Jag har rivit upp min sutterängvåning för jag ska installera vattenburen golvvärme. Upptäckte då att betongplattan är väldigt buktig, ca. 2 cm från högsta till lägsta punkt. Därför vill jag flytspackla för att få ett plant golv. Tidigare låg det 70mm styrolitisolering som undergolv, i dessa skivor var urtaget för VP-rör och dessa låg mot betongen. Om jag nu ska flytspackla, hur gör jag lämpligast med dessa? Kan jag gjuta in dem i spackelkakan eller ska jag försöka lyfta dem och låta dem ligga på?

Tanken är att sedan lägga golvvärme med 70mm EPS-spånskivor, som ska limmas med kakelfix i underlaget. Då får jag liknande konstruktion och bygghöjd som innan.

Bifogar bild så kan ni se hur det ser ut.
 
  • Betongplatta med flera VP-rör och en kabelvinda. Plastskydd på väggar och dörröppning i bakgrunden. Renoveringsarbete för installation av golvvärme pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Buktig betongplatta med flera VP-rör som ligger ovanpå. Plastfolie täcker ena väggen. Hål för rör syns i väggen till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det går bra att spackla in dom men tänk på att dom flyter upp väldigt lätt så det gäller att dom sitter fast mot golvet, smältlim i massor brukar lösa det😉
 
Redigerat:
  • Gilla
stockholmsamatören
  • Laddar…
Klamra fast de med 20 imellan så de inte lyfter sig å sen spackla med ett fiber spackel ,, det räcker gott de , hur stor är ytan ? Och hur mycket skall på
 
  • Gilla
stockholmsamatören
  • Laddar…
Det är flera rum, totalt ca. 65 kvm. Tänker att jag spacklar ett rum i taget så blir det enklare. Elrören ligger främst i ett rum som är mer som en korridor.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Jag är lite osäker på hur mycket jag ska spackla, vill inte bygga för mycket höjd eftersom jag har en trappa att ta hänsyn till. Viktigaste är att känslan i golvet ovan blir bra, tidigare var det en puckel mitt i ett av rummen. Vill även gärna få samma golvhöjd i alla rum. Men tror jag kommer behöva spackla i alla fall 1,5 cm. Vet ni om det är okej att spackelhöjden inte kommer över de högsta topparna på plattan?
 
Säg om du har ca 3 cm så har du 3 ton å hinka , men absolut gör bart , tips till dej , ca 70cm mellan nivåpinnarna , någon dl mera vatten i blandningen , va 2 st som jobbar , 1 blandar å 1 hinkar så för du nog ihop detta ,
 
  • Gilla
stockholmsamatören
  • Laddar…
R
Jag brukar använda mig av dessa distanser som man väger av och klipper till som är enkla att jobba med..
Annars är det svårt att få det tillräckligt plant och i våg om man inte spacklar ofta så att man har känslan för det..
 
  • En vit plastdistanser med en måttskala upp till 60 cm används för att kontrollera nivå och jämnhet vid byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Om du sätter lasern å hittar högsta punkt i rummet så får du nolla ut där , rekommenderar att hela golvet är plant om du skall använda spårad eps för vattenburet, om du inte kan spackla så högt så får du hyra en betongslip å dammsugare å slipa ner så du kan få allt plant , annars blir de ett svikt i skiva å parkett
 
  • Gilla
stockholmsamatören
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Om du sätter lasern å hittar högsta punkt i rummet så får du nolla ut där , rekommenderar att hela golvet är plant om du skall använda spårad eps för vattenburet, om du inte kan spackla så högt så får du hyra en betongslip å dammsugare å slipa ner så du kan få allt plant , annars blir de ett svikt i skiva å parkett
Ja, det är typ planen. Men har lite huvudbry över bygghöjden, har nämligen en trappa att ta hänsyn till som golvet ska in under. Kommer ffa att bli svårt få spackelhöjd över elrören, men funderar på om jag kanske inte måste upp fullt få högt, kanske kan ta ur EPS-skivorna lite för elrören. Alternativet blir väl att fräsa spår för elen, men det känns sådär måttligt roligt…
 
Lättare å fimpa höjden på första steget på trappan
 
R Rickard.lj skrev:
Lättare å fimpa höjden på första steget på trappan
Trappan är skruvad i väggen och sitter på sin plats. Vettefan hur jag ska kunna såga ut botten på den och få ett snyggt snitt? Förslag där?
 
S stockholmsamatören skrev:
Trappan är skruvad i väggen och sitter på sin plats. Vettefan hur jag ska kunna såga ut botten på den och få ett snyggt snitt? Förslag där?
Fein eller sänk såg om de finns plats , annars så spacklar du å spacklar in trappan ?
 
R Rickard.lj skrev:
Fein eller sänk såg om de finns plats , annars så spacklar du å spacklar in trappan ?
Trappan sitter c.a. 90 mm från golvet som det är nu. Tanken är att där ska ligga 70 mm EPS-spårskiva under som dessutom ska ha golvvärmeledningar, behöver göra så för att fördelarskåpet till golvvärmen ska vara inne i förrådet som är under trappan och den dragningen förenklar frammatningen.

Innan var det 70 mm EPS och 21 mm spånskiva/parkett (90-talshistoria). Nu var min tanke att det skulle bli 70 mm spårskiva + 6 eller 12 mm mellangolv under trappan (inte riktigt bestämt hur jag ska göra ännu), så får jag lägga parketten så den ligger mot utanför och täcka med list.

Tanken med mellangolv är att det blir något styvare och jag får mindre problem med fogarna mellan parkettskivorna. Det tidigare golvet hade gett upp delvis p.g.a. EPS-konstruktionen inte var styv nog, vilket ledde till separation av fogarna i golvet.

Bifogar bild hur det är tänkt med slingorna, fördelarskåpet installeras i förrådet och längst in är trappan.
 
  • Planritning för golvvärmeledningar i flera rum, markerade med röda och gröna linjer, och fördelarskåpet placerat vid en trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rickard.lj skrev:
Om du har samma höjd på betonggolvet så finns ett annat system ,

[länk]

Detta systemet använde jag alltid i Norge och funkar kanon , och då klarar du höjden , finns i olika tjocklekar
Problemet är att jag redan har beställt LK CombiBoard för hela projektet, så har inte riktigt råd att byta plan. Har slipat topparna idag och fräst för elrören, är inte helt klart ännu men kan förhoppningsvis få i ordning med rören på lördag och kanske flyta ett eller två rum i helgen.
 
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.