Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Har du stora problem med fukt ? Kolla med nån leverantör
Nej, inga problem egentligen i dagsläget. Upplever hela golvplattan som väldigt torr men har inga mätningar som styrker det.
Jag är bara nojig över att bygga in eventuella problem :)
 
Jag limmade 16 mm spårad EPS direkt på betongen. Vattenburen värme i 12 mm slang (LK-system).
Limmade klinker direkt på AL-plåten i tvättstugan (flyt-fall vid dusch/bad).
Svårt att mäta någon direkt ökad energiförbrukning. En källare behöver inte mycket värmeenergi för att hållas varm.
Att det krävs 250-300mm under källargolv är ren bullshit. Det kan göra nytta under en platta på mark som har nära till kall luft. 2 m under markytan så blir det aldrig kallt. Huset du bor i har redan skapat en värmekudde under som motverkar värmeförlust (värmeförlust är proportionellt mot skillnadstemperaturen över/under plattan).
 
  • Gilla
Beppisen
  • Laddar…
L largab skrev:
Jag limmade 16 mm spårad EPS direkt på betongen. Vattenburen värme i 12 mm slang (LK-system).
Limmade klinker direkt på AL-plåten i tvättstugan (flyt-fall vid dusch/bad).
Svårt att mäta någon direkt ökad energiförbrukning. En källare behöver inte mycket värmeenergi för att hållas varm.
Att det krävs 250-300mm under källargolv är ren bullshit. Det kan göra nytta under en platta på mark som har nära till kall luft. 2 m under markytan så blir det aldrig kallt. Huset du bor i har redan skapat en värmekudde under som motverkar värmeförlust (värmeförlust är proportionellt mot skillnadstemperaturen över/under plattan).
Det låter som en bra idé. Jag har dock ganska ojämn betongplatta i dagsläget och behöver åtgärda detta först antar jag.
 
B Beppisen skrev:
Det låter som en bra idé. Jag har dock ganska ojämn betongplatta i dagsläget och behöver åtgärda detta först antar jag.
Flytspackla allt plant först. Använd spackel som tål tillskjutande fukt (för utomhusbruk).
 
  • Gilla
Beppisen
  • Laddar…
Jag hade troligen satsat på uppreglat golvsystem med 45-70 mm isolering mellan reglarna men med luftspalt mellan betongplattan och isoleringen, samt golvspånskivor och parkettgolv på reglarna.

Eventuellt golvvärme I spånskivorna.
Eventuellt ventilerat golvsystem.
 
  • Gilla
Beppisen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade troligen satsat på uppreglat golvsystem med 45-70 mm isolering mellan reglarna men med luftspalt mellan betongplattan och isoleringen, samt golvspånskivor och parkettgolv på reglarna.

Eventuellt golvvärme I spånskivorna.
Eventuellt ventilerat golvsystem.
Trä- eller stålreglar?
 
Jag körde med stålreglar till vårt golv, men det hade gått lika bra med träreglar, jag valde Subfloor.
 
10cm isodrän borde väl få bukt på den eventuella fukten från plattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.