Har en ca 15 år gammal Whirlpool Kyl/Frys. Tycker kompressorn går i princip hela tiden, eller i varje fall väldigt mycket. Nu har jag förstått att "nya" (är denna ny?) kompressorer ska gå ofta.

Hur vet jag om det är något fel på denna? (Skulle vara intressant att beräkna om det är värt att köpa en ny kyl/frys med någon form av kalkyl. T ex ska kompressorn normalt gå 75% av tiden och denna går 100%, vad kostar det i extra el-kostnad på ett år?)
 
Jag är ingen kyltekniker, men stötte på samma problem i fritidshuset för några år sedan. Kylen blev kall, men gick allt längre perioder. Skulle säga att det är bara att skaffa en ny med tanke på att din är 15 år. Lönar sig knappt att reparera.
 
  • Gilla
Mikaela123
  • Laddar…
R
M Mikaela123 skrev:
Har en ca 15 år gammal Whirlpool Kyl/Frys. Tycker kompressorn går i princip hela tiden, eller i varje fall väldigt mycket. Nu har jag förstått att "nya" (är denna ny?) kompressorer ska gå ofta.

Hur vet jag om det är något fel på denna? (Skulle vara intressant att beräkna om det är värt att köpa en ny kyl/frys med någon form av kalkyl. T ex ska kompressorn normalt gå 75% av tiden och denna går 100%, vad kostar det i extra el-kostnad på ett år?)
IOM att en ny kyl håller 5 år så är det alltid en dålig investering du hinner aldrig i kapp investeringskostnaden
håller den kylan så byt inte
 
  • Gilla
Mikaela123
  • Laddar…
Två olika bud här 😉
Jag förstår hur "returen" tänker om man räknar på det rent ekonomisk så kanske inte förbrukning uppväger ett för tidigt byte.
Samtidigt kan sådana här fel bli bara värre och värre. Till sist stånkar den på hela tiden.
Håller alltså inte med om att det är normalt att dom går mesta delen av tiden.
Nya kyl/frysar brukar också vara tystare.
Så, Mikaela123 du får bedöma läget lite själv här, och vad du prioriterar.
 
Den vanligaste orsaken till långa gångtider mot vad man minns innan är läckande och otäta magnetlister - främst på frysdelen av kyl/frysen. Att man får avfrosta allt tätare (eller att får stopp och isbildning i avrostningsfria vitvaror helt plötsligt och med allt tätare intervall) är en signatur på samma sak..

en del av kyl/frys vitvarorna så går det att byta magnetlisten - dock är dessa ofta rätt dyra som reservdelar.

kort sagt sugs inte frysskåpsdörren sig fast direkt efter stängning och det är svårt att öppna igen (och ofta hörbart sus) helst under flertal sekunder - så börja listen att läcka kyla (i botten, och dra in varm rumsluft i toppen) och därmed längre kompressortider.

vill man ser om vitvara drar orimligt med energi - köp en stickpropp-elmätare och kör några dygn - dividera värdet med ett antalet dagar som mätningen pågått och sedan jämför med vitvarans deklaration/datablad på vad det anges i dygnsförbrukningen - och den vägen se om man avviker mycket.
 
Det blev en ny! 🙂
 
R
M Mikaela123 skrev:
Det blev en ny! 🙂
spar den gamla som reserv det lär du behöva i sommar
 
R returen skrev:
spar den gamla som reserv det lär du behöva i sommar
Varför då? 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.