På måndag kommer betongbilen. Då gjuter vi grunden till mitt garage / verkstad på 80m2

Grunden består av 300mm kantelement.
Min plan är att jag tillsammans med några snickare som gjutit en del plattor, med vad jag anser vara gott resultat (dom är inte supererfarna inom just det området) ska gjuta och endast sloda ytan. Nu funderar jag på om jag ska hyra en golvvibrator (sloda) från cramo, hur är dom att jobba med? Eller ska vi endast sloda 3-4 gånger för hand?

Jag har även funderat på att hyra en helikopter, men varken jag eller snickarna har använt sån förrut… känns dumt att chansa, risken är för stor att sabba ytan.. Eller?

Gjutarfrossan smyger sig på.

Tilläggas bör att snickarna jag tar hjälp av är väldigt duktiga, jag har anlitat dom tidigare. Även jag har stor erfarenhet inom bygg och hantverk (dock ej med gjutning)

/Erik
 
  • Betonggrund med kantelement för ett garage/verkstad på 80m2, omgiven av träd och byggmaterial, redo för gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R
Handsloda är någ det rätta i ditt fall, dom vibrerande sloforna kräver lite erfarenhet så att man inte orsakar sjögång på plattan..
Skurning och glättning med maskin kräver också lite erfarenhet ifall man vill uppnå en finare yta..
 
  • Gilla
Jerkab
  • Laddar…
Tack för svar, lite det jag är rädd för… Hur många vändor kan jag räkna med att handsloda? Blir det jämnare yta ju fler vändor jag tar?
 
R
Nej det skulle jag inte påstå, jag själv soldar från två håll för att få det så jämt som möjligt.
Men det behöver vara utlagt jämt för det är ingett flytspackel vi pratar om som flyter ut jämt..
Vi lasergjuter vid utläggningen..
 
Ok, vi ska också använda oss utav laser för att få höjden så bra som möjligt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Min rekommendation är att slipa plattan. Den kommer inte bli tillräckligt slät med bara slodning om du kör med vanlig betong och inte Skb. Betong är lättarbetad när den är mjuk men ett helvete när den härdat
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Ja, slipa har jag funderat på. Men då blir ju nästa fundering om jag kanske ska köra med skb? För och nackdelar?
 
Skb har en förmåga att spricka mer. Till synliga golv brukar man inte rekommendera det
 
  • Gilla
Breimust
  • Laddar…
Tack 🙏 då utesluter jag det. Hur snart efter gjutningen kan man gå på och slipa plattan?
 
R
J Jerkab skrev:
Tack 🙏 då utesluter jag det. Hur snart efter gjutningen kan man gå på och slipa plattan?
Det vet jag inte exakt för det beror på så många faktorer, betongkvalitet, temperatur mm..
Men du behöver vattna i flera dagar efter gjutningen så hör på sommaren så jag skulle gissa efter 2-3 dagar..
 
Jo jag har räknat med att eftervattna. Det blir lagom att slipa veckan efter, alternativt när stommen är rest om betongen behöver brinna en längre tid. Om det nu visar sig att det behövs vill säga.
 
R
Fast det underlättar att slipa innan stomresningen så får man det finare runt insida väggar..
 
Ja så är det ju. Betongen bör vara ordentligt härdad för att slipas på en vecka iallafall kan jag tycka
 
J Jerkab skrev:
På måndag kommer betongbilen. Då gjuter vi grunden till mitt garage / verkstad på 80m2

Grunden består av 300mm kantelement.
Min plan är att jag tillsammans med några snickare som gjutit en del plattor, med vad jag anser vara gott resultat (dom är inte supererfarna inom just det området) ska gjuta och endast sloda ytan. Nu funderar jag på om jag ska hyra en golvvibrator (sloda) från cramo, hur är dom att jobba med? Eller ska vi endast sloda 3-4 gånger för hand?

Jag har även funderat på att hyra en helikopter, men varken jag eller snickarna har använt sån förrut… känns dumt att chansa, risken är för stor att sabba ytan.. Eller?

Gjutarfrossan smyger sig på.

Tilläggas bör att snickarna jag tar hjälp av är väldigt duktiga, jag har anlitat dom tidigare. Även jag har stor erfarenhet inom bygg och hantverk (dock ej med gjutning)

/Erik
El, vatten, avlopp, Golvvärme
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.