mög blommar och rensar ut löv och sånt som blåst i.
 
H Hedgehog_in_hat skrev:
Ni som låter poolen stå ute med vatten under vintern, hur gör ni när ni drar igång på våren igen? Tömmer ni ut allt vatten och tvättar av i poolen och sen i med nytt vatten?
Jag tömmer inte ut allt vatten. Fyller bara på med nytt. Chockklorar, dammsuger, backspolar sandfilter, chocklorar igen om det behövs, väntar.. Brukar ta någon vecka eller två beroende hur skitit/varmt vattnet hunnit bli. Har aldrig täck poolen på vintern.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rapps och 1 till
  • Laddar…
H Hedgehog_in_hat skrev:
Tack för svaret alla

Är det nån som slänger i kudde eller fendrar/vattenflaskor?
Slängde i massor av flaskor med sand tidigare, Ja dunkar med, men det är helt onödigt. Där jag bor går isen bra mycket djupare än så. Har inte haft flaskor i på flera år, enda skillnaden är att det blir mindre jobb.
 
  • Gilla
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.