S Skooda skrev:
på min klippo finns det ingen oljeplugg, använder en sugpump.

[bild]
7
 
Du häller ut det i samma hål som du fyller på. Tippa den åt det håll som är närmast marken sett från oljelocket.
 
R Rolle85 skrev:
Du häller ut det i samma hål som du fyller på. Tippa den åt det håll som är närmast marken sett från oljelocket.
Det är dock viktigt att bensintanken är tom.

Fick lära mig det den hårda vägen när jag köpte en Klippo för många år sedan. Men det borde gälla alla gräsklippare.

När den var ny skulle jag byta olja och lade den åt sidan. Bensin rann in i avgasenheten. När jag startade den igen tog det eld.

Lämnade in den till auktoriserad verkstad och de bara skakade på huvudet.

Förmodligen inget allvarligt men jag lämnade in den ändå för klipparen var ny och detta var det första oljebytet jag skulle göra.

Numera kör jag tanken tom innan jag gör oljebyte.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
MultiMan
Jag använder fortfarande det Klippo-kit med en stor spruta och två adapterrör som man sticker ner i hålet för oljestickan. Mycket bättre och enklare än att hålla på med att luta maskinen.

Går att köpa valfri spruta som tål olja och en bit slang av rätt storlek för din maskin också om inte din ÅF skulle ha hemma. Eller tigga en större spolningsspruta på vårdcentralen, det funkar det också enligt mina tester. Använder den förvisso mest till att suga bromsvätska med.

Ser ut såhär:

Vit handhållen oljesug för gräsklippare med en stor spruta och två adapterrör, använd för att suga upp olja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild tagen från https://www.gräsklipparbutiken.se/sv/gb/oljesug
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Jag lutar vår Honda och ska göras så enligt manual, så kolla den (finns om du söker Klippomodell). Behöver inte tömma bensintanken.
Gör på samma sätt när knivarna tas bort för slipning, absolut enklaste sättet. Så att det inte går att luta en klippare stämmer inte alls, men får göras utifrån hur motor är monterad.
Klippo Comet hemma trycker jag ned handtaget på och lägger tyngd när den rengörs under för det fastnar gräs i kåpan.
 
A AndersS skrev:
Jag lutar vår Honda och ska göras så enligt manual, så kolla den (finns om du söker Klippomodell). Behöver inte tömma bensintanken.
Gör på samma sätt när knivarna tas bort för slipning, absolut enklaste sättet. Så att det inte går att luta en klippare stämmer inte alls, men får göras utifrån hur motor är monterad.
Klippo Comet hemma trycker jag ned handtaget på och lägger tyngd när den rengörs under för det fastnar gräs i kåpan.
Jag hade Honda. Jag ärvde en Klippo av min morfar med Briggs & Stratton men alla sade Honda när jag skulle köpa ny (dvs den som jag nämnde ovan).

Förra året köpte jag en ny Klippo, eller snarare Husqvarna. Samma robusta konstruktion fast orange numera. Men jag valde Honda-motorn fortfarande.

Och kommer tömma eller köra slut på bensinen innan olje byte.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Hondamotorn går fint att luta. Jag lutar hela maskinen och har uppsamlingskärlet under. Kan inte bli så mycket enklare. Inga problem med att bensin rinner till fel ställe. Normalt är det ju annars oljan som rinner till fel ställe när man tippar åt fel håll.

Ibland har jag använt spruta för att fylla på olja, men oftast använder jag 0,5liters burkar som jag fyllt i förväg med rätt mängd olja, från en större burk.
 
Att jag vänder en Klippo är utifrån rengöring och lite knivslipning, så det går knappast att undvika om man vill göra det enkelt.
Aldrig funderat på detta med bränslet, har aldrig haft de problemen som beskrivs och vänder utifrån hur den ska vändas.
Men det skiljer säkert på olika maskiners konstruktion.
 
Min erfarenhet, oavsett om man har B&S motor med bottenplugg eller Hondamotor, är att vippa klipparen åt det hållet som oljepåfyllningen är. För att inte det ska bli strul med bensinen i tanken så lägg ett rejäl kraftig bit plast över bensinpåfyllningslocket. Sedan är det att bara vippa klipparen försiktigt. För att få ut sista oljedropparbna så är det helt ok att vända klipparen upp och ner. Byter själv olja ett par gånger per sommar dvs minst var 50:e timma och har aldrig haft några problem med oljebyten eller att bensinen i tanken har hamnat fel. Samt - B&S motor vill ha rak 30 (mineral)olja medans Hondomotorn vill ha 10W-30 multigrade motorolja. Minsta krav som Honda kräver är API SJ och mineralbaserad. Själv kör jag Hondamotorn på Mobil 1000 X1 15W-40.

Oljeguide för Honda gräsklippare: http://www.oland4ever.eu/oljeguide-grasklippare-grasklipparolja.html

Btw, att lossa bottenpluggen och tappa ur oljan den vägen avråds ofta p gr av att godset består av aluminium och det är väldigt lätt att skada godset om man drar pluggen fel.
 
S sveaman skrev:
Det är dock viktigt att bensintanken är tom.

Fick lära mig det den hårda vägen när jag köpte en Klippo för många år sedan. Men det borde gälla alla gräsklippare.

När den var ny skulle jag byta olja och lade den åt sidan. Bensin rann in i avgasenheten. När jag startade den igen tog det eld.

Lämnade in den till auktoriserad verkstad och de bara skakade på huvudet.

Förmodligen inget allvarligt men jag lämnade in den ändå för klipparen var ny och detta var det första oljebytet jag skulle göra.

Numera kör jag tanken tom innan jag gör oljebyte.
Har nog servat 100 klippare på sättet ovan, någon bensin har aldrig runnit ut.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag använder fortfarande det Klippo-kit med en stor spruta och två adapterrör som man sticker ner i hålet för oljestickan. Mycket bättre och enklare än att hålla på med att luta maskinen.

Går att köpa valfri spruta som tål olja och en bit slang av rätt storlek för din maskin också om inte din ÅF skulle ha hemma. Eller tigga en större spolningsspruta på vårdcentralen, det funkar det också enligt mina tester. Använder den förvisso mest till att suga bromsvätska med.

Ser ut såhär:

[bild]

Bild tagen från [länk]
Jag har samma sug, funkar bra tycker jag!
 
B
R Rolle85 skrev:
Du häller ut det i samma hål som du fyller på. Tippa den åt det håll som är närmast marken sett från oljelocket.
Du tror inte TS är klar med oljebytet efter 8år 😉
 
Jag svarade Sveaman ovan dom skrev häromdagen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.